Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 3677 ggr
Norrtassens
0

Löpande honor som urinmarkerar

Är det någon fler än jag som har honor som urin-markerar när de löper ? Obestämd

Alla mina fertila honor gör detta…

Det är lite frustrerande….hur har ni löst detta, ni som har samma problem?

De går iallafall snällt på lådan när de inte löper Skrattande

Hvenhildas
0

Usch ja, det gör mina honor också, en lösningen är väl att ha dom på en begränsad del av huset / lägenheten när dom gör så

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

FunHouse
0

Jag har haft en hona som gjorde det innan. Alltid ute vid alla skor vid dörren.

Sen gick hon alltid upp i skinnsoffan däruppe och bajsade, som tur var bara en gång under varje löptid.  Kanske för att säga att det var hennes egna favoritsoffa??

Ja, kul är det inte.

Nu är det ingen av mina som gör detta…skönt.

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Ragstars
0

Tur at du la ut denne tråden nå…Jeg skulle til å legge ut eksakt samme tråd tidligere i dag, men så hadde jeg ikke tid.

Min Berta løper nå. Hun har ingen kraftig løp, utan går og jamrer seg og ruller seg lite.

I dag morse pissade hun meg ned…! Hon snudde enden til, skakade på svansen og sendte en stråle med gul urin nedover leggen min! Presis som en hane som markerer!!Förvånad

Jeg fant frem flasken med Urine off og tvettade foten min og matten, men 5 minutter senere kissade hun på mattan igjenRynkar på näsan

Dette er første gangen hun gjør dette, og jeg er frustrert over hennes beteende.

Jeg hoppas dette slutter snart, for slik kan vi ikke ha det!

Jeg har tidligere også hatt en markerende hona, men hun markerte ikke så mycket, utan satte seg ned og kissade i sengene. Dette gjorde hun kun under høgløp.

Det hjalp å holde henne ute fra soverummet.

Presis som TS sine katter, er kattene mine flinke til å gå på lådan, og markerer aldri ellers.

TS: Jeg kan inte gi deg noe råd for å få dem til at sluta, men jeg hoppas andre kan gi råd, og jeg ønsker deg lykke til!

Kommer til å følge denne tråden med stor interesse!

Hvenhildas
0

Tyvärr så slutar dom inte, har dom väl börjat så brukar det vara så här vid varje löp. Åtminstone är det min erfarenhet

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Norrtassens
0

#1 Ja, det är nog enda lösningen på problemet…

#2 Aj då, bajsade hon oxå Obestämd. Vad skönt att dina nuvarande honor inte gör på detta viset Skrattande.

Jag har ju nu 3 fertila honor…och de skvätter ALLIHOPA när de är i höglöp….men än så länge håller de bajset i lådan…peppar peppar..

#3 Oj…kissade hon på ditt ben!!! Det har jag aldrig hittills varit med om…

Jag har köpt piss-off som jag sprutar på kissfläcken när den upptäcks (har märkt att en katt är en bättre markör än UV-lampan för att hitta kissfläckar…det slår aldrig fel, står de och nosar länge på en punkt så är det mest troligt en kissfläck Skrattande)

Jag har börjat sätta en skvätt klorin tillsammans med såpan i vaskvattnet när jag ska torka golvet i lägenheten…för att hålla golvet riktigt rent…

ProvinsiaRivers
0

#5  Klorin i skurvatten är nog ingen bra ide!!Tror det triggar dom bara mer att markeraFörvånad.

Vanligt rengörningsmedel och sedan URIN-off sparyen är bäst.Dom markerar inte på samma ställe igen.Superbra är sprayen till kattungar med, när man lådtränar.

Norrtassens
0

#6 Tror du det? Det kanske är därför de börjat markera mer Obestämd

Förut var det endast en av honorna som markerade, och då i sängen… Ska genast sluta med klorinet och se om det hjälper Skrattande

Jag har ju piss off spray nu….är urin off sprayen mer effektiv att använda?

aannickaa
0

Jag skulle rekomendera Yes citron som rengöringsmedel.

(Yes citron använd ej det till kattlåderna)

Sen URIN-OFF.

