Dålig päls av spannmålslöst foder?
Hej!
Jag hämtar hem min första Ragdoll (och första egna katt!, se bild på hur söt hon är
) och hennes blivande kompis (Ett brittiskt korthår) imorgon. Inför detta har jag spenderat mycket tid att läsa på på olika forum överallt. Av vad jag förstod så tycker de flesta (OBS! De FLESTA, inte ALLA) vore det bästa för katterna att äta BARF, näst bästa blötmat, och efter det någon sorts spannmålslöst torrfoder. BARF är ingen möjlighet just nu, så det får bli en kombination av blötmat och torrfoder. Och efter mycket letande bestämde jag mig för att köpa hem Orijens torrfoder och testa. Men när jag berättade detta för uppfödaren sade hon att det var dåligt för Ragdollens päls, och att när hon testade det fodret hade hennes flickor sett ut som siameser tillslut av all pälsförlust. Detsamma hade hänt med allt spannmålslöst torrfoder hon testat, inte bara Orijen.
Har ni upplevt något sådant?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
1) Grattis, vad kul! Och två på en gång = trippel glädje för alla inblandade. Och kanske trippelt besvär ibland också. ;)
2) Mina katters pälsar är perfekt av det spannmålsfria fodret vi har nu, Taste of the Wild torrfoder och mjau tetra blötfoder. Båda katterna har fått lenare, mjukare päls sedan vi bytte från RC. Men de är inte ragdoller utan huskatter med en päls på cirka 5 cm, så får se vad andra säger :). Kan för övrigt tillägga att TotW innehåller en del skit också och att vi ska byta, men just för pälsen så har det varit superbra i alla fall.
3) Du har ingen bild på britten med :)? Känner de varandra sedan tidigare eller är det nya bekantskaper?
Grattis till katterna!
Min foderkatt Bubona äter Orijen och Bosita sedan hon flytattade hemigrån.
Hon har bäst päls av alla mina katter! Jag funderar att gå över till Orijen till
alla mina katter!
Man ska prova sig fram!
Lycka till med katterna!
Grattis till katterna!
Kom ihåg att inte börja experimentera med nåt foderbyte genast katterna kommer hem, de behöver få den mat de är vana med ett bra tag.
Vilket foder rekommenderade uppfödaren då?
Observera att Orijen innehåller fisk, det kan vara ett problem för vissa katter.
Tusen tack för svaren, och grattisönskningarna! (Heter det grattisönskningar? :S) Det verkar som att ni inte haft samma problem, vilket är lite lugnande när jag har en säck Orijen stående i skåpet. =P
#1 Besvär? Med kattungar? Icke. Bara lite mindre flyt, kanske. ;) Jag har faktiskt lite erfarenhet av kattungar eftersom jag hade en kull en gång (lyncha mig inte - den var oplanerad och honan var en utekatt, men jag vågar påstå att det inte var vårt fel. Vetten ville att vi skulle vänta tills honan var lite under ett år med att kastrera och gav oss p-piller och sade att de var supertrygga och att vi kuned släppa ut henne under tiden.. På den tiden var jag väl 13 år eller så så jag tänkte ju inte på det här med att veterinärer faktiskt bara är vanliga människor och att man borde extrakolla på internet vad andra säger, och inte gjorde mina föräldrar det heller. Och vips hade vi en kull. Honan tyckte inte att det var så roligt att vara mamma, så jag gick in rätt ofta och hjälpte till.) (Nu vill jag bara göra klart att katterna jag skaffar nu kommer vara innekatter, så att det inte blir några missförstånd.^^)
De blir nya kompisar. Så det blir kanske lite tumult i början (jag har aldrig fört ihop katter sådär tidgare) men det skall vi nog klara av. Här är en bild på lilla Eve, som inte är ett renrasigt BKH (även om jag brukar kalla henne för en BKH i alla fall) utan har en del Scottisk fold i sig också.. Så egentligen är hon ju bara en huskatt, men hon är köpt från en seriös uppfödare och kullen är väl genomtänkt. Jag vet att många är emot blandrasavel, men jag hade uppskattat om vi lämnade den diskussionen till en annan gång och låter mig glädjas åt mina noga utvalda katter. ^^
#3 Såklart skall jag inte byta foder direkt när de kommit hit, utan göra en långsam övergång. Jag har såklart också införskaffat samma foder som hon åt hos uppfödaren, inte bara Orijen. Men jag gjorde en massastor beställning från internet, och då tyckte jag att det var lika bra att beställa hem Orijen också. ^^
Uppfödaren rekommenderade inget särskilt. Hon sade att hon i nuläget använder Royal Canine, och att det funkar bra.
Jag vet att fiskallergi är utbrett bland katter (extra fråga: kan en katt gå runt med fiskallergi och äta fiskfoder utan att det märks?), men jag tycker de andra foderna innehöll så mycket annat konstigt och jag hörde mest gott om Orijen. Det går ju alltid att testa andra om det inte funkar. ^^
Iiiiih, nu är det bara någon timme kvar tills vi hämtar hem dem!
vem är uppf ??
Jag bor i Tyskland, och det är två olika tyska uppfödare. ^^ Varför?
Jag har gett mina katter Orijen och har inte sett någon förändring i päls.
#7 Okej, tack så mycket! Men då testar jag att gå över till Orijen och ser till att vara lite extra uppmärksam på förändringar bara ifall att. ^^
#4 Det är inte så självklart att alla vet att man inte ska byta foder direkt av…
#9 Nej, verkligen inte alls! Jag är jättetacksam för att du hjälpte! ^^
Blandrastjejen är ju bara för söt, aww. Är de lika gamla :)?
Och får katten (fisk)allergi så märks det, men ibland kan problemet vara att finna ut vad den är allergisk mot. Inte ens om den äter ett fiskfoder är det ju nödvändigtvis fisken den är allergisk mot (även om risken är högre).
#11 Tack! :D Nej, Britten är bara snart 13 veckor gammal, och Ragdollen är 4 månader. Men det är inte så stor åldersskillnad.
Nej, det vet jag. Min vän har en katt med allergi så jag har ju sett deras fall, och där vet de fortfarande inte vad allergin beror på..
Nu har de flyttat in! :D Allt gick bra och de busar just nu med varandra. Jag är inte helt säker på om de busar glatt eller busar argt, och jag tror inte att de vet det heller. XD
Ja då var de ju i princip jämngamla. Och vad kul! Förväntar mig massiv bildtråd innan veckan är slut
.

