Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2424 ggr
Selma67
0

P-piller eller ej?

Vi har en ragdolltjej som nu är 10 månader. Hon har löpt tre ggr, med ca tre veckors mellanrum. Jag ska ta tester på henne när hon fyller ett och planen är att hitta en hane till henne framåt hösten. Jag har ansökt om stamnamn. Känns i hjärtat rätt att lägga engagemang i denna underbara ras.

Nu till min fråga; finns det risker med att låta henne löpa fram tills hon är tillräckligt gammal? Eller ska man ge p-piller? Då har jag förstått att det är viktigt att man ger tillräckligt mycket för att trycka ner löpet helt.

Har mycket att lära, men man måste ju börja i någon ände ;-)

// Liselotte

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

raggis22@telia.se
1

Läs vad christine säger,, i Dagboken

www.Landins-hund-katt.se

Selma67
0

Oj nu blev jag ännu oroligare. Saken är att vi var på en föreläsning som hölls av en veterinär som verkade veta vad hon pratade om. Hon påstod att faran för livmoderinflammation finns om man ger för låg dos piller. Hon förespråkade två piller första dagen sen ett piller ända till löpet gick ner. Sen fortsätta en dag i veckan.

Jag har ingen kastrerad hane att träffa…

www.wendeltassens.se

[Isadolls]
0

Jag satte mina katter på p-piller, enl. min uppfödare är det värre att låta honorna löpa gång på gång, men jag hade en fertil han katt hemma också, ville inte att honorna skulle bli gravida för tidigt. nu hade ju inte mina kommit i löp ännu men kändes ändå som en säkerhetsåtgärd.

det finns olika åsikter om detta…..jag är också ny inom avel, det finns mkt att lära, det tar tid att lära sig allt, men alla har vi varit nybörjare någon gång, man kommer säkert på att så skulle jag inte gjort, hoppas fler kan ge bra råd till oss nybörjare!

IsaDolls

Fabolousdolls
0

Hejsan är ganska ny som uppfödare, men det jag fått veta är att p-piller inte ska ges till honan under för lång tid, så det är alltså inte att föredra att låta sin hona gå på p-piller i många år…

Anledningen till att p-piller inte är att föredra är att det kan leda till cyster och livmoderhalscancer!

Jag menar om du fx lånar hane ser jag ingen anledning till p-piller, men ska hon bo med fertil hane är p-piller ett bra alternativ under en period.

Min lilltjej är inne i sitt första löp nu och det går bra, hon är ju så snäll så…

Mvh

Stéphanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Selma67
0

Att ge under lång tid har jag också hört inte är bra. Nu gäller det ju en tid tills hon blir tillräckligt gammal för att ta en kull. Kan tänka mig ca 3 månader, sen ska hon ju löpa en gång innan hon träffar hane.

Pratade idag med uppfödaren till lilltjejens pappa. Hon var inne på att om inte honan påverkas och går ner i vikt osv, är det ingen fara att låta henne löpa. Men hon var heller inte anti till att ge piller en period.

Det är nyttigt att diskutera på en sådan här sida.

www.wendeltassens.se

raggis22@telia.se
1

varför inte para henne när hon 10 mån, när de föddes är hon 1 år, det hade jag gjordt, sätt pp på henne sen!!!!!!!!!Flört

Lycka till/Eva

Selma67
0

Hua, det låter tidigt…

Hur som helst måste jag testa henne och så först.

www.wendeltassens.se

ProvinsiaRivers
1

Jag skulle inte ge p-piller till en hona som inte fått en kull.

Om honan löper tidigt och ofta så är det bättre att låta henne få en kull då.När hon är ca 10-11 månader så kan man para.Eller använda en kastrat till det.

Det finns risker med allt! Att låta löpa om och om igen eller ge piller. Finns ju suprelorin också..är nog snällare än piller men tar längre tid att gå ur kroppen.Och finns för lite forskning om hur det påverkar honor ännu.

