Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2195 ggr
[Amonate]
2012-03-19 10:14
0

Four Friends torrfoder

Undrar om någon provat detta nya torrfodret från lupus. Vad anser ni om innehållet?

Vi försöker hitta ett bra foder till vår blivande katt. Var lite inne på Orijen innan men tycker att de har lite för mycket innehåll av fisk.

Kan någon tipsa om ett bra blötfoder?

Tacksam för alla tips…

BARFmycat
2012-03-19 10:38
0

Lupus (Kitten) Sammansättning:
Animaliska produkter 40% (torkat kycklingkött), rismjöl, majs, animaliskt fett (kyckling, konserverat med blandade tokoferoler), hydrolyserade animaliska proteiner (kyckling),  torkade äpplen, öljäst, mineralämnen, aloe vera (5g/kg), jästprodukt (mannan-oligosackarider 150 mg/kg), frukto-oligosackarider (100 mg/kg).

Upp till 92% av proteinet är av animaliskt ursprung lovar de, 38% protein och 20% fett, men jag anser fortfarande att det är negativt med foder som innehåller spannmål som ris och majs. Visst såg det bättre ut än traditionella torrfoder, men ingenting jag kommer rekommendera.
Och sorterna med fisk går ju såklart bort direkt.

Är det torrfoder man letar efter rekommenderar jag hellre Porta 21 Sensible, Carnia Lynx och Wild Cat Etosha.

Bra blötfoder är Mjau, Bozita och Husse, sorter utan fiskprodukter.
Kan man tycker jag att man alltid ska ge sin katt blötfoder före torrfoder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Amonate]
2012-03-19 13:52
0

Vi tänkte först försöka med Barf men det verkar krångligt. Rädd att han/hon inte kommer få i sig allt som behövs. Då känns det smidigare med färdigmaten.

Ev kommer vi ha torrfoder stående och antingen ge blötmat eller rått 1-2 ggr per dag. Just nu kollar vi mycket för att göra det bästa för vår ragdoll (som föds denna veckan) :D

BARFmycat
2012-03-19 14:00
0

Jag har inte sagt någonting heller om BARF, jag har full förståelse för folk som inte ger det. Hellre att man låter bli om man är osäker, det är mycket som kan gå snett om man int evet vad man görFlört

Däremot så gör jag alltid mitt bästa för att hjälpa folk i foderval utöver BARF.

Får jag komma med ett tips, så är det att inte börja ge torrfoder, det finns ingen anledning alls till att ge det och det bästa för katten är om den får ett bra blötfoder istället.

[Amonate]
2012-03-19 15:43
0

Vet att du inte sa nåt om det, men vi har faktiskt funderat över det.

Jo detta med blötmat är kanske en bra idé. Känns bara synd om han/hon får vara utan mat när vi är på jobbet. Känns skönare att ha något stående då.

Prisvärt tycker jag mjau verkar vara, och jag har hört från många att det är bra. Kanske ska köra på det istället bara.

BARFmycat
2012-03-20 13:51
0

Det är lite synd att det är så inarbetat hos folk att katter måste ha mat framme hela tiden, de behöver de inta alls ha och det är väldigt onaturligt för att jagande djur att ha mat hela till hands hela tiden.

Katter klarar sig utmärkt på att få mat 2 gånger om dagen!
Det kan faktiskt vara bra för dem att få tömma ur tarmarna och få gå hungriga en stund, eftersom endast när kroppen är tom på mat kan den lägga full fokus på andra funktioner som reparation osv, för att kunna hålla kroppen frisk och i form.

Mjau är bra innehållsmässigt också, det är inte ofta det billigaste även är det bästa men i det här fallet är det faktiskt så. Jag tycker inte att du ska tveka över att helt gå över till Mjau, det finns ingen anledning att inte göra detGlad