Byta foder från RC till ?
Nu har vi haft vår lilla raggis i snart två månader och hon äter nu Royal Canin Kitten 36 och ibland lite blötmat (också från RC). Har läst väldigt mycket på internet och många tycker att Royal Canin är ett dåligt foder pga mycket spannmål och mindre kött, jag vill ju såklart min katts bästa och funderar på att byta foder, min fråga är då vilket foder som ni rekommenderar? Jag tänker till att börja med ge henne främst torrfoder och 2 dagar i veckan kommer hon även få blötmat såsom hon fått nu.
Hon är inte steriliserad/kastrerad än och är snart 5 månader gammal, hon börjar få en liten mage och så som jag läst så är det många katter som blir lättare överviktiga av RC pga spannmålen.
Tips på foder mottages tacksamt!

får rätta lite eftersom jag ser nu att magen kan misstolkas lite: hon är alltså inte fet, hon väger 2835 g men man känner en liten kula. Hon äter bra, leker bra och är världens härligaste katt!
Är hon uppfödd på rc så tycker jag att du kan fortsätta med det, jag bytte från kitten 36 till sterilsed. Annars tror jag att hill´s ska vara bra. Men vad jag har hört så ska kattungar växa upp på samma "märke" för att få en bra tillväxtkurva, så skulle inte byta :)
Mina får också mjukmat från MJAU!
En katt ska ha ett torrfoder, om man ska ha torrfoder öht, med hög protein- och fetthalt och så låg andel spannmål som möjligt. Tänk på att det inte är alltid som uppfödare väljer det bästa fodret - de får uppfödar-rabatt från dessa producenter då producenterna vet att köparna av de små kattungarna oftast fortsätter med samma märke och på så sätt får de hela tiden nya kunder som i en liten ask. Man kan visst byta foder, men låt det i så fall ta tid genom att blanda i lite av det foder du tänkt byta till i fodret katten har nu och öka mängden successivt. Mjau blötmat är bra blötmat och det kan katten äta ofta, främst för att garantera att den får i sig vätska.
Jag rekommenderar att du byter! Men det är för att jag haft problem med RC. Min fick foderallergi av RC steralized. Efter många vändor med mat som han inte tål äter han nu james wellbeloved och fungera på det.
jag fick råd i djuraffären att köra på royal canin, har även läst och hört att ska vara ett av de bättre fodren. Dock äter min lille grabb allt han kommer åt så jag testade ett annat för en gångs skull - pronature - som de sa skulle vara bra mot pälsen :)

#2 Katten växer till sig alldeles utmärkt även om man byter foder! :)

Ni som inte ger RC, vad för slags foder får era katter?

Min katt fick RC tills hon började spy i massor… Bytte till Eukanuba och hittills har det fungerat bra.
våra katter äter Mjau bode torr och blötmat och det mår dom väldigt bra av 
Eukanuba rekommenderar jag absolut - Eukanuba Kitten.
Men se till att göra en mild övergång mellan fodrem som man alltid ska göra vid foderbyten, så du blandar ut Royal med Eukanuba mer och mer (10% mer för var dag under 10 dagar) tills du bara har Eukanuba i skålen.
Jag har haft Royal i många år men senaste tiden har jag upplevt både sämre pälsar och tovor + mer avföring vilket tyder på sämre innehåll i fodret, sedan jag bytte till Eukanuba så är de i toppskick! även min 10årige kastrathane :)
Kommer aldrig byta tillbaka till RC.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

#11 Jag var faktiskt och köpte eukanuba kitten idag! Ska bli intressant att se om det blir accepterat och om det bli någon skillnad. Har lagt den första lilla delen eukanuba i skålen nu, så spänningen är hög :P
Köpte även en ljusrosa matboll som gick hem med en gång. Maten är slut men bollen är fortfarande i rullning :D
Jag ger min katt Applaws torrfoder, innehåller 80% kött och inget spannmål. Finns inte att köpa i butik i Sverige än, men jag beställer från Zooplus. :)
Sen får han även blötfoder, oftast Mjau eller ICA's portionspåsar.
www.maliinnordlund.blogg.se

