Fodervärdsavtal?
Började fundera lite efter Ullas tråd.
Skulle det finnas intresse att alla slår sina kloka huvuden ihop och utformar ett "riktigt" fodervärdsavtal som man kan be en jurist (finns ett fåtal som är riktigt duktiga på djurområdet också) att titta på så att det är riktigt juridiskt hållbart också?
SVERAK slopade ju sina fodervärdsavtal 2002.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Vilken bra idé!
Läste just Ullas tråd med stigande fasa!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
#1. Vi kanske kan ta upp förslaget på NFO iFokus också, ju fler som bidrar ju bättre blir det säkert.
Jag har kommit en jurist inom djurområdet väldigt nära så jag är nästan hundra på att hon kan ställa upp kostnadsfritt att granska vårt förslag.
// David
Kanonbra förslag!
jättebra David… som vanligt… 
Nu börjar jag ju bli generad här
, det enda jag egentligen kan bistå med är kontakten med juristen. Allt annat är jag helt novis på.
// David

Superbra ide!
Vi har ursöta bebisar !!!!

kolla på SKK hur hundavtalen ser ut och utforma lite efter dem..
Kattungar väntas hos GunBertus

Låter som en jättebra idé.
/Kicki
Bra idé
Jag är varken uppfödare eller fodervärd… men jag har en dröm om att bli fodervärd någon gång i framtiden… så jag vill gärna läsa på och lära mig mer just kring att vara fodervärd 
Toppenbra idé! Då blir det förhoppningsvis inga missförstånd.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Superbra ide:)))
Det skulle kännas tryggare om avtalen skulle vara "lagliga" på riktigt!!
Jättebra idé! Det skulle kännas tryggt med ett sådant avtal. Har ju själv i framtiden tänkt sätta på foder, men blivit väldigt avskräckt när man hör hur det kan gå. Hur mycket man än tror att man kan lita på en person, så kan man inte det fullt ut. Det känns skrämmande.
Så jag hoppas att detta fungerar och att det går igenom 

Självklart,,,,
-har läst Ullas tråd och blir mer än vansinnig….. Jävla idioter på ren svenska.. :-(
//Linda

Låter som en super idé! Och om hon skulle vilja ha en liten summa så vore det väl inte helt omöjligt att kanske lägga 100:- var eller nåt sånt. (för vi borde väl vara ganska många som är intresserad av en sån grej)
Då är det väl bara sätta igång att spåna då! :-)
Låter intressant! Håller med Jenny (# 15) nog kan vi ge henne en slant för arbetet.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

#14 Bra idé 
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Ett avtal som är underskrivit är bindande och lagligt
Där har båda läst och skrivit under och går med på villkoren
även ett handslag är ett avtal! men kan vara svårare att bevisa
Mina skriftliga avtal har jag alltid bevittnade av en utomstående person

Jag är fodervärd både till katt och häst, har Fyrpihl's som referens (hoppas jag!
) och kan ställa upp med vyn från denna sidan ån om det behövs!
Hittade en tråd inne på Hundar iFokus om just fodervärdsavtal.
// David
Jättebra David! Jag kan också tänka mig att lägga en slant på det.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Har varit in och tittat på det ett par gånger, och det är absolut en bra början.
Reagerade lite över en av punkterna,
Överlåtaren äger dock rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå hunden om det kan påvisas att fodervärden handlar i strid med detta avtal, vilket sker i allmän domstol.
Att ta ett ärende till domstol (blir civilrätt) är dyrt (vem betalar domstolskostnaderna?) och tar tid, väntetiden till civilrätt kan vara lång. Vad händer under tiden, för relationen mellan ägaren och fodervärden lär ju vara rätt… hmm… ansträngd.
// David