Feliway vet jag inte hur det fungerar med honkatter men på många hankatter fungerar det.

http://www.katter.nu/katter/tester/tillbehor/feliway.htm

Kram Annika

ProvinsiaRivers
0

#7  Har ingen erfarenhet av piss-off men har förstått att urin-off är bättre då den innehåller "må bra hormoner".Och den ÄR effektivGlad.Jag har använt den till kattungar oxå och alldeles nyligen för jag har en kull på 6 veckors sötisar.Visserligen gick dom på lådan tidigt men även på andra ställen i katthagen så jag har skurat o sprayat med bra resultat.Dom har inte kissat på fel ställe efter urin-off bahandling.

Pröva det och skippa klorin och berätta hur det gickSkrattande.Nyfiken!Håller tummarna!

ProvinsiaRivers
0

OCH jag har haft fertil hane som markerade.Men på de ställen jag sprayat urin-off gick han inte igen.Men nya ställen hittar dom juSkrikandes.På hanar kan man byxor ju ,men honorObestämd….nää.Bäst att begränsa utrymmet oxå för dom vid löp.

Norrtassens
0

#8 Hej Annika Skrattande

Tack för tipset Skrattande Men ursäkta en ovetande…varför ska man inte använda Yes citron till kattlådorna?

Använder mej av Feliway inpluggat i kontakten…

Än så länge har inte min hankatt börjat strila (och jag hoppas innerligt att han inte kommer att göra det heller)

Kramizzar

Norrtassens
0

#9 Då ska jag köpa Urin-off i stället Skrattande

ProvinsiaRivers
0

#12    Håller tummarna som sagtFlört.

Men varför du inte ska använda citron doft till kattlådor är för att katter AVSKYR citron!!! Då vill dom INTE kissa där.

FruPiggelin
0

#11 vissa dofter/luktar avskyr katter så som citrus, ättika osv och skall endast användas där man vill att katterna inte ska vara….rengör man katttoa med citron så kan ju effekten mycket troligt bli att katten inte vill gå dit

Norrtassens
0

#14 Så sant…att jag inte tänkte på det Skrattande

aannickaa
0

Ja,av samma anledning som yes citron ska hjälpa att katten inte kissar på golvet..men i lådan vill man ju att den ska kissa.Har nånting med citronlukten om jag minns rättSkrattande.Ja de är de tips jag fick och det fungerade här hemma..men då var det hanar..kanske inte fungerar lika på honor..hoppas att jag slipper testa det…men du kan väll seja hur det går med dina honorFlört

kram

ProvinsiaRivers
0

När jag nu ändå är på G här vid datan så kan jag berätta vad som hände hos min jobbarkompis.

Hon hade nyligen köpt en kisse och efter ett tag så börja katten,efter att ha varit helt rumsren,att bajsa i tv rummet.Hon frågade mig om råd för att jag haft katter längre tid men jag visste ju inte direkt vad det berodde på ju.

Det gick ett tag och vi pratar alltid katt på jobbet ,hon och jag ,och så kom vi in på katter och citron.Och DÅ kom hon på att hon har en doftspray på toaväggen med citrondoft!!!Och varje gång hon tömt i kattlådan,vilken hon har i den toan,så spraya hon citrondoft!!Förvånad.Och då förstår ni att kattstackarn inte tordes göra behoven där!!

Men det åtgärdades ju så fort hon kom hemSkrattande.Bort med citron och kissen fick godis för matte hade dåligt samvete för det missödet.

raggorgeous
0

ett litet inlägg - det står på Klorinflaskan att om man blandar Klorin med andra rengöringsmedel kan det bildas giftiga gaser..Obestämd.. kanske nåt att ha i åtanken..

Jag har turen att mina tjejer inte urinmarkerar på nåt sätt utan går snällt på lådan.. såå skönt.. men jag blandade i klorin iallafall förut just för att få golven superrena och det är ju även antibakteriellt..

Men nu tar jag BARA klorin om jag vill använda det då jag inte vill utsätta djuren för giftiga gaser.. *s*

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Norrtassens
0

#16 Jag ska meddela hur det går med mina honor….hoppas att det endast beror på klorinet, och att det avhjälpas med Yes citron (som jag för övrigt ska införskaffa imorgon och vaska golven direkt med) Skrattande

#17 Ja, där fick vi ju ett bra exempel på citrondoftens effekt på kissarna Skrattande

#18 Aj då…har inte läst på klorinflaskan Skäms 

Skulle jag gjort det skulle jag ALDRIG blandat ut med andra rengöringsmedel…vad bra att det togs upp…nu ska jag helt ändra om mina rengöringsprocedurer Skrattande

raggorgeous
0

ja jag tänkte att det kan vara bra att  veta Skrattande

Jag hade inte heller läst på flaskan innan utan såg det av tillfällighet då jag skulle kolla hur mycket klorin man skulle ha i vattnet egentligen då man skurade golv..

