Svullet öga, vad göra?
Jag är kattvakt sen förra veckan och min ragdoll har fått dela med sig av sitt revir. Innan var jag jättenervös, men det har gått ganska bra. Tills nu. Katterna har ju bråkat och försökt sätta varandra på plats, och tvångstvättat varandra med varierande framgång. Men nu sen i morse så har min katt ett svullet och rinnande öga. Hans övre "ögonlock" ser också svullet ut och man ser liksom en vit rand som man inte gör annars. Förutom ögat har han inte ändrat beteende på något sätt, äter och vill leka med den andra katten.
Bör jag vara orolig? Har han slagit i nåt under en brottningsmatch? När han först kom hit som kattunge blev han irriterad i främst ena ögat, och då fick jag veta att det kunde bero på luftombytet (torrare luft här) och gav honom noviform ögonsalva i ett par dagar. Tänkte att den andra kattens sjukt parfymerade kattsand kan ha irriterat? Min katt är ju van vid träpellets, och den här sanden stinker och dammar verkligen.
Ska jag testa med noviform igen, eller kan det bli värre då? Avvakta eller ta mig till veterinär? Tacksam för alla råd!
Min veterinär vill alltid kolla då det är nåt problem med ögat. Om man använder fel medicin och hornhinnan är skadad så kan det ställa till stora problem
Ring åtminstone veterinär och fråga om du kan avvakta eller om du bör åka och kolla upp det.
Tack, gör det bums!
En uppdatering. Var på djursjukhuset och kollade ögat så att hornhinnan inte var skadad, vilket den inte verkar vara. Fick instruktioner om att skölja ögat med koksaltlösning och hålla koll så att det inte blir värre. Men hur tusan ska jag lyckas droppa honom i ögat!? Inte lätt när man är ensam och bara har två armar men en väldigt ovillig katt… ;)
Tvätta ögat med en rodell noga
Fast åt mej har man sagt att det inte är bra att tvätta med rondeller, eftersom det finns risk att det kommer ludd i ögat. Omkring ögat kan man tvätta om det rinner, men man måste vara försiktig så att det inte kommer på själva hornhinnan.
Man ska inte tvätta inne i ögat 
#6 jag förstår det, men om man är oförsiktig när man tvättar omkring så kan det komma ludd in i ögat - kan vara bra att tänka på 
Inte om du använder bra rondeller, inte det billiga som fins i varuhusen
köp på apoteket, de luddar inte