Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1601 ggr
MinLovis
0

Hjälp!

Hej,

Jag har två Ragdolls. En hona på 2,5 år och en liten kille på 5 månader.

Dom trivs superbra ihop! Leker och myser om vartannat.
Jag jobbar kontorstider och är därefter nästan alltid hemma hos dom.
Jag byter kattsand 1 g/veckan (har kristaller) men rensar så fort dom har gjort "tvåan."

Nu har jag problem med båda.
Lovis, min hona var orolig i magen för några månader sedan, då hann hon inte till lådan - det blev alltså på toagolvet. Sen dess gör hon tvåan på toagolvet 7 av 10 ggr. Vad gör jag?!

Mio, min fem-månaders kissade i min säng i morse. Kan det vara något tillfälligt? Eller kan det bero på något?

Jag vet inte vad jag ska göra…?

Kram Sandra

eboh
0

Jag använder Everclean, katterna älskar det, har aldrig haft problem!! Billigt på lång sikt och det luktar ingenting. Mitt råd :prova att byta! Kan också vara bra att ha två lådor ett kort tag. Lycka till!!!!

teachingbirds
0

Vad hade lillen för sand i uppfödarhemmet? Många katter är knepiga med lådorna. Det kan vara så att de inte gillar att göra allt i samma låda, men även att de inte gillar kristallerna. Skaffa en till låda och pröva med everclean-sand.

MinLovis
0

Kan det inte vara att han är könsmogen?
Han har ju kissat på lådan fram till nu..

Men kanske ska byta kattsand för Lovis skull som gör tvåan utanför lådan nästan hela tiden.

Tack för er hjälp!! :)

AgnetaB
0

Om de har varit dåliga i magen o sammankopplat lådan med obehag kan de välja att ej göra där.

Kan visst vara könsmogen så om du ej ska avla kanske du ska kastrera innan det blir ett bestående beteende.

[Jagochminadjur]
0

Nu har ju jag ingen ragdoll, men min kastrerade hankatt gör likadant!  
Han väljer att inte gå i lådan oftast på nätterna. Så varje gång när man vaknar så ligger det en hög brevid kattlådan

OberonsMatte
0

Slopa kristallsanden helt (många katter tycker att den är obehaglig att gå på) och skaffa minst 2 rejäla, öppna, lådor med rikligt med lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. Rensa bort kissklumpar minst varje morgon och kväll + när de har bajsat däremellan.

En del katter vill ha en låda att kissa i och en låda att bajsa i, och att dessutom dela låda med andra katter kan vara väldigt kinkigt för vissa. Det är bara att prova sig fram till det antal lådor och innehåll katten vill ha. Lerbaserad och finkornig, klumpbildande sand är dock det som de flesta katter föredrar naturligt.

Sajtvärd Katter iFokus