Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2213 ggr
ProvinsiaRivers
0

Nosfärgen har försvunnit!

Hej där!

Är det någon som vet eller varit med om att färgen på nosspegeln kan försvinna på en ragdoll??? Jag har aldrig sett nåt liknande och ingen annan i linjerna har detta problem.

Jag har sålt en brun mitted när han var kattunge och nosen var svart.När han var runt 9-10 mån så försvann färgen och nu är nosen rosa!!!

Vad beror detta på och hur blir han bedömd på en utställning?

Tacksam för svar!

Neo033
0

Kanske har han haft någon irritation /inflammation e.dyl i nosen (eller tänderna kanske??) så att nosen varit lite varmare än vanligt och därför ljusnat?

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

OberonsMatte
0

Jag hittade en sida med en liknande fråga om en siames. Enligt svaret verkar det vara något som ibland händer i samband med könsmognad:

http://en.allexperts.com/q/Cats-1606/Colour-change-cats-nose.htm

Sajtvärd Katter iFokus

ProvinsiaRivers
0

Tack för svar:)

Jag ska be ägarna titta i munnen på honom..

Dett hände nån gång i samband med att dom köpte in en till katt i huset.Läste igenom artikeln som bifogades och ja,åldersmässigt kan det ju ha att göra med könsmognad också..

Men det lät inte lovande för en utställningskarriärRynkar på näsan. Han är anmäld till utställning i öppen klass i maj. Han är tilltänkt avelshane också..

Jag har aldrig sett/hört om nåt liknande men såklart kan oförutsedda saker hända våra levande djur..

[Litlamins]
1

Det är inte helt ovanligt på maskade katter tyvärr…

Har även helig birma, och där vet jag flera fina birmor som drabbats av pigmentbortfall… Man använder dem inte i avel, och de håller ju inte heller för utställning då det på birma är ett färgfel… hur det är på ragdoll vet jag dock inte säkert. Chansen att färgen kommer tillbaka tror jag är liten, men håller alla tummarna för dig och din hane! Men om han ändå är anmäld, så låt honom deltal på utställningen vetja. Just mitted, kan ju ha vitt/vit strimma i ansiktet, kanske inte är ett cert dragande fel på ragdoll, jag vet inte. Men just avel, borde man nog tänka ett varv extra kring. På birmorna visade det sig att pigmentbortfall förekommer i vissa familjer/linjer.

Kan du dela med en bild här på forumet tro? Hur gammal är katten nu?

ProvinsiaRivers
0

Katten är nu 11 månader.

Jag lyckas inte bifoga bilder just nu när jag har picasa kanske:( Ska försöka byta till paint tillbaka…

ProvinsiaRivers
0

Hur är det om det är en bläs som "rinner" ut över nosen då?

Dom har visat katten för en veterinär som såg en minimal vit strimma på överläppen som åkte över nosen en bit? Han är alltså en mitted och bläsar är ju godkända.Och dom kan se ut hursom helst:)

Är det då möjligt att få katten godkänd för avel?Jag väntar på nya bilder så jag får se hur han ser på närmare håll…