Så antingen BARA Klorin eller andra alternativ… *s*

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Singo-Torpet
0

min hona (dock inte ragdoll) markerade också vid löp efter andra löpet så slutatde hon inte att markera utan körde så hela tiden (då vart hon kastrat vilket hon ändå skulle blivit men ja fick inte kastrera henne innan 1år men nu är ju de borta som tur är.. hon kissa ner en hel soffa… nu har hon slutat när hon är kastrat och inte bor med andra fertila katter.

Fyrpihls
0

En av mina honor brukar kissa i sängen en gång i början på sitt löp, ennars är jag förskonad, tack och lov.

Jag skurar alltid golven med Clorin, just för att det är decinfiserande.. speciellt när jag har bebisar…

annars använder jag ibland vanlig ajax istället, för det luktar ju lite goare…

Men för det mesta luktar det badhus hemma hos mig när jag städat…

Norrtassens
0

Vad intressant att höra hur alla rengör sin golv Skrattande

#22 Hos dej verkar ju då inte klorinet trigga igång urin-markering, vad skönt Skrattande

Om man ska använda sig av citrondoft för att unvika kattpiss så kan man kanske använda Ajax citron (för visst finns det citrondoft) istället för yes citron…tänker mej att det luktar godare?!

janesmatte
0

Min Nellie (ingen ragdoll) kissade med på andra ställen i lådan vid sitt löp hon fick då bli begränsad till liten del av huset .

Tack gode gud är hon kastread efter första löpet så ingen mera kissande inne blir det .

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

raggorgeous
0

#22 ÄLSKAR lukten av Klorin… haha… så frågan är om det är beroendeframkallande istället!! haha

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

aannickaa
0

Yes Diskmedel citrondoft  har antibakteriell verkan.

När jag tänker efter så använder jag Yes till nästan allt! fniss

Få se diskar med,skurar golvet,putsarfönstren,damtorkar,mögeltvätt till barnens gunga i stugan.

Här är det inte en mängd olika flasker, hihi

Oj det låter som om jag skulle kunna ta jobb som försäljare av Yes,fniss

Go lukten får doftljusen stå för.

Sen har jag även jämt hemma en Ytdessi.

Fnissfniss detta skulle mina arbetskamrater se,för innan jag började jobba med dom så hade jag ett berg med flasker,en flaska till vad jag en skulle göra..så det tog sin tid att läsa vilken flaska jag skulle använda hahaha

Men som sakt Yes citron och Urin-off fungerade för oss,jag hoppas att du hittar nått som fungerar för er.

Kram//Annika

[ZilverZera]
0

P-piller fungerar ofta bra mot markering om ni vågar testa det, det använder vi på våran hona nu då vi bestämt att ha ett uppehåll mellan kullarna. Tänkte bara tipsa om att man ska vara lite försiktig med att tvätta för mycket med klorin om man vill dämpa kattens löpbeteende, då klorindoften triggar katten till kraftigare löp. Vill man däremot få igång ett löp hos katten så ska man tvätta med klorin ofta. Katten brukar tycka extra mycket om sin kattlåda om man tvättar den med klorin emellanåt.

Mvh

raggorgeous
0

Då min ena hona kissade på mitt överkast då hon löpte så tvättade jag fläcken först med såpa och sedan Ättiksprit över fläcken, tog bort lukten helt!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

.m.m
0

Undrar bara… ni som har/har haft katter som kissar fel vid löp, har ni också andra fertila katter i hemmet då?

Finns det nån felkissande katt som är ensam fertil i sitt hem?

miher33
0

Ja, min hona har aldrig nånsin ens visat några tendenser till att strila förrän vid förra löpet då hon helt plötsligt strilade på gardinerna och hoppade upp och kissade i dotterns säng.

Hon har en kastrerad katt kompis (hona) hemma så hon är ensam fertil hos oss….

helle70
0

Japp mi Mysan gör så oxå och dessvärre så sker det i min säng eller min ena sons säng…..Rynkar på näsan