Jag ger inte piller regelbundet till honor som inte behöver det heller. Man får följa deras beteende ett bra tag och sen känna efter vad som är bästa lösningen. Om jag har en markerande hona så går hon på piller mellan kullarna.OCH en sådan hona håller jag inte fertil länge! Max 2 kullar och sen kastrering. Jag orkar helt enkelt inte med att det luktar kiss överallt;)Dessutom är det beteendet ofta ärftligt:/ Nu har jag väldig tur med honor som löper sällan:) Min äldsta som är 5 år och bor på foder löper 2 ggr per år! Nu är hon dräktig med sin sista kull:)

Selma67
0

Hon verkar ha väldigt jämna löpningar. Och inget markerande. Lite lös i magen i starten. Och som sagt, hon går inte ner sig el blir påverkad.

Får fundera lite till. Och tidigarelägga testerna då.

Tack för tips.

www.wendeltassens.se

[Isadolls]
0

Hej!

Då har jag en fråga till er som säger att man inte ska sätta honorna på p-piller, enl. rekommendationer har jag läst att man ska testa sina katter innan man sätter dom i avel,men det ska man inte göra före 1- års ålder(scanna hjärta o njurar) hur får ni detta att gå ihop när ni skriver att det är ok. att para 10-11 mån ålder??

jag har föredragit att Dna-testa mina katter. jag tycker bara att det låter lite dubbelmoral om detta, säg om jag har fel…

IsaDolls

Selma67
0

Jag var i kontakt med Blå stjärnan idag. Tjejen jag pratade med var väldigt bestämd med att man även skulle scanna hjärtat. Och detta vid 1 år. Njurar tycker jag också är självklart. Det blev inte mycket dyrare. Då har man gjort det man kan. Min tjej är N/N genom föräldrarna.

Ang. P-piller lät hon sina katter löpa. Gav bara piller om de gick med en fertil hane. Men det är säkert mer individuellt från katt till katt.

Jag har bestämt att vänta med tester till hon är 1 år, vilket hon är till midsommar. Och om allt är bra förhoppningsvis träffa en ståtlig hane till hösten :-)

Väntar också på besked om stamnamn. En spännande tid att se fram emot!!

www.wendeltassens.se

Shivali
1

#10 Rekommendationer är ju just rekommendationer, och man får ju se från fall till fall vad som är bäst. Har man en hona som börjar löpa tidigt och hårt, då får man ju göra valet att antingen använda p-piller eller tidigarelägga scanning och parning. Det är inte alltid så lätt att göra RÄTT enligt regelboken, men som uppfödare får man ju försöka göra det bästa man kan utifrån situationen.

DNA-test är ju ett test för något helt annat än vad man scannar för så det tycker jag inte riktigt hör till saken.

Sprattelkattens
1

Jag scannar mina katter mellan 10-12 månaders ålder. (Vi har ingen fast veterinär här i krokarna så man får passsa på när Nilsfors kommer.)

Löper hon så tätt skulle jag testa henne nu och leta upp en hane rätt snart.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Selma67
0

#13 Hade gärna scannat henne nu, men hon på Blå Stjärnan verkade ganska bestämd. Det är nu tre veckor sen hon löpte sist, och än inga tecken. Kanske har det lugnat sig. Om inte ringer jag nog igen och försöker tidigarelägga det.

Vackra hanar du har förresten. :-). Är svag för blå och brun bicolour.

Och så måste jag få fråga; hur ser man skillnad på en blå och lila, när de har så stark maskning som din fine hane?

// Liselotte

www.wendeltassens.se

Sprattelkattens
0

Min lila hane har en mörk lila färg liksom hans pappa som är en mörk choklad. Min kamera gör honom tyvärr "blåare" än vad han är i verkligheten.

En lila katt ger ofta intryck att ha ett "skimmer" av aprikos i vissa lägen, på Skorpan syns det tydligast på benen och tassarna. Sätter man honom bredvid någon av mina blå katter syns det tydligt att han är lila.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Rosino
0

Och vill man veta säkert vilken färg det är (om det är oklart) så DNA-testar man Glad

Selma67
0

Jo det är klart. Tur att det finns dna-tester.

Tack för info. Man lär sig varje dag. :-)

www.wendeltassens.se