Halvragdoll söker hane
vilken anledning ? värden behöver inga fler huskatter katthemmen är redan fulla
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
jag tänkte att jag skulle ta en kull på henne och ta en av katterna själv.
sen ska jag ta och göra en sterilisering på henne. och här borta i skogen är de ingen som bryr sig om någon ras på katter. och skulle inte sälja dom till någon j*vel som skulle slänga ut dom.
okej ,, då måste du börja med att kolla upp hos vet, om hon funkar i avel sen ska du vaccinera ungarna 2gr och id-märka och så kan du kräva att ägarna kastrerar dem
Jag hoppas att ingen lånar ut sin ragdollhane.
allt som inte är renrasigt blir per automatik bondkatt ._.
Men du bör lyssna på saga, om enda igentliga anledning du har är att du vill ha en katt efter henne ( i stil med att bevara hennes gener ) så IMHO kanske du skulle ta och strunta i det hela. Det gör inte så att din kisse lever längre, och du kan få problem med kattungarna senare. Vet att det är många osm lockar med att sälja sina halv korsningar med höga priser på nätet, men det gör ingen skillnad för katten var den kommer hamna och hur den kommer må sedan.
Tänk igenom det hela iafl, skriv anledningar varför du vill ha ungarna, och varför en raggis hane är så viktigt? du kanske kommer fram till att detta är mer en 'egoistisk' parning än att den är nödvändig.
är inte menat som påhopp, det är bara mina 2 cent
såklart det är kul med att ha en kull kattungar det är många som tänker så men katter lider av sånt , jag tror att du inte har kollat några fel utan bara tänkte para dem som inte vet mycket om ras, annat dem är oftast lite okunniga och det kan leda till att dem inte kastrerar katterna och om alla bor i närheten kan det bli inavel och om djuren blir sjuka kanske inte ägarna bryr sig ,,,,, rätta mig om jag har fel -_-
Är det inte så att uppfödare som är med i SVERAK kan bli avstängda om de bedriver blandrasavel eller lånar ut katter till detta ändamål? Eller har jag fått det om bakfoten?
Att låna ut en renrasig ragdollhane till en blandrashona är ju oavsett lite som att skjuta sig själv i foten.
nej. de är inge fel på busan, hon är en guldklimp bland svarta stenar. och jag tänkte inte att den skulle bli någon spec om detta. men skit samma,. tänkte iaf försöka, mena ju inte att jag skulle få en avels hane utan bara en hane! och jag bryr mig mer om katter än ett j*vla avelskit! och det handlar inte om att sälja dom heller.
men du har ju inte jätt oss en anledning till avel bryr du dig mycket om katter så kan man inte avla hur som hälst du vill inte ha en avelshande du vill bara ha en hane ? ? ? många katter funkar inte i avel hur vet du att hon funkar har du tittat upp hos vet?? hon kanske är helt fel i avel det är ingen ide att fortsätta avla med ragdoll det blir ju bara huskatt inget mer och dom som du ska sälja till borde inte ha katt!
jag förstår inte, om det inte är viktigt med vilken hane hon får är det ju bara konstigt. Bättre att kolla så att alla faktorer funkar istället för att ta bästa första hanne som kommer förbi, oavsett om du har raskatt eller bondkatt är det alltid bra att veta varför man parar och om föräldra djuren är passande .
Det är liv inte leksaker, därav är all planering så viktig. Därav tycker jag att #3 inlägg är bra, för om man inte kan göra dom grundläggande sakerna för en katt så kan man inte heller hoppas på att dom hamnar hos en bra familj. Även om man gör sitt yttersta att hitta ett bra hem och inte ge dom till 'någon j*vel som skulle slänga ut dem'. För då kan ju katterna hittas om nåt snett händer och sjukdom etc förhindras.
Du ska inte känna dig påhoppad, tänk på vad folk säger och ta åt dig. En del låter kanske vasst, men det blir lätt så med något man bryr sig mycket om.
En hane som används i avel blir per automatik en avelshane så jag förstår inte riktigt vad du menar med att du inte letar efter avelshane utan bara en hane?
Men om det inte är en renrasig registrerad ragdollhane du är ute efter så är du nog på fel forum och letar. Här håller mest uppfödare med renrasiga registrerade katter till.
För några år sedan blev jag kontaktad av en mycket upprörd mamma, dotterns "Ragdoll" hade dött knall och fall sju månader gammal och dottern var förstås otröstlig, så nu letade de efter en ny katt men från en seriös uppfödare. Deras katt var en avkomma efter en reggad Ragdoll och en oreggad - alltså en huskatt. Så fort jag hörde vad som hänt katten tänkte jag direkt - HCM. Jag bad dem obducera katten och jo, katten hade dött av HCM, sju månader gammal, frisk på måndagen, svårt att andas(vätska i lungorna) på tisdagen och på onsdagen skrek katten ett avgrundskri och föll ihop och det var slutet för den här lilla kissen och en tragedi för familjen.
Snälla, TÄNK på hälsoaspekten, HCM-genen kan bäras av katter som till synes verkar friska, och har man otur eller helt enkelt inte bryr sig om att kolla upp det så finns risken att sånt här händer… dels är det synd om katten, och dennes familj som mister en älskad familjemedlem, och sen så är du som uppfödare (jo du blir uppfödare den dag kullen föds) ersättningskyldig för såld katt. Och HCM är ju bara EN av de saker man bör kolla upp på Ragdolls och därmed katter med ragdollpåbrå…
Det kostar väldigt mycket pengar att föda upp katter, jag tror du slipper billigare undan om du köper dig en till katt och dessutom slipper du ansvaret för sålda kattungar, eftersom du ju inte kan teckna en dolda fel försäkring på din huskatthona känns det ju lite osäkert.
Bara några tankar från mitt håll…
jo jag vet. någon av er som vet vart jag kan vända mig eller något? men då är de klart här då iaf. var inte meningen att dra upp de här så mkt, var bara nyfiken och trodde de var mer om alla ragdoll än bara det. men då säger jag tack och hej från mig.
Hann du läsa mitt inlägg? Eftersom ditt är postat så kort tid efter. Ingen som skriver här är ute efter att vara elak mot någon (hoppas jag) men Sverige svämmar över med huskatter och rasblandningar osv och det är ett stort problem att hälsoaspekten inte tas på allvar, att huskattuppfödare inte förstår hur mycket pengar, tid och jobb det ligger bakom att föda upp en kattkull och vilka risker som finns, samt att köpare inte får stöd och ersättning från uppfödaren när nånting händer med deras älskade katt.
och bara så du vet , klarar hon inte att få ut kullen kostar det 18 000 kr med kejsarsnitt
Seriös kattavel kostar pengar.Så mycket pengar att man går back eller plus minus noll varje år.Man behöver ha ett heltidsarbete för att kunna bekosta sin dyra hobby.
Snälla tänk på hälsan med katterna i första hand! Med otestade katter vet du aldrig vad du får! HCM,fiv och felv,blodgrupper är bara en bråkdel av vad man behöver tänka på.Om din hona är blodgrupp B så kan hela kullen dö!!! Bara ett ex.
Tänk efter mer än en gång.En kull är inte bara en rolig grej.Stort ansvar! Bättre att bli fodervärd eller köpa en till katt istället.Tex från ett katthem,tills man är beläst om vad avel innebär egentligen.
Jag tror inte att någon medvetet säljer till "jävlar" som slänger ut sina djur. tyvärr har folk en förmåga att inte visa sitt rätta jag när dom köper ett djur. Sålde valpar för snart 2 år sen varav ett av hemmen kastade ut sin valp på gatan. Hade jag vetat de, att de söta paret som va så seriösa skulle kasta ut sin valp efter knappt 2 månader skulle jag inte sälja till dom heller.
Låser den här tråden i och med att ingen på detta forum, förhoppningsvis, vill bidra till fler "halvragdollar".
Som någon påpekat ovan blir den uppfödare som tillhör SVERAK och medvetet medverkar till kattungar som inte kan stambokföras ett ärende för diciplinnämnden och riskerar med största sannolikhet att bli avstängd från SVERAK-verksamhet såsom utställning, uppfödning m.m.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...