Jag tycker inte att Taste of the Wild, Acana eller Orijen är några bra foder då de innehåller fisk, och det är allergent för katter. Acana och Orijen innehåller även lakrits, som är giftigt för katter. Pälsavfallet på katterna kan vara just ett tecken på fiskallergi.
Om det är torrfoder man vill ha rekommenderar jag Carnia Lynx, Porta 21 Sensible eller Wild Cat Etosha. De är alla spannmålsfria, och innehåller ingen fisk, mjölk eller socker.
Om man vill ha blötfoder rekommenderar jag Bozita, Mjau och Husse, alla sorter utan fisk.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#14 Åtminstone Carnia Lynx och Porta 21 Sensible har hög magnesiumhalt, ser du inte det som något problem?

Foder med hög kötthalt får automatiskt hög magnesiumhalt. För katter är det normalt med ett magnesiumintag på upp till 0,18% så nej, jag ser det inte som ett problem. Är man orolig för sin katts urinvägar är det bättre att ge blötfoder än torrfoder, det är just av den anledningen som jag egentligen anser att allt torrfoder oavsett innehåll är dåligt pga de negativa effekterna på urinvägar.
Övriga torrfodertillverkare tillsätter salt i sina foder för att få katten att dricka mer och paradoxalt nog bidrar det till mer kristaller i urinvägarna. Så även om man väljer ett foder med låg andel magnesium är det ingen garanti för att det är riskfritt för urinvägarna. Vill man ha ett sådant foder, kan man som sagt inte köpa torrfoder.
#16 Varifrån kommer uppgifterna att det är normalt för katter med ett magnesiumintag på upp till 0.18%?
Applaws torrfoder har en kötthalt på 80% och har enligt tillverkaren en magnesiumhalt på 0.08%.

För att vilda katter konsumerar bytesdjur som innehåller upp till 0,18% mg (kanin).
Om du tittar på Carnia Lynx produktsida så förklarar de varför Mg halten är så hög, och källhänvisar.
Då har ju det lika hög halt som Carnia Lynx ju? Porta 21 har 0,11 och enligt AAFCO måste fodret innehålla mins 0,08% Mg för den växande katten, och i övrigt finns ingen övre gräns.
#18 Ursäkta, jag kom ihåg fel. Det är ask% som är så hög i Carnia.

Aska är ju bara det som blir över när man bränt fodret, det vill säga mineraler. Även där ligger de ju i underkant jämfört med vad bytesdjur innehåller.
Jag vet att aska är det som blir över när man bränt fodret, men en hög andel aska i torrfoder anses inte vara bra för kattens hälsa.

Varför inte då?
Det stämmer ju bevisligen inte, då borde ju alla vilda kattdjur ha besvär med det.
#22 Alla vilda kattdjur äter inte torrfoder.
Jag är ingen näringsexpert heller, jag vet inte om ett högt innehåll aska kan utgöra problem - vissa påstår att det är så, andra att det inte stämmer.
En annan aspekt av ett högt innehåll aska är att kött av bra kvalitet lämnar mindre aska när det förbränns. Så man kan också anta att ett torrfoder med hög kötthalt och hög halt aska innehåller rätt mycket kött av sämre kvalitet.
Med det säger jag inte att ett foder enbart ska innehålla muskelkött, men det ska inte finnas hur mycket lågkvalitativt kött som helst heller.
Det här är mina tankar, det är säkert många som inte håller med 

Nej, men förklara gärna för mig då varför det är så dåligt med en förhöjd mineralhalt i fodret? Jag hittar inga belägg för varför det skulle vara dåligt. Jag vet också att det sägs så, men det är inte samma sak som att det stämmer.