Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3896 ggr
Bassoli
0

Blir tokig!!! Kastreringsdags???

Hej!
Har en helt underbar ragdollkille här hemma. Han är världens mysigaste och gosigaste katt och riktigt ståtlig och fin =)

Han är idag ca 23 veckor gammal och väger strax under 4 kilo.
Han har den senaste veckan blivit helt olidlig.. han jamar höööögt konstant. Framför allt på nätterna. Men numera även på dagen.
Det är absolut inget som är fel, han gosar och myser, äter och skiter som han ska.. men jamar nå fruktansvärt konstant.

Jag håller på bli galen… seriöst alltså.
Kan det vara dags att kastrera honom? Han är alltså 5.5 månader gammal..

Är liiiiiivrädd att detta är ett bestående beteende :(

Rosino
0

Kastrera honom så fort som möjligt, han har troligen fått vårkänslor Glad

LD
0

Håller med 1#. Tycker att du ska kastrera asap.

// LD

Bassoli
0

OK det är vårkänslor alltså.. misstänkte det.
Ringde nyss till Ultuna smådjurkliniken i Uppsala. De sa att de bara kastrerar om han är 6 månader..

Nån som kan tipsa om bra klinik i Uppsala?
Blir det bättre när det är gjort, eller finns risk att han fortsätter?

Rosino
0

Antagligen blir det bättre, men ju längre han går okastrerad desto större är risken att beteendet blir kvar en längre tid. Och så finns också risken att han börjar strila, och det är inte trevligt…

emimollie
0

Vad väger han? Att dom har 6månader brukar mer vara en riktlinje på att katten inte är "för liten" utan har en lagom vikt som jag förstått det, Ragdolls är ju en stor ras så kanske kan dom göra det iaf om du talar om läget?!

ProvinsiaRivers
0

Vissa vetrinärer har 2 kg som minsta vikt innan dom kastrerar så din borde ju fylla kvoten:) Hoppas ni hittar en klinik snabbt..inte kul med ylande katter och han lider ju själv också:(

raggorgeous
0

Var bor du?

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Bassoli
0

Hej och tack för svaren! Jag bor i Uppsala och katten är 5.5 månader med vikt på nästan 4 kilo. Ringde ultuna och pratade med Hellströms veterinärklinik som ligger 50 meter från min bostad. Slutade med att jag ska komma in med katten på drop in hos Hellström. Det ska ta en timme sa han och så får jag ta hem Charlie sen. Han nämnde inte nåt mer speciellt. Ultuna frågade mer.. Sa att katten är där en halv dag. Sa att katten inte får äta från kvällen innan. Frågan är om man vågar använda sig av lill kliniken istället för Ultuna som är ett stort djursjukhus.

Trasan08
0

Se till att katten får vakna upp hos veterinären bara så ska det nog gå bra att operera på den lilla kliniken.

Annars kan du ringa ultuna och säga att grabben urinmarkerar, då brukar dom rucka på 6månaders regeln.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Bassoli
0

Tack
Nu är han kastrerad. Gick bra och han verkar återhämta sig bra!
Får se hur det går nu!

Jag har kört Eukanuba kitten tills nu. Veterinären tyckte att jag ska gå över till kastratmat.
Hur gör ni med era kastrater?

LaSadie
0

#10 ge dom blötmat. bättre än torrisar och gör att de får i sig vätska automatiskt

Neo033
0

Eukanuba vuxen (eller overweight om de är knubbiga).

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Rosino
0

Jag skulle fortsätta att ge kitten foder ett tag till eftersom han är så pass ung, men förstås hålla koll på så att han inte börjar "fläska till sig" Glad

pebb
0

Jag var på föreläsning om kattens beteende nu iveckan och hon sa att bara 3 dagar efter kastrering så ändras det i kroppen hur mycket den behöver (minns inte exakt vad hon sa) och det finns risk att dom börjar lägga på sig. Bara något att tänka på. Det är ju lättare att förebygga övervikt än att banta..

Maliin_N
0

Jag bytte inte torrfoder förrän min hane var 1 år.. Och han kastrerades när han var 7 månader.. Det torrfoder för kastrater som veterinären rekomenderade var ett av de sämsta jag har sett, RC young male..

Nu har jag bytt till Applaws torrfoder + blötmat, och han har inte gått upp mer i vikt än vad som förväntas, eftersom han fortfarande växer och utvecklas! Ungkatter som växer ska ha bra mat med mycket näring, inget lightfoder.. :)

www.maliinnordlund.blogg.se

Glad

[Highonbluetomorrows]
0

Finns ingen anledning att ge en normalviktig katt kastratmat, då man i princip betalar mer pengar för mer spannmål :S. Ge mindre mängd i stället, om något. Veterinärer är sällan de man ska lyssna på gällande kattfoder :).

raggorgeous
0

jag hade absolut gett honom Kitten tills han är minst 12-15 månader, skelettet växer fortfarande och allt annat i honom också så så länge han inte blir TJOCK skulle jag ha gett honom bebismat. Han är ju bara bebis fortfarande.

Skönt att  kastreringen gick bra!!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
0

Har själv Eukanuba Kitten.. sedan får de även blötmat (Bozitas) och färskfoder som kycklinghjärtan och kycklingmage..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare