Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3538 ggr
new2ragdoll
0

Rengöring av WC

Hej, jag undrar hur ni kattägare rengör toalettstol och handfat?

Jag kanske är lite nojig men jag tänker mig att rengöringsmedel i små mängder kan vara farligt för katter, och om man t ex rengör utsidan på wc-stolen med rengöringsmedel (och torkar efteråt) så kan ju katten ändå få litegrann på pälsen och få i sig små mängder när den slickar sig ren.

Är jag onödigt nojig?

LaSadie
0

ja det tycker jag i alla fall….

new2ragdoll
0

#1 Aha, så du tycker att jag överbeskyddar? :-P

Jo, min fru anser det iaf. :-D

LaSadie
0

Nej inte överbeskyddande men lite nojig :)

off36is
0

#2 Tycker inte du är nojig alls. Min katt fick en allergisk reaktion av ett rengöringsmedel jag hade till golvet. Katten fick klåda och tassarna blev alldeles röda. Slutade med att hon fick cortison för att lugna ner irritationen. Numera torkar jag golven sen "sköljer" jag med våt trasa och sen torkar jag torrt. Har bytt till allergivänligt medel oxå.

new2ragdoll
0

#4 Jo..med tanke på att föräldrar lär sig att alltid låsa in hushållskemikalier så borde ju det gälla för katter som är känsligare på många sätt. Skönt att din katt inte fick några men av det!

Frugan brukar tvätta rent ytor med bikarbonat som tydligen är bra på att göra rent och är ogiftigt. Men just handfat och wc-stol är svåra att få rena från intorkade tandkrämsrester och sånt och Nelson (katten) brukar ställa sig i handfatet och dricka ur kranen.

Rosino
0

Jag tvättar kattlådorna med Klorin och har aldrig funderat på att rengöringsmedel för toalettstolar skulle vara skadliga för katterna. Men å andra sidan har vi dörren till toaletten stängd också, så den enda gång katterna är där är när de med all makt ska följa med in och hålla en sällskap…

Säkert är rengöringsmedlen skadliga om katten får i sig större mängder, men jag fortsätter nog att använda sådana till att tvätta av wc och handfat.

new2ragdoll
0

#6 - Just klorin har vi undvikit, men vanliga Vim mm innehåller ju en massa otrevligt om man läser innehållsförteckningen.

Jo, så länge man har kontroll över katten inne på WC så är det nog inga problem.

LD
0

Tycker inte alls att du är nojig eller överbeskyddande. Har precis köpt en ångmopp (black&decker)för att verkligen göra ren golvet utan att behöva använda regöringsmedel då jag också oroar mig för att de ska få i sig skadliga medel. Min Balthis gör precis som din Nelson och dricker också ur kranen även när vi har 2 vattenföntaner.Förvånad

Tyvärr har jag ingen bra tips för hur man kan göra ren handfatet eller utsidan av toalettstolen förutom som 4# skrev att använda en allergivänligt medel, skölja sedan med våt trasa och sedan torka torrt.

// LD

new2ragdoll
0

#8 Skönt att veta att man inte är ensam om sin noja. ^^

Frugan tycker som sagt att jag överdriver, men hon är iofs medveten om att katter rengör sina pälsar och kan få i sig ovälkommet material genom att de slickar sig rena.

Låter ju perfekt att kunna använda en ångmopp. Vet inte vad det är för något men namnet avslöjar… :)

Vi ska nog använda vatten och vanligt tvål när vi rengör wc-stolen och handfatet i fortsättningen.

Det verkar som att en del katter gillar att dricka direkt ur kranen. Nelson är helmysko. Rör knappt sin vattenskål numera utan gnäller utanför WC-dörren och vill att man ska öppna och sätta på kranen. Och han blir ju blöt om huvudet men det verkar han inte bry sig om!

Svidjas
0

Använder enbart grönsåpa när jag städar, gäller även toalettstolen. Ogillar rengöringsmedel med mycket kemikalier, både för katterna och min egen men även naturens skuollt. mycket av tensider osv åker ju rakt ut i sjöar och bäckar och skapar problem för naturen. Gulsåpa/grönsåpa är mycket bättre för djur och natur. Ex Yes använder sig av djurtester. (OT sorry)

http://www.svidjas.se

LD
0

9# Jag rekommenderar en vattenfontän. Som jag skrev förut har jag 2 st en Drinkwell Platinum och sen 2 veckor tillbaka en Lucky Kitty i keramik. Balthis tycker inte så mycket om Drinkwell när den är igång så den var inget hit. Han var först skeptisk till Lucky Kitty men efter 1 dag började han använda den. Han dricker fortfarande från kranen men mer sällan än vad han gjorde innan.

I bifogad länk kan man läsa om produkten jag köpte för 3 veckor sedan. Jag tycker att det fungerar förvånansvärt bra. Skrattande

http://www.blackanddecker.se/steammop/hygieniccleaning/

// LD

Fabolousdolls
0

Hej,

Tänker precis som dig!

Det finns diverse naturliga/ekologiska allrengöringsmedel finns att köpa i vissa butiker och online lycka till!

Mvh

Stéphanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

new2ragdoll
0

#10 - grönsåpa, då menar du diskmedel? Och jag vill själklart hitta produkter som inte är testade på djur..

#11 - Tack för tipset! Det kanske börjar bli dags att skaffa en vattenfontän. Tycker att Nelson dricker lite mindre nu när han fått upp ögonen för vattenkranen..går ju inte heller att se hur mycket han får i sig jämfört med en vattenskål. Ser att Lucky Kitty har fått rätt bra recensioner!

Tack också för länken till ångmaskinerna. :)

#12 - Ska kika på det! Tack för tipset.

Shivali
1

Såhär städar jag oftast badrummet: Sköljer av gold, handfat och toalettstol med duschslangen. Sprayar rengöringsmedel på toalett och handfat, skurar golvet lätt med vanligt diskmedel, sen får det stå så en stund så att eventuell smuts löses upp innan jag skurar allt ordentligt och avslutar med att skölja av alltihop med duschslangen igen. Då får man bort alla rester av rengöringemedel men kan ändå ta dem till hjälp, tex toastolen vill iallafall jag ha lite starkare grejer till emellanåt och kalkmedel till kranarna. Men oftast använder jag bara diskmedel, man kommer långt med små medel! Men skölja av allt vill jag absolut göra, tycker inte det känna som man får bort allt om man torkar av bara…är lite skadad då jag jobbat med städning förut! Och jag gillar att skura badrum… SkämsFlört

Kinne
0

#14 Jag gjorde som dig förr. Toppenbra sätt att städa på! Nu har jag inte samma möjlighet dock då jag har värmeskåp och tvättstapel där vattnet hamnar under ;/

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

teachingbirds
0

#13 Grön- eller gulsåpa är inte diskmedel. Det är tex grummes såpa. Den kör även jag med när jag rengör badrum!

Rosino
0

Grönsåpa är väl då antagligen det vi kallar tallsåpa i Finland?

teachingbirds
0

Ja det är nog samma!

new2ragdoll
0

#16 - man lär sig nåt nytt nästan varje dag.  :) tack.