Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1471 ggr
pebb
0

Bra avels kvaliteter

Är lite nyfiken på vad ni anser är bra kvaliteter hos avelshonor/hanar, vad gör att ni väljer att avla vidare på en individ?

Fabolousdolls
2

Hejsan, När jag väljer individer att avla vidare på vill jag att de ska vara rastypiska, fin öronplacering, inte för stora öron, gärna väldigt blå ögon. Gärna kraftig benstomme, inga små ragdolls utan större. Jag tycker att det är viktigt att man för rasen framåt! Jag vill endast avla på individer som har något speciellt… Ibland ser man uppfödare avla på katter som i mina ögon ser ut som sällskaps katter, då blir man lite ledsen. Jag tycker som jag hört många uppfödare säga typen går före teckningen, jag tycker också att det är OK att föda upp på ragdolls som är lite fel tecknade om de har en bra typ! Mina avels dockor är ej fel tecknade, men skulle jag hamna i den sits skulle som sagt typen gå före. Nu kommer det VIKTIGASTE: temperament! För mig är detta A och O att föda upp på individer med fint temperament! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

pebb
0

Ingen mer som vill dela med sig?

ProvinsiaRivers
1

Jag tycker #1 har förklarat väldigt bra:)

Och sen är jag personligen intresserad av linjer/stamtavlor.

Jag vill ha stamtavlor som inte alla andra har och så tar jag reda på lite vad det finns för katter bakom;) Storlek,utseende,sjukdomar osv.

Vissa linjer kan jag spana på i flera år innan jag har/får tillfälle att köpa in det.

Jag tycker man ser att bra katter glänser och har karisma och dom vill man ha. Klart att det är viktigt att katten är snygg! Den ska också ha bra temperament såklart:) Man ska vara noggrann när man tittar på en ev avelskatt.Kritisk. Kolla hakan,profilen,öronen,längden,pälsen och ögonen och svanslängden och tyngden osv osv osv……Men kanske inte altid så lätt när dom är kattungar..specielt när man är ny. Då är det bättre att köpa från en erfaren uppfödare som vet sin sak. Och har man honor redan hemma och söker hane då ska man veta hur han ska kompensera honorna.Och han kompenserar kanske inte alla honor du har, om du har flera.