Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2655 ggr
Ruzicka
0

Skakar.. Förkylning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag fick hem min lilla skatt igår, och hon har kommit in i hemmet jättebra. Hon myser och verkar trivas bra här, även om hon fräser lite på kattkompisen. ;) Men nu när jag satt och gosade med henne såg jag att hon skakade. Det var alltså inte "vibration" från hennes spinnande, utan hon verkligen skakade över hela kroppen. Hon har också sedan hon kom hem till oss nyst lite.. Vi ringde uppfödaren så fort vi upptäckte det och hon trodde förkylning efter att ha blivit utsatt vid det kalla vädret igår när vi flyttade henne. Hon föreslog att vi skulle avvakta till imorgon och om det inte blivit bättre skulle vi ta henne till vetten.

Hon är ju alltså från en uppfödare och har sjävklart intyg från vetten att allt var bra med henne innan vi tog henne.

Tycker ni att vi skall avvakta tills imorgon? Finns det något annat vi kan göra? Någon huskur till förkylda katter?

Såhär fin är hon när hon bestämmer sig för att matte skall leka med henne och inte med pusslet. >.<

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

ProvinsiaRivers
0

Grattis till sötnosen!

Jag kan tänka mig att hon skakar för att hon är lite nervös ännu i nya hemmet. Nysa lite kan katter göra utan att ha en förkylning också.

Inte behöver du rusa till vetten NU;)Avvakta till imorgon iaf hur hon mår.

Svidjas
1

Skakar hon konstant eller är det som att hon ryser till då och då?

http://www.svidjas.se

Ruzicka
0

#1 Hm. Ja, det låter ju rimligt men hon verkar faktiskt inte det minsta nervös alls. Och såklart kan de nysa, men hon har nyst mer än bara några gånger. Nu har hon iofs varit tyst i ett par timmar.. Usch, jag är en sådan hönsmamma. >.<

#2 Hon ryser väl mest till i några sekunder. Men ibland håller hon på konstant i ett par minuter..

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

ProvinsiaRivers
0

Rysningar kan ju faktiskt bero på smärta också…

Oj,hoppas hon inte är sjuk:( Försök att ta tempen på kissen!

OberonsMatte
0

Se till att katten får lugn och ro, en varm sovplats och att hon äter, dricker och går på toa som hon ska.

Att flytta hemifrån innebär en stor stress för en katt och därför är det inte ovanligt att virus aktiveras just i samband med flytt. Det är troligen det som nysningarna beror på. Virus måste läka ut av sig själv, så det är väldigt onödigt att utsätta katten för ytterligare stress genom att släpa med den till veterinär så länge symtomen är lindriga. Om det uppstår bakterieinfektioner behövs dock antibiotika.

Att hon darrar kan bero på stress eller feber, men inte heller det är något man behöver sätta in behandling mot i första taget. Har ni en termometer kan det vara bra att kolla vad hon har för temp, men om katten har hög feber märker man det oftast på allmäntillståndet.

Sajtvärd Katter iFokus