Problem med hankatt
Vår hankatt är drygt tre år, men väger bara drygt 3 kg. Bytte för ca ett halvår efter rekommendation från djurbutik till annat foder, foder för kräsna katter. Inte för att han är kräsen, men tänkte att är maten riktigt god kanske han äter ännu mera. Dock utan resultat. Däremot har vår honkatt som också var liten, drygt 4 år, ökat i vikt och blivit en riktigt ståtlig honkatt.
Ska nämnas att båda katterna är kastrerade.
Om man ser till temperament och pigghet så sover hanen ganska mycket mer än honan, men när han är vaken är det full energi. Ett ytterligare problem förutom vikten är att han är fruktansvärt rastlös. Trots klätterställningar, lektunnel, leksaker och kompis så klöser han på dörrar, försöker göra inbrott i skåp och jamar så vi blir tokiga. Han är inte den som söker så himla mycket kel, däremot ligger han alltid i sängen med oss på natten, så närhet får han.
Förutom låg vikt och raslöshet så får han också väldiga tovor. I våras var tovorna så många och omöjliga att få bort så han fick sövas och rakas hos veterinär. När pälsen växt ut återkom dock tovorna. Försökt få bort dem på egen hand undan för undan, men det är väldigt svårt. Han är mycket missnöjd och sprattlar.
Båda är enbart innekatter men testade ändå med avmaskning för ett halvår sedan, bara för att vara på den säkra sidan.
Hm, många problem men tänkte jag tar alla på en gång, kan ju hänga ihop på något sätt som jag inte förstår.
Tacksam för råd.
Om det är ragdolls det är fråga om - vilket det väl är? - så verkar ju nog vikten för en 3-årig kastrerad hankatt mycket låg.
Har ni kollat hans värden genom att ta blodprov? Det är nog det första jag skulle göra för att se om där finns något avvikande.
Fungerar magen som den ska, dvs är avföringens konsistens bra, eller har han lös mage?
Jag skulle även höra med den övriga kullens storlek o föräldrar mm. Kan ju vara ärftligt också.
en hankatt som väger drygt 3 kg är väl en Ragdoll, 
Ja, de är båda Ragdolls.
Eftersom de är två som går på lådan och äter ur samma skålar är det svårt att avgöra exakt hur mycket de äter och vem som gör vad på lådan. Men har aldrig under alla år sett något som tyder på lös mage eller dyligt.
Ska ta och höra med uppfödaren. Verkar det inte ärfligt får vi tog ta och kontakta veterinär för att kolla upp honom.
Min kastrat-Ragdoll väger 9 kg, dom väger 5-6 kg och över,,
vad ger du dom för foder???
Royal Canin Sensible 33 åt de länge, men efter råd från djurbutik bytte vi till Royal Canin Exigent 33. Alltid ätit vad jag anser är "kvalitetsfoder" och i stort sett bara torrfoder. Blötmat någon gång i månaden kanske, men är inte så populärt hos hanen.
Hej, jag skulle prova att ge rc kitten. När vi har det fodret äter alla katterna helst av den. Kan vara värt att prova ;) Lycka till! Mvh Ulrika
Är katten liten eller är den mager?
Om den är mager men normalstor och väger endast 3 kg, skulle jag åkt till veterinären omedelbums och kollat bland annat njurvärden och infektioner. Isåfall låter det inget vidare. Stort lycka till!
Skulle nog säga att han är både liten och mager. Som kattunge och upp till ca året var han nog rätt normalbyggd. Trodde väl sen att han växte långsamt, Ragdoll växer ju länge och oregelbundet. Men åldersmässigt så borde han ha växt klart. Ska ta och kontakta uppfödaren och höra hur föräldrarna är och vad hennes råd är. Skulle tycka att de borde märkas på hans energi om han vore sjuk.
Stort tack för era inlägg!
Katter är väldigt väldigt duktiga på att låtsas vara friska in i sista stund. Om han väger endast 3kg och är en vuxen ragdollhane, så insisterar jag på att du går och tar "stora" blodprovet hos din veterinär, där de kollar alla hans värden. Han kan vara jättesjuk, men maskerar det. Det är ganska vanligt att sjuka katter verkar hur pigga som helst, tills de "bryter" ihop… tänk om det är nåt enkelt som gör att han är mager? Kanske behöver penicillin eller så?
Fått höra av hans uppfödare att båda hans föräldrar är väldigt små. Också en annan hane i kullen var väldigt liten och smal. Så det verkar i högsta drag ärfligt.
Ingen som har några snilleideer gällande tovor? Är det fler än jag som har problem med Ragdoll som får tovor? Verkar inte vara en ras som vanligtvis får tovor.
Förutom att han är liten så kan också tovig päls vara ett tecken på att allt inte står rätt till. Det behöver inte vara så, det kan också bero på mycket underull. Men vore det min katt skulle jag nog ta blodprov och kolla hans värden oberoende av att han kommer från en liten släkt. Hellre en gång för mycket är för lite.
Det finns olika medel som du kan spraya på pälsen för att lättare kunna reda ut den. Och så får du försöka göra det försiktigt så att det inte river, för då blir han förstås irriterad.
Fettsyrekosttillskott kan också vara bra att ge för att få bättre päls. T.ex Viacutan, megaderm, laxolja eller liknande. Det finns en mängd olika preparat.
Jag tycker också att man ska åka till vet och ta blodprov på honom så man utesluter sjukdom. Det är inte normal att en hane väger så lite oavsett om han tillhör en släkt av små individer.
Pälskvalitet kan variera från katt till katt inom samma ras. Jag har 2 ragdolls och med en har jag problem med tovor pga att han har en del underull samt grövre textur i pälsen. Den andre har perfekt, silkig päls som man har läst att en ragdoll ska ha. Om din katt har för många tovor och det går inte att ta bort med kammen eller tovutredare måste man ta katten till trimmare eller vet och råka pälsen. Då kan man börja från början. Jag har mirakelkammen och borstar pälsen varje dag. Detta kammen är jättbra då man kommer djup i pälsen.Märker att det räcker med en dag utan att kamma honom för att pälsen ska bli tovig. Sedan använder jag även antistat spray. Detta gör att pälsen lägger sig fint på kroppen och det blir lättare att hantera. Brukar bada honom så snart jag märker att hans päls börja bli fett (min katt är kastrat med ändå har han problem med fett päls). När pälsen är fett är det lätt att den tovar sig och man kan få mjäll också. Jag ger även fettsyrekosttillskott genom viacutan.
Lycka till!!
// LD
Blev ett veterinärbesök med lilla ragdollen. Togs en mängd blodprov men han är fullt frisk. Men väger dock bara 2,3 kg, skrämmande lågt för en ragdollhane på dryga 3 år. Fått rådet att göda honom ordentligt, lättare sagt än gjort, hans intresse för mat är minimalt. Och tyvärr blev inte matlusten bättre när hans sambo (vår andra katt) avled för en månad sedan (insjuknade väldigt snabbt pga. njurfel).
Några tips på supergod mat? Testat RCs mat för kräsna katter redan i höstas. Populärt hos kompisen, men lillkillen tyckte väl att den var sådär.
Är han smal skulle jag ge honom kitten-foder. För att få utlopp för sin rastlöshet skulle jag ta ut honom på promenader. Om han blir nöjd och glad är chansen stor att aptiten blir större.
Mina katters favoritmat är Gourmet Gold-burkarna med tonfisk-mousse och de runda Sheba-burkarna med tonfiskfiléer (de Sheba-burkarna är dock inte ett helfoder).
Sajtvärd Katter iFokus