Jag hade RC kitten persian men har bytt till Nya Bozita feline kitten både torr och våt.
De fungerar bra till min hona och mår bra 
Hemsida www.amadeusdolls.se
Rekomenderar James Wellbeloved.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
James Wellbeloved är bra på så sätt att det är många katter som har svårt med annat foder som tål det. Men annars vet jag inte om det är nåt att rekommendera, då ris står som första ingrediens.
Ett bra svenskt kvalitetsfoder är Bozita, finns både torrfoder och blötmat. Rekommenderas!
jag har aldrig sett en ragdoll hona som "fet", kastrad eller inte, däremot hanarna, så du behöver inte vara rädd, när hon är 5 mån, jag tycker att du forsätta ha det som uppf har gett dom,
jag har ragdoll sedan 1995.
Jag har bytt bort RC reativt nyligen, i okt/nov. Mitt val föll på Bozita, det svensktillverkade fodret. Jag kör kitten varianten på hela gänget, har några yngre katter och ett par kastrat birmor och alla verkar hålla sig i lagom hull… Som blötmat använder jag ibland Porta 21, men huvudfödan är torrisar här i huset. För oss funkar Bozita bra. En säck kostar 599 kr och så 20% rabatt på det, för 10kg alltså.
#12 Toppen! :)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Åh vad bra!! Härligt!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Skulle gett Carnia Lynx eller Porta 21 Sensible om det är torrfoder som gäller, annars blötfoder från Mjau, Bozita eller Husse utan fisk.
Samtliga är fria från spannmål.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#23 Är det inte så att både Carnia Lynx och Porta 21 sensible har väldigt hög magnesiumhalt?

Magnesiumhalten i Carnia Lynx ligger på 0,08%, Porta 21 ligger på 0,11%.
Magnesiumhalten ligger ändå under vad som normalt återfinns i kattens bytesdjur, kanin och råtta ligger på 0,18%, mus och piplärka på 0,13% och hamster ligger på 0,12%
Enligt AAFCO bör kattens kost innehålla minst 0,04 %. För kattungar och dräktiga/digivande katter minst 0,08 %.
men ett överskott kan ge problem med urinvägarna som sagt
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Precis, stämmer bra det.
Jag tycker inte att något av dessa foder innehåller för mycket magnesium, man får tänka på att större fodertillverkare även tillsätter salt i sina foder för att öka törst hos katterna så de ska dricka mer, vilket paradoxalt nog bildar kristaller i urinvägar..
Personligen skulle jag aldrig våga ge ett torrfoder till hankatter eller katter överlag över 5 år. Det är alldeles för hög risk för att de blir kroniskt uttorkade och får problem med urinvägar som följd.
Det är ju egentligen inte innehållet av magnesium som är problemet, utan att katten är för uttorkad för att spola igenom urinvägarna tillräckligt ofta.
Katter har ingen naturlig törstreflex eftersom de är konstruerade för att "äta" sin vätska.
#27 sant… Mina tre honor (1 år, 2,5 år och 5 år) äter både torrt och älskar vått/färskt men min gammelgubbe på 10 år VÄGRAR äta annat än torrfoder! Går bara inte.. han får typ kväljningar… *fniss*
Han dricker å andra sidan mkt och älskar vattenfontänen och rinnande vatten ur kranen. Får Eukanuba Seniorfoder med låg magnesiumhalt mm mm… vet att blötfoder vore bra att få i honom, men som sagt, det går inte!!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Då skulle jag ge blötfoder till de katter som vill ha blötfoder.
Att det inte går att få gammgubben att äta blötfoder.. Det tror jag sådär på..
Jag vet att det är knepigt att få fodervägrande katter att äta, men jag vet också att det alltid går beroende på vilken teknik man använder och hur mycket tålamod man har. Jag har alldrig haft problem att få någon katt att äta det jag vill att de ska äta, trots att ägare försökt otaliga år och gånger, och gett upp för längesen. Tror att det handlar otroligt mycket om inställning från ägarens sida om man ska få det till att lyckas.
Jag har fått katter som aldrig ens velat titta åt kött att äta som ingenting bara för att jag tar för givet att de äter kött, med ägare gapande av förvåning vid blotta åsynen av att deras katt plötsligt äter kött..
Jag har ju en hel del tips på min hemsida om hur man kan försöka övertyga sin katt att börja acceptera annat foder;
http://www.barfmycat.com/omtillbarf.html
28# Jag tycker att du ska låta din gammelgubbe äta vad han tycker om. Tydligen funkar för honom då han är inte sjuk eller mår dåligt. Förresten han är otrolig fin. Varje individ är annorlunda precis som med oss människor. Det som är bra för en är inte bra för en annan. Tycker att vi håller på och generaliserar alldeles för mycket.
// LD

