Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2155 ggr
new2ragdoll
0

Mycket långsam viktökning?

Hejsan,

Jag har en fråga kring viktökning.

Vi har en hane, kastrerad, drygt 9 månader gammal.

Han väger idag 4.4 kg, vilket kanske är i det lättaste laget, men jag har läst till mig att en Ragdoll normalt växer i drygt 3 år, så det bekymrar mig inte att han väger lite mindre än andra i samma ålder. :)

Det som bekymrar mig är att han inte har ökat i vikt på 3 veckor. Fram till nu har hans viktökning varit stadig, dvs det har gått att se att han ökar varje vecka.

Men en stillastående vikt i tre veckor, vad kan det betyda? Jag har förstått att en ragdoll kan växa stötvis, att viktökningen inte alltid behöver vara linjär, och att den största viktökningen sker under det första året.

Han äter ungefär lika mycket torrmat (Bozita Kitten) som innan, men äter sporadiskt av våtfodret, ibland lämnar han morgonransonen eller kvällsransonen nästan orörd, ibland äter han både morgon och kväll osv. Han är aktiv och har mycket spring i benen, sover och vilar som han ska och verkar vara frisk i övrigt.

Är lång och slank och fin i kroppen, inga tecken på avmagring osv.

Ska tilläggas att han verkar tröttna ganska fort på våtfodret, han brukar äta av fodret i ett par veckor, sen tröttnar han och jag får köpa en ny sort till honom.

Tacksam för tankar.

OberonsMatte
1

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Min raggis Oberon var sen i utvecklingen och länge trodde jag att han skulle förbli spinkig och korthårig hela livet, men vid 2,5 års ålder hade han genomgått en förvandling och var plötsligt både överviktig (6 kg) och rejält långhårig! Jag försöker få ner honom på hans idealvikt som ligger på c:a 5,6 kg, och även om han inte är någon bamse-ragdoll är han tillräckligt stor och ståtlig i mina ögon och han är 4 år nu.

Jag kommer inte ihåg vad Oberon vägde när han var 9 månader, men jag skulle tro att din katt blir minst lika stor som min, och större behöver de inte bli tycker jag. Här är en tillväxtkurva (som inte är rasspecifik) som du kan jämföra lite med:

http://migrated.ifokus.se/uploads/b77/b7724c2ed36e548ce1796ac31c55af29/kittengrowthchart-pdf.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
0

#1 - Tack för svar!

Jag hade ett hum om att alla linjer inte nödvändigtvis utvecklas i samma takt, men när du beskriver Oberons utveckling samt den bifogade tillväxtskurvan, känns det som att min oro är obefogad. Jag blev så orolig över att Nelsons vikt helt plötsligt stannade av när han normalt ökar med ~100 gram/vecka.