Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 6563 ggr
mylittlelight
0

Får min ragdoll vara vindögd?!?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag snart ska iväg på min första utställning så börjar jag oroa mig lite tror jag (säkert i onödan) och eftersom ajg inte är så erfaren och riktigt vet exakt hur en ragdoll ska se ut eller vad som inte är ok så undrar jag nu om hon får vara lite vindögd???

Rosino
0

Skelar hon hela tiden?

Tyvärr sägs det i standarden att en katt med tendens till skelning inte kan få certifikat, och om den skelar tydligt så blir den diskvalificerad.

[Litlamins]
0

På sidan 32 i det här kompendiet från Sverak hittar du vad som gäller för fel på utställning.

http://sverak.se/SVERAK/Regler/inlaga%20Utst%C3%A4llningsregler.pdf

Det stämmer som #1 skriver,

om hon skelar/är vindögd så blir hon diskvalificerad och utan bedömning. Och om hon  har "tendens till skelning", alltså lite mildare grad så får hon sin bedömning men kan aldrig få certifikat. Trist för dig om hon blivit skelögd och du har tänkt ställa ut henne. Dessvärre är det inte helt ovanligt på maskade raser att det blir skelögda eller vindögda som vuxna. En fin hona jag själv köpte in för avel och utställning började skela med ett öga vid 5 månaders åldern, hon kastrerades förstås och ställs inte ut. De kan se helt normala och raka ut på ögonen som små och sen börja dra iväg i skelning ändå.

Du kan ju alltid testa att ställa ut henne ändå, har sett flera tillfällen då domaren missar att katten skelar faktiskt… finns katter med rätt höga titlar som har sk "tendens" till skelning. Men det är kanske inte så kul att ställa ut om man vet med sig att katten har ett sånt "fel".

Skillnaden på skelögd och tendens till skelning kan tex vara att katten inte alltid ser skelögd ut vid tendens att de tex kan ha ögonen raka om man vippar med en vippa som de stirrar på, men om hon alltid är lite "vindögd" är hon dessvärre inte utställningsbar. Fy det vore ju för trist isåfall.

mylittlelight
0

Nej nu blev jag faktiskt väldigt besviken. Speciellt eftersom jag bad speciellt om en kattunge som jag kunde ställa ut. Men om det är som ni säger att man ibland inte vet så är det ju inte hennes fel.

Hon är det inte hela tiden och det har blivit lite bättre tycker jag men som sagt det var inte vad jag hoppades på tyvärr. =( Nu vet jag inte vad jag ska göra. Såg fram emot den här utställningen…..

[Litlamins]
2

Usch fy stackars dig. Jag vet hur du känner dig… En del säger att det kan växa bort. Min kattunge började nån gång efter 4 månader, och när hon var 8 månader gav jag upp utställn och avelsplaner på henne och kastrerade och omplacerad. (jag är uppfödare alltså) Varesig jag eller uppfödaren såg nånting konstigt med henne när hon var yngre, det kom flera månader efter jag fått hem henne :(

Hur gammal är din hona? Har du nån mer bild, där hon har ögonen helt öppna? Om det inte är hela tiden, och inte så mkt alls, så är det ju möjligt att hon är utställningsbar ändå… Träffade i höstas några som var sååå irriterade att deras GIC katt fick draget cert den utställningen trots att den helt klart hade en rejäl dragning inåt på ena ögat, det var typ det första man såg på katten. De åkte på många utställningar, och ibland fick de draget cert och ibland såg domaren inget. GIC betyder grand internationell champion, och dit är det många cert. Det var en birma.

Vid vilken ålder började du se att det var nåt med blicken?

En del skönthetsfel, såsom svansknick är tillåtet på kastrater men inte fertila, men skelögdhet är tyvärr diskade för alla… Eller draget cert om det är tendens.

raggis22
0

köpte en hona som var skelögd, uppf sa att hon är "inte" det och jag skulle få en hona till efrer 1 år om skelögd varar, men hon höll inte de avt, jag kan inte avla på henne så jag kastrede henne. hon har slutat NU med uppf för katter.Skrikandes

FunHouse
0

Kan du inte ta en bild rakt framifrån så vi kan se lite hur mycket hon skelar.

Vilken otur, men som sagt så händer det ibland med just blåögda katter.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

mylittlelight
0

Ja det låter inge skoj hörrni… Men när jag köpte henne var hon lite vindögd men hon sa att det skulle växa bort och jag trodde ju det då eftersom jag litade på henne och tycker hon har varit en bra uppfödare annars. =)

Men man kanske inte alltid kan veta då. Hon är som sagt inte så jätte vindögd längre en jag ser det ibland beroende på vad hon gör och tittar på.

Jag är tyvärr inte hemma så jag kan visa några bilder nu men lägger upp några senare ikväll så kan vi försöka klura ut om hon kommer bli diskad.

Måste ju säga att jag kommer tycka det är otroligt pinsamt och genant om hon blir det =(

Rosino
1

#7  Kattungar har rätt ofta så att när de t.ex stirrar intensivt på en fjädervippa så kan de se ut att vara lite skelögda. Det är sånt som brukar försvinna.

Men det finns också fall - som tidigare sagts - där katten börjar skela först som äldre.

Det är ju synd förstås då du är intresserad av utställning, men annars är det inget katten lider av och hon är säkert lika underbar som kompis ändå. Glad

raggis22
0

Här katten som jag pratar om,

mylittlelight
0

Här är en bild på henne. vet inte hur bra det syns men ja…

mylittlelight
0

Men som på den här bilden tycker jag ju nästan inte att jag ser det.

mylittlelight
0

Och här försöker jag inbilla mig att hon tittar åt höger men ajg är rädd för att jag har fel…

mylittlelight
0

Vet inte om mina bilder är så bra :P svårt att ta kort på henne när hon bara vill kela så fort jag kommer nära.

mylittlelight
5

Men hon är i alla fall den finaste i hela världen för mig! =D

[silkesnosen]
1

Ursöt, synd att hon skelar, men hon var nog den finaste ragdoll jag sett :))

FunHouse
0

Det ser ju tyvärr ut så på vissa bilder du lagt upp att hon skelar på andra tycker jag inte jag kan se det.

Men i övrigt ser hon ut att vara en helt ljuvligt vacker katt:)

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

mylittlelight
0

Ja det är väl tyvärr så =( Jag hon är fantastiskt vacker! Och det tycker jag ju inte bara för att hon är mig :P

Men nu så står jag i valet och kvalet om jag ska ställa ut henne…

Supinesophie
0

Se till att visa hennes högra sida mest, det ser ut som att det är det vänstra som tittar lite inåt. Flört

Min siames är vindögd, mest på högra ögat men det har faktiskt blivit bättre med åldern. Glad

Och även om skelning är en defekt så tycker jag att en katt som är bara lite vindögd (som din och min) är riktigt söt!

Trasan08
0

Jag har en katt som skelade otroligt mycket som liten kattunge.  Alltså det var så pass så man började fundera på hur bra han såg egentligen för rätt ofta tittade han i kors!
Men nu som 3åring så syns det bara när han är nyvaken.  Så vänta ett tag så kanske det blir lite bättre.

Men personliga åsikt är ju att skelande katter är det sötaste som finns! Kyss

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Trasan08
0

Och tittar man runt på uppfödarnas hemsidor, så ser man rätt ofta skelande avelskatter ;) och även bilder på champions som faktiskt skelar med ögonen.

Katten din är helt underbar Kyss

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge