Svansknick?
Går i tankarna att ställa ut min underbara lilla ragdoll tjej men har blivit helt nojjig över detta med svansknick, och eftersom hon kan bli diskad för detta så tänkte jag kolla om nån här kan ge mig lite svar. Ska ringa veteinären i morgon då jag helt glömde fråga om detta vid ett års undersökningen för en vecka sen, men tänkte att de ej kan vara fel att fråga fler :)
Har gått efter de olika inlägg som finns om svansknick men tycker inte att jag har klurrat ut hur ett svansknick ska kännas. Har dragit tumme och pekfinger över svansen, och känner då inget. Men om man knuggar fingrarna mot svansen så har hon tre ställen lite längre ut på svansen som liksom är mer rörliga, inga knöllar eller förhårdnader utan, ja mer rörlig, som om de våre ett litet mellanrum eller något där. Kan detta vara svansknick?
Hoppas nån förstår vad det är jag menar 
Med vänliga hälsningar / Maria
Jag har ingen erfarenhet av svansknick men tänkte säga att i kastratklass får man ställa ut katt med svansknick.
Jo jag har sett att man får ställa ut kastrerade med svansknick men hade tänkt gå på utställningen i Gislaved nu i slutet av april och känner att det blir lite väl tight med tid att hinna kastrera henne.
Men om man tar henne till veterinären, röntgar de svansen eller är det lätt för dem att bara klämma på svansen för att få reda på om det är svansknick eller ej?
De känner om det är svansknick.
Hon borde ju ha fått anmärkning vid veterinärgranskningen när du köpte henne om hon har svansknick.
På hennes besiktning som gjordes nån dag innan jag hämtade henne, är u.a på svansknick/kroksvans. Men som jag har sett i andra inlägg så står det att det kan komma senare i livet.
Aja det är väl bara att hoppas på att det är jag som är för nojjig!
Tack så mycket för de snabba svaren i alla fall!
Så får jag hoppas att veterinären kan ge mig svar lika snabbt!
Om det är knick eller brott eller något annat så borde det kännas som en knöl eller förhårdnad, tror inte du behöver vara orolig om jag förstår det rätt som du beskriver.
Och OM det nu skulle vara något, så blir inte katten (inom FIFe) diskvalificerad utan kan få excellent bedömning men inte cert, och då följeligen inte heller bli BIV eller NOM, undantaget är kastratklass då. Har själv en avkomma som snöpligt nog bröt svansen (yttersta kotan sprack mitt itu, vi har röntgat) som ung och det räknas också som svansdefekt, excellent bedömning är inga problem men högre går det tyvärr inte att komma innan katten går i kastratklass.
Prova ställ henne, veterinären kan iallafall inte göra nånting åt det…
Tack så mycket för det utförliga svaret! 
Vad synd att de ej kan komma längre när defekten beror på olycka och ej på grund av att det är nedärft.
Ja, visst är det tråkigt, men det är ju omöjligt för domaren att veta hur defekten uppkommit,och sen är det ju en skönhetstävling. Ibland kan man ju inte ens veterinären avgöra om det är en "naturligt" uppkommen knick eller en skada. Så vi är mest glada att i vårt fall finns det inga tvivel :)
Hoppas det går bra för er på utställningen! :)
såg svaret på min fråga
http://www.svidjas.se
Hej.. jag har också en katt med svansknick, det är en medfödd skada.
Han är dock kastrerad och jag har kanske tänkt ställa honom i sommar. Hur långt kan han gå i kastratklassen med svansknick?? Jag kan känna den ganska tydligt på svansen, får man mycket poängavdrag då?
www.maliinnordlund.blogg.se