Att skaffa en katt till
Vi har en kastrerad ragdollhona som nu är drygt 1,5 år och jag börjar nu bli intresserad av att skaffa en katt till. Mitt problem är att jag vet att hennes mamma trivdes bäst som ensamkatt och inte tyckte om att bo med andra katter. Hur stor risk är det att ett sådant beteende ärvs? De få gånger hon har stött på andra katter ute på vår gård har hon snarast verkat nyfiken och velat gå fram till den andra katten, utan att verka avogt inställd.
Brukar det fungera bäst med två honor eller en hona och en hane tillsammans, eller spelar det ingen roll? Är det en fördel om katterna påminner om varandra till sättet eller är det bättre om man har en katt som är lugnare om den andra är lite aktivare och busigare? Min katt är det senare och en rätt bestämd dam.
Jag borde väl prova att ha en katt till här hemma hos oss innan vi skaffar en katt till, men vi har ingen i bekantskapskretsen som har katt!

Kön spelar ingen roll, det viktiga är att deras personligheter stämmer. Om din tjej är aktiv så borde du försöka skaffa en till aktiv katt. Det kan vara svårt att se när de är små, men en duktig uppfödare kan göra en bra gissning iaf! Att låna hem en annan katt för att se hur hon reagerar tror jag inte är en bra ide, det kan ta tid innan de accepterar varandra, och om den ändå inte ska stanna hos dig så är det onödigt att utsätta katterna för det! Lycka till!
Jag skulle försöka få hjälp från utvald uppfödaren genom att berätta vilken sorts personlighet min katt har och om hXn tror att någon i kullen skulle passa med katten. Det kan vara svårt men uppfödaren brukar kunna se utveckling av kanttungens personlighet från och med den sjätte veckan.
Tror inte heller på idéen att låna hem en annan katt bara för att pröva då katter tycker om sina rutiner och kan lätt bli stressade av förändringar.
Lycka till!!
// LD