Super bra idé!Bra tänkt!
Skulle vara väldigt hjälpsamt och nyttigt tror jag för alla uppfödare och fodervärdar!
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Överlåtaren äger dock rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå hunden om det kan påvisas att fodervärden handlar i strid med detta avtal, vilket sker i allmän domstol.
understrycket är ju inte bra
man kan i sådall skriva in vad som ska vara "stridande"
Domstol och advokat kan ju inte en vanlig människa betala idag, advokater tar ju ca 2500/tim
Och vem är stridande part?
Om din fodervärd brutit mot avtalet och du vill ha tillbaka katten och de nekar, blir helt plötsligt du stridande part.
En stämningsansökan till domstolen ligger idag "bara" på 450,00 kr. Men för att det ska stanna där krävs att avtalet är så tydligt att domstolen kan handlägga ärendet utan huvudförhandling (och att fodervärden accepterar beslutet). Går det vidare till huvudförhandling, ja, då springer det väldigt snabbt iväg.
För att få handräckning av Kronofogden måste du som sökande betala 300,00 kr, även här gäller det att avtalet är så tydligt att fodervärden inte kan bestrida avtalet, annars kan inte Kronofogden göra något, och det blir civilrätt istället.
(och nu känner jag mig som en riktig byråkrat
)
// David
lagen är ju som du skriver David!
Vem ska den skydda?
man tycker att man har rätt med ett avtal som innefattar allt? och ändå kan det gå till den andres favör
Jag tror mitt innehåller det mesta men lite ska jag skriva till nu efter allt detta
Mitt avtal på X katt ser ut så här: 14 är speciell i detta avtal och det har jag inte i andra
Kom med tankar till mitt
S*Bebble's
SLO
Chipnr
Katten överlåts med för överlåtaren bibehållen äganderätt samt rätt till:
[x] Avel [x] Utställning
Överlåtaren förbehåller sig rätten till max _ _ kullar med minst två levande kattungar per kull.
Kostnader för vård betalas av fodervärden. Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda,
dock senast när hankatten uppnått xxxx års ålder. Under denna tid ska katten vara fertil, får ej kastreras.
I övrigt gäller omstående sida angivna villkor av vilka bägge parter ha tagit del
Rättigheter och skyldigheter
1. Överlåtaren förbinder sig att under detta avtals giltighetstid låta katten kvarvara i fodervärdens vård med undantag för punkterna 3 och 7.
2. Överlåtaren förbinder sig att inte överlåta sina rättigheter enligt detta avtal på annan än fodervärden.
3. Överlåtaren disponerar hankatten vid parning högst 2 veckor, alternativ honan paras hos hanen
4. Överlåtaren skall i tid meddela fodervärden då hankatten skall para.
5. Fodervärden förbinder sig att kostnadsfritt för överlåtarens räkning vårda hankatten under tiden fram till äganderättens övergång enligt detta avtal. Fodervärden förbinder sig att vårda katten efter bästa förmåga, och alltid uppsöka veterinär vid misstanke om skada eller sjukdom. Överlåtaren ska alltid meddelas om detta skulle inträffa.
6. Fodervärden är skyldig att vårda hankatten på ett sådant sätt att överlåtaren kan utnyttja sina rättigheter enligt detta avtal.
7. Fodervärden är skyldig att hålla hankatten disponibel för överlåtaren, då denne önskar utnyttja katten för parning, - även för utställning. Överlåtaren har rätt att disponera katten högst två dagar före utställning och högst två dagar efter utställning. Om fodervärden så önskar så får denne själv ställa ut hankatten, och i sådana fall själv stå för kostnaderna och förberedelserna inför utställningen. Fodervärden ska i sådana fall meddela överlåtaren i god tid om utställningsdatum. Överlåtare och fodervärd kan även ställa ut katten gemensamt och då dela på kostnaderna.
8. Katten skall vara liv- och veterinärvårdsförsäkrad. Fodervärden står för kostnader för försäkring..
Veterinärvårdskostnader som inte täcks av försäkring, och som ej har samband med parning, ska erläggas av den person i vars hem katten vistas när den insjuknade/skadades/avlivades.
9. Om katten även skall ha avelstillägg till försäkring skall detta betalas av överlåtaren under den tid som detta avtal gäller.
10. Om fodervärden inte kan ha katten kvar är överlåtaren skyldig att återta katten. Ingendera av parterna skall därvid utge ersättning till den andra parten.
11. Överlåtaren testikelkontrollerar hankatten tidigast vid 6 månaders ålder.
12. Byter fodervärden bostadsort på så sätt som medför fördyrande transportkostnader skall fodervärden stå för de ökade transportkostnaderna. Byter överlåtaren bostadsort skall överlåtaren stå för de ökade kostnaderna.
13. Om överlåtaren önskar återta katten, och parterna är överens om detta, skall överlåtaren inte utge ersättning för katten.
Överlåtaren äger dock rätten att häva avtalet och utan ersättning återfå katten om det kan påvisas att fodervärden handlar i strid med detta avtal.
Om katt som överlåtits enligt detta avtal paras hos fodervärden utan överlåtarens godkännande äger överlåtaren rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå katten.
14. Fodervärden kan efter tillstånd av överlåtaren para hankatten med honan S*xxxxxxxxxx, då utgår en kattungeavgift på xxxx (xxxxxxx Kronor) per kattunge vid 5 v ålder till överlåtaren som då lämnar påskriven Regisreringsanmälan. Dessa kattungar skall registreras och säljas enl. Sveraks regler
15. Om hankatten efter att ha övergått i fodervärdens ägo inte ska användas till avel, så ska denne kastreras så snart som möjligt
16. Katten ska vara livförsäkrad för x000 kr
17. Avlider katten delas livbelopp mellan fodervärd och överlåtare, under avtalets gång
18. Försvinner katten är fodervärden ersättningsskyldig till överlåtaren med motsvarande livbelopp.
19. Kan hankatten ej hållas fertil under tiden i detta avtal, äger överlåtaren rätt att ta tillbaks katten.
20. Brister fodervärden mot avtalet äger överlåtaren omedelbart hämta hem katten eller fodervärden löser ut katten mot fulla värdet, motsvarande livförsäkringsbelopp
Bara
2010
Bevittnas:

Hur går det med fodervärdsavtalet?
Ja, jag väntar på att få en massa avtal mailade till mig, och att någon kan hjälpa mig utarbeta ett förslag som vi kan bolla med en jurist 
// David

#29 Åh så bra! Hoppas det blir klart inom en snar framtid 
#30. Tja, räkna inte med för mycket, lär ju komma en sommar mellan, Våra Katter nr 3 släpar efter, det är snart en valrörelse som jag kommer vara engerarad i, dessutom några utställningar här i norr och… puh! =).
Är det någon som har kvar SVERAKs gamla blankett? Den får ju absolut inte användas, men vore intressant att läsa vilka punkter de hade med…
// David

Tänkte kolla om det hänt något mer sedan denna tråden var upp senast?
Är i funderingar på att skaffa fodervärd men det känns lite nojigt med tanke på allt som kan gå fel…

Undrar med, fick du tag på Sveraks gamla avtal? Har ett annars om det är av intresse.
//Jessica
#33 Jag skulle gärna vilja se hur sveraks avtal såg ut, lite nyfiken.
Kan du skicka det till mig på mailen är du snäll?
Tack AC
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

#33 Du får gärna pm:a mig med det me 
#33. Du får jättegärna skicka det till mig, har du min mailadress?
// David
# 33 Jessica, skicka mig också är du bussig!
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Kom avtalet fram till nån av er som ville ha?
/Jessica
#38. Tack Jessica, jag har fått det! Väldigt intressant läsning, finns mycket man kan plocka därifrån. 
// David

#38 jag fick me mitt, kanon! Tack så mycket Jessica 
Jag skulle vara väldigt intresserad att få SVERAK:s gamla fodervärdsavtal om någon som har det kan maila till:
Tack på förhand!
Har mailat det till dig
//AC
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Jag skulle också gärna vilja få en kopia av det?
Nån som har lust att maila mig?
ak_holm@hotmail.com

skicka även en kopia åt mitt håll om det är möjligt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
skulle jätte gärna vilja ha ett jag med om nån har lust att mejla ett till mig med?
mvh elin
Jessica du får hemskt gärna skicka den till mig med!
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Jag skulle också gärna vilja ha den om någon har möjlighet att skicka den till mig!
Tack!
Detsamma som ovan 
http://www.svidjas.se
Jag skulle också vilja ha ett ex av fodervärdsavtalet! 
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com
# 44 45 46 47 48 49
Jag fick ett av #42, och skickar vidare till er.
Hälsningar Anna Karin, S*Litlamins
åh, vad bra Anna Karin, jag såg inte förrän nu att några fler ville ha:)
//AnnaCarin FunHouse´s
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Tack Anna Karin
Tusen Tack!
Är det nån som arbetar på ett nytt avtal och har fått det kollat av en jurist?

Hej
Jag skulle bli väldigt glad om jag fick ett avtal skickat till mig. :)
Tack!
Jag skulle också hemskt gärna vilja få SVERAK:s gamla avtal skickat till mig! 
Tack på förhand!
Vill bara flika in att ni inte får använda SVERAKs fodervärdsavtal men kan ju knycka innehållet. Deras logga och andra uppgifter får inte förekomma på avtalet… Så ingen tror att det är ok att använda det som det ser ut. 
// David
Hej! Kan någon skicka SVERAKs gamla avtal till mig också? tigern.lindstrom@gmail.com Tack! Ps vet att jag inte får använda det….

Ett bra initiativ av dig David, det kan verkligen behövas ett fodervärdsavtal…dels för att fodervärden verkligen skall föstå att det inte är ett sätt att köpa sig en billig katt utan att det följer med ett ansvar i att ha en foderkatt hos sig.
Många som tar kontakt med mig tycks tro så men när dom hör vad jag å min sida ställer för krav då brukar många backa.
Jag skulle gärna med vilja ha en kopia :)
Jag med!
Nu har jag skickat SVERAKS gamla fodervärdsavtal till dom som ville.
Men man kan ju som David sa inte använda det som det är utan kan knycka lite bra innehåll om man vill.
Jag tror aldrig det blev något avtal av det som tråden egentligen gällde..
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Jag tror tyvärr att du missade mig. Jag skulle bli mycket glad om du ville skicka ett även till mig. :)
#65 fick du något? skulle också vilja ha en=)
#65#66
Jag kan skicka det till er (:
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
#67 jag PMar min mail=)
förlåt #65 missade att du ville ha. Hoppas du fått det nu:)
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Fixat åt de 2 sista nu (:
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se

Nu har jag fått det. Tack! :)
Har gjort ett fodervärdsavtal själv som kan behövas finslipas lite. Någon som är intresserad? Kan även dela med mig med det MEN användning av det sker på eget ansvar!