Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1638 ggr
Annaan
2012-04-19 11:15
0

Skaffa Ragdoll

Hej! Jag och min mamma är väldigt sugna på att skaffa oss en till katt och jag skulle gärna vilja ha all tips/råd jag kan få. Vill helt enkelt bli mer erfaren när det gäller just Ragdoll. Jag och min mamma har växt upp med katter så vi är inte helt oerfarna! Vi bor i lägenhet och har en katt som heter Honeypie, hon är en brittisk korthår. Men vi är sugna på att skaffa en till katt och jag har gått och blivit heeeelt förälskad i Ragdollkatter! Så om du har lite tips och råd att ge mig så är det bara att skriva :) vad ska man tänka på? Kommer det funka med en annan katt i lägenheten? Hur ska man göra för att kattungen ska få en sådan bra uppväxt som möjligt? Hur vet man teckningen på kattungen? eftersom att den föds vit? Vill helst ha mörk nyans på nos/tassar/öron/svans. Jag tror det heter colorpoint? Men är inte säker. Skriv gärna! :)

zabelle
2012-04-19 11:44
0

#0 Ragdollen är en social katt som inte gillar att vara ensam så det är ju jättebra att den får en kompis. Glad

Kattungarna föds vita med man kan ganska snbbt se vilken färg de kommer att få. Du kan gå in här och titta:
http://www.ragdollklubben.com/ragdoll/fargerochvarianter

Lycka till!

Zabelle   

Shivali
2012-04-19 12:01
2

Kul att ni fallit för Ragdoll! Tror inte ni kommer ångra er! Glad

Ragdollklubben har en sida med råd inför köp av Ragdollkattunge som kan vara bra att läsa. Där kan man också läsa om hälsoprogrammet och varför det är viktigt att följa det.

Jag tror att en britt och en raggis kan passa varandra bra! Båda raserna är ju lugna, vanligtvis. Colorpoint är färgvarianten helt utan vitt, det är nog den du söker. De flesta uppfödare skriver ut förväntade färger under planerade kullar, eller såklart om kattungen redan är född. Uppfödaren kan se ganska snabbt vilken färg/teckning kattungen får. Du kan också läsa mer om färgutfall tex på Ragdollklubbens hemsida.

Det viktigaste tycker jag, när jag letar katt, är att hitta rätt uppfödare, som man klickar med och som samtidigt har den typ av katt man söker. När det är ens första Ragdoll vill man ju ha någon man alltid kan vända sig till med frågor och funderingar. Det kan vara en bra idé att leta runt även bland uppfödare som inte har kull precis just nu.

Eftersom ni redan har en katt är det ju viktigt att de ska gå ihop så bra som möjligt, då kan det vara bra att vänta lite och se hur kattungarna utvecklas rent personlighetsmässigt, för mig innebär det att kattungarna står under utvärdering en längre tid innan de tingas bort, så att man bäst kan matcha rätt katt till rätt hem. Vissa tingar bort sina kattungar väldigt tidigt, vid bara några veckors ålder, då tycker inte jag man kan se hur de beter sig med människor/andra katter eller är blyg/tuff osv.

Lycka till i ert letande! Skrattande

Annaan
2012-04-19 12:30
0

Tack så mycket för svaren! :D

Kinne
2012-04-20 16:37
0

Tycker du har fått bra svar samt en hel del läsning att se fram emot! (;

Ragdoll är en fantastisk ras. Själv har jag 3 (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se