Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1759 ggr
Cockerspaniel
0

En sådan snäll pappa man har!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min pappa tycker att jag borde köpa en till Ragdoll som sällskap till Dooleys (just nu har min lite äldre katthona flyttat ner till mig som sällskap under de dagarna jag jobbar).

Jag är lite så där att köpa en ny ragdoll blir dyrt för mig eftersom det kräver mig ett par månader att jobba ihop dem pengarna för att få råd att köpa en till.
Men min pappa föreslog att vi skulle köpa en till tillsammans, men den bor hos mig *skratt* (ja jag har fått min pappa att vara total förälskad i rasen) så nu funderar jag på om det kanske skulle vara en bra idé iaf.

Pappa och jag kommer dela på priset på katten då.

Jag kan ju förklara lite om hur jag bor och hur jag är som kattägare. Jag bor i en 1:ta på 30 kvadratmeter utan balkong, men har alltid tid om dagarna att ta med dem ut i sele så fort vädret tillåter det.
Jag är mån om mina katter och sköter allting som har med vaccination, veterinärkostnader, avmaskning och försäkringar.

Har jag ett djur tar jag på mig ansvar för katten (vilket har suttit i ända sen man var liten då jag redan då hade egna djur och tog mitt eget ansvar). Jag tycker jag är en god kattägare och vill bara min katts bästa eller mitt djur över huvudtaget.

Lek blir det mycket. Oftast 30 minuter lek med att kasta saker på golvet så de jagar efter dem, eller leka med en vippa. Och med 30 minuter lek menar jag att vi leker så länge, vilar ett par timmar, sen blir det 30 minuter lek till och vidare.

Maten jag alltid kör på och har alltid gjort i 3½ års tid är Pro Plan och det har alla mina katter ätit och mått väldigt gott utav av.

Skulle ni kunna tänkas sälja en Ragdollkatt till mig?
(sorry för så mycket text ^-^')

Kinne
0

Det skulle jag nog absolut kunna tänka mig (:

Vad är du ute efter för ragdoll?

Hona eller hane? Någon speciell teckning?

Bara till sällskap?

http://piecesofarts.blogg.se så kan du se mina katter (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Cockerspaniel
0

#1 Hona som hane. Har en okastrerad hane här hemma på 6 månader som är under utveckling för att se hur han utvecklats. Han är inom avtal att utvecklats han bra så ska han gå till avel hos hans uppfödare.

Men det mesta jag är intresserad av är utställning så kommer för det mesta hålla på med det.

Färg eller teckning är inge viktigt heller bara katten i fråga har härlig personlighet och att man får komma mer än en gång och träffa kattungen innan man bestämmer sig! :)

Har funderingar på att i framtiden på att ha ett liiiitet katteri! :)

Shivali
0

Hehe, vad roligt att din pappa också fastnat för rasen!

Så länge man har en fungerande kattgrupp så går det bra att ha dem i en etta också. Ska alltså din äldre hona fortfarande bo kvar hos dig framöver? Kastrater har ju sällan så mycket gnabb emellan sig, tror absolut det funkar med en raggiskompis. Det kan ju vara bra att så gott det går mactha personligheten på nya katten med dem du redan har, så slipper nån irritera sig på den andra!

Lycka till med att hitta drömkatten! Glad

Cockerspaniel
0

#3 Haha ja jag med tycker det är kul. Han älskar ju Dooleys och vill hela tiden att jag ska komma och hälsa på och ta med Dooleys så han får gosa med honom ;)

Nu när min äldre katt bor här blir det mycket gnabb från henne (hon är 5 år och kastrerad) och Dooleys vill inge annat än leka med henne men hon tillåter honom inte. Utan går runt och morrar (som en rostig motorsåg xD) och fräser. Hon har tagit över ledarrollen totalt över Dooleys som annars är rätt så dominant, men slåss gör dem inte :)

Jo så jag vill finna en ragdoll som är hårt tuktad.. kanske låter dumt men kan förklara närmare vad jag menar. Dooleys gillar att leka hårt så han är rätt så våldsam då han leker så han behöver en ragdollpolare som kanske är likadan, gärna lite pratig, ska ligga bredvid en hela tiden (kanske inte alltid de gör det heller men om man ska tänka ut över Dooleys personlighet så skulle det funka bra tillsammans).

Det är vad jag letar efter så jag tror min pappa med vill att jag ska finna! :)

Shivali
0

Nu hann jag skicka innan jag såg era svar! Vet ju inte hur din lägenhet är planerad, men med fertila katter skulle jag nog vilja ha möjligheten att stänga till ifall det blir tjafs katterna emellan. Vi har en fertil hane hemma, en hona och några kastrater, vår hane är snäll och strilar inte MEN han går de andra katterna på nerverna ibland, och jagar upp speciellt en av kastraterna, då får man hålla dem åtskilda en stund tills de lugnat ner sig. Bara en liten tanke…

Cockerspaniel
0

#5 Har inte haft problem med katter i min lägenhet! Min äldre katt flyttade hit redan igår så hon håller fortfarande på att vänja sig vid tanken att bo här med mig och min ragdollkille.

Kinne
0

Vart bor du då?
Eller hur långt är du beredd att åka & hälsa på missen? (:

Shivali
0

Nej det behöver inte alls bli problem, här hemma har vi i princip aldrig katterna avskilda från varandra, men vill bara peka på det att en fertil hane ibland kan bli lite för "på" och då kan det vara bra att ha möjlighet att skilja katterna åt en liten stund tills de lugnat ner sig. Men såklart skulle det vara bra om din kille kunde få en kompis att leka med, ifall din hona inte tycker att han är så jätterolig :)

Cockerspaniel
0

#7 Jag bor i Kvissleby som ligger 1 mil söder om Sundsvall så det beror på, kanske blir långt att åka till Sthlm så närmsta biten ska völ kunna vara… ja du… jag vet inte xD

Dooleys är från Dalarna och honom träffade jag på då han var 6 veckor och hämtade honom sen då han var nära 13 veckor ^^

Kinne
0

Jag bor i Mora, & min chokladhona ska paras inom kort (:

Det kommer bli Chokladtabby colorpoints :D

Cockerspaniel
0

#10 Vart tvungen att se fart Mora låg. Vet ej omd et är för långt, blir en lång resa för att hälsa på kattungen och sen komma igen :)

Har du en bild på en chokladtabby colourpoint? :p

Kinne
0

Lite närmare än Dooleys uppfödare. Men inte mkt (:

Om du kikar under Planer 2012 på min hemsida så är pappan chokladtabby colorpoint (:

Rosino
0

#10 Tabby kan du väl inte vara säker på att det blir? Eller vet du att hanen är homozygot tabby?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cockerspaniel
0

#12 Oh en sådan snygging! och så stor med!

Tror Dooleys med kommer bli stor eftersom han är 6 månader och väger snart 5 kilo! :p

Jo visst är det nära hans uppfödare men för henne med är det ju en bit att åka. Ska vara om jag sover hos henne och sen besöker kattungarna då! :)

Kinne
0

Kattungarna kommer att vara hos mig i Mora ;p

Eller menade du att du ändå ska åka till Hedemora snart? (:

Cockerspaniel
0

#17 vet inte när jag besöker Hedemora eller långshyttan igen men det blir nog mot mitten av sommaren eller till hösten någon gång :)

Kinne
0

Ah okej (:

Ja du vet iaf vad som planneras hos mig nu (:

Jag önskar dig lycka till i ditt letande :D

Cockerspaniel
0

#19 Tack så mycket! :p