Utställning?
Hej!
För cirka tre veckor sedan fick jag hem min fina ragdoll Disa. Hon blev nu i veckan 5 månader och det kan vara det bästa köpet jag någonsin gjort!
Men nu är det såhär att jag började fundera på utställning. Inte för att vinna några priser utan mest för att det verkar något som är roligt att testa på. Hon har dock ganska osymetrisk maskning i ansiktet. Är det något negativt? Kan ingenting om hur man bedömer deras maskning men blev lite sugen att veta bara. :-)
Bifogar en bild på min prinsessa!
Vilken fin tjej du har!
Tyvärr är hennes teckning inte ultimat för en utställningskatt, ett asymmetriskt V kan gå an men din Disas är så litet och färgen går över nosen. Dessutom har hon ju färg väldigt långt ner på ena frambenet, nästan som ett mitted-ben. I standarden står visserligen att vita ben föredras, inte att de måste ha det, men som sagt det är ju inte optimal showteckning.
Visst kan du prova ställa ut henne! Men du får nog vara beredd på kritik på teckningen, Ragdoll har väldigt höga poäng på just färg och teckning. Vissa domare kan ge en rättvis bedömning av typen iallafall, men andra domare ifrågasätter varför man ställer en feltecknad katt alls. Men om man kan ta kritiken (som kan bli ganska vass beroende på domare) och se det som en kul grej med utställandet, så kan det ju vara kul att prova på!
Hoppas du inte tar illa upp, hon är en jättesöt katt men vissa domare gillar inte alls att få feltecknade katter på bordet…
Är hon inte mitted med 'för mycket vitt?'? (:
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se