Tycker tvärtom att alla tycks tro att just deras djur ska ha så speciella behov, när alla djur i grund och botten har väldigt lika behov och mår bra av samma saker. Det är ju bara ren fysiologi.
Förresten så är inte 10 år någon ålder för en katt.
jag rekomenderar Applaws och Acanas torrfoder..
Hej igen
Jag skrev ju tiidgare här uppe att jag bytte till Bozita till alla våra katter tidigare i höstas och kände mig nöjd med det. Men nu är det ändrig igen hos oss tyvärr.
Jag byter över till Eukanuba istället. Anledningen är att det går åt åååtskilliga kilon mera nu mot tidgare, och massor med mera i lådan. Men det avgörande är att jag överlag har fått sämre pälsar.Visst, katterna älskar maten, äter konstant, men den verkar inte vara det bästa för dem. Likaså säger de zoobutiker och andra uppfödare som jag pratat med.
För min låg nya valet av foder mellan Eukanuba och Porta 21, men valde Eukanuna, då jag vet vet många som är supernöjda med det.

När man byter från ett sämre foder till ett bättre foder kan katterna börja avgifta kroppen, det ger sämre pälsar en period. Hur länge gav du Bozita?
En sak som man går miste om när man ger torrfoder är att katterna inte spolar igenom urinvägarna ordentligt, vilket kan ge urinvägsbesvär och njurbesvär senare i livet, eller rättare sagt, efter några år på torrfoder.
Varför valde du Ekanuba över Porta 21?
Jag gav bozita som enda torrfoder i cirka ett halvår. Fasade om det under en lång tid.
Ser dina andra frågor. Jag ger mina huvudsakligen torrfoder. Förstår att du förespråker Barf, men det kommer inte bli nåt sånt hos oss, även om det säkert är nyttigt.
Ang mitt val av torrfoder, så är det flera olika faktorer som spelar in såklart. Tidigare hade jag ju RC, men ville komma ifrån dem av olika skäl, bla pris o innehåll.
#34 Måste bara fråga, vilket skulle du säga var det sämre eller bättre fodret av Bozita kitten eller RC Maine Coon kitten? Använde rc innan Bozita.

Torrfoder?! Inte undra på att det gick käpprätt åt helvete rent utsagt då! Jag trodde du menade blötfodret, för det är av riktigt hög kvalitét.
Jag är inte ute efter en diskution om BARF vs torrfoder vs blötfoder, jag är bara ute efter att hjälpa dig och dina katter med fodret.
Men jaha, det kunde ju kanske hjälpa om du skrev ner dem då?
För att mig veterligen är Carnia Lynx, Porta 21 Sensible och Wild Cat Etosha de enda fodren på hela marknaden som är fria från både spannmål, fiskprodukter, mjölkprodukter och socker.
Inte bara är spannmål mycket dåligt för katten, du betalar även omödiga pengar för en produkt som inte har något biologiskt värde alls för katten, dvs att den passerar bara rakt igenom. Plus att den irriterar tarmen på vägen ut och ökar risken för att katten ska drabbas av foderallergi och diabetes.
Sen om man väga in ytterligare skäl att inte köpa Ekanuba, så är IAMS kända för att utföra mycket plågsamma djurförsök för att ta fram sitt foder, om etik väger in i val av foder.
Jag lämnar tråden, men ville skriva att jag inte längre använder Bozita istället för RC, eftersom jag hade skrivet det tidgare, och det var inte längre sant.
Har inget behov att ta en diskussion här om torrfodrens vara eller icke vara och hänvisar till. Citat : #35 Torrfoder?! Inte undra på att det gick käpprätt åt helvete rent utsagt då!
_Vi är många som ger våra katter torrfoder och det är många som väljer att inte göra det heller.
_
Angående djurförsöken så råder det delade meningar om det. Det här är gamla uppgifter och grundade sig på att ett laboratorium som Iams köpte tjänster av (ej ägt av Iams alltså) ägnade sig åt djurförsök. Finns mej veterligen inte bevisat att Iams skulle ägna sig åt plågsamma djurförsök, om du har belägg för det så länka gärna. Annars bör man nog vara försiktig med sådan påståenden.
Carnia Lynx och Feline Porta 21 Sensible har höga magnesiumhalter, vilket man kanske bör vara medveten om.
Ett annat alternativ på spannmålsfritt torrfoder är Applaws.
# 39 jag antar att du menar ditt inlägg som svar på #37 ?

Ja, "Torrfoder?!" som i Bozitas torrfoder, för det är inte bra alls. Varför skulle jag nämna några torrfoder som jag rekommenderar, om jag hade samma åsikt om allt torrfoder?
Jag tycker RCs kitten är bättre än Bozitas kitten, Bozitas innehåller fisk och RC ligger bättre till i analysen av fett och protein.
Okej, då har vi en sida som säger att det är så och en som säger att det inte är så. Då får man välhja vilken man vill tro på, vi kan ju inte säkert veta vilken av dem som har rätt.
Intressant, kan man köpa det i Sverige?
#40 ja jag menade de som svar på #37, och tyckte jag hade ändrat det, men det står tydligen fel ännu 
#41 Applaws torrfoder kan inte köpas i Sverige ännu så vitt jag vet, men det är många som beställer foder från Zooplus, så då är det kanske ett alternativ för någon.

Ja kan man få hem det så absolut, det såg bra ut.
Jag mailade Severa (iams, Eukanuba) ang rykten om vanvård på deras laboratorium och fick följande svar. Hej Caroline! Tack för ditt engagemang, vi delar det med dig! När det gäller den missvisande filmen från PETA hänvisar vi till www.iamstruth.com Där finner du information kring hur det ser ut i verkligheten. Vi som arbetar här är själva hund och kattägare och skulle aldrig ställa oss bakom den typ av hantering som framgår på filmen. Om du har minsta fundering eller fråga, här gärna av dig igen! Med vänlig hälsning Jenny
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Det där är väl ingen garanti för något? Naturligtvis säger de så, vad hade du väntat dig för svar? Mejla RC och fråga om torrfoder är bra för kattens urinvägar, och bered dig på ett svar som är allt annat än sanningsenligt.
Om man ska få en sann bild ska man ju antingen tillfråga en objektiv opartisk person eller varit där själv för att veta.
#46 Och hur har du nån garanti för att det som PETA säger är sant då?
Dessutom gällde det ett utomstående laboratorium.

Nej, men det påstod jag ej hellar aldrig att jag hade
det är ju väldigt svårt att veta vad som är sant, man skulle ju behöva se det själv i så fall…
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Vad tycker ni om Pro plans katt mat ( torrfoder)?
Jag använder Gourmet Gold och Mjau blötmat, är nöjd med dessa: 
Så spännande att läsa era diskussioner. Har lärt mig en del av det.
Vilken tur att det finns ragdoll i fokus…

Samma skit, samma färg som det mesta.. Tyvärr.
Jag tycker inte att spannmål hör hemma i en strikt carnivors diet, särskilt inte när de är den största anledningen till att det sker foderåterkallningar av djurfoder.