Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2145 ggr
susanneNico
0

Badning inför utställning

Hej, jag har en fråga om badning innan kattutställning. Hur många gånger badar Ni era katter innan. Jag skall på utsällning på lördag och bada min katt i tisdags, schaponerade två gånger och idag badade hon igen fast schamponerade bara en gång. Smilla gillar inte att bada utan skriker och klättrar och är allmänt olycklig. Hade tänkt skippa dagens badning då hon har väldigt fin päls men eftersom jag alltid fått beröm för min presentation av henne vågade jag inte chansa. Funderar på att kanske sluta ställa ut henne pga badningen.

Denna kommentar har tagits bort.
amandahurtigh
0

Min ragdoll badar jag endast dagen innan, och jag är alltid supernöjd med resultatet!Glad Vi får alltid bra kritik på pälskonditionen.

Tråkigt att hon inte gillar att badas..
Lycka till på utställningen!

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Lottis-Gottis
0

Jag badar min Geisha på torsdagen om hon ska ställas på lördag.

En vecka innan tar jag en inpackning med Bio groom som jag låter verka i ca 20 minuter då hon snällt får sitta inpackad i min famn i varm handduk, sen sköljer jag noga minst 20 minuter, sen tvättar jag ur med Yes utspädd 1:16 och sköljer noga.

innan utställningen tvättar jag med Galltvål,Whitining på kragen och sidor,  Silky show shampoo och silkyshow balsam noga att skölja ur mellan varje shamponering.

Har alltid fått beröm för pälsen Glad

Sen är det ju olika mellan varje katt hur pälsen lägger sig så det bästa är att prova sig fram vilken dag det passar bäst.

Lycka till

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Selma67
0

Om katten funkar bra på utställning är det ju trist om det skulle falla på duschen.. Men en del katter vänjer sig nog aldrig.

Min ragdoll gillar att duscha, men inte så lääänge, som det behövs. Så i slutet är det en kamp. Ska på min första utställning den 20:e.

Däremot vägrar hon att fönas, och det oroar mig mer. Funkar det bra med era raggisar? Några tips om hon nu skulle vägra totalt?

// Liselotte

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

susanneNico
0

Tack för Era svar. Har precis klippt klorna på henne och nu ligger hon och tvättar sig. Att föna dem går inte, tog fram fönen igår men de springer alll världens väg. Har vi tur imorgon så blir hon Premier, hoppas hoppas.

#4 Lycka till den 20:e, är det i Göteborg? för då kanske vi ses.

Selma67
0

Tack :-) Ja, det är i Göteborg. Väntar på stamnamn och är helt grön i denna branchen, även om jag haft katt förut.

Du får lycka till du med i morgon, och i Götet. Kanske vi syns.

www.wendeltassens.se

Cockerspaniel
0

Ska på utställning för första gången med min katt nu sista juni 1:ta Juli och sen jag fick hem Dooleys har jag tränat han detta med duschning. Ska bada han nu någon månad innan utställningen med för att se hur hans pälskvalité är.

Men kan säga att från början då det kom till bada hatade han det (vilken katt gör egentligen inte det? xD) men nu när jag badade honom för 2 månader sen så gick det hur bra som helst. Han klagade då jag var klar och höll på att plocka ner ett badlakan så :p

Ända jag missat att lära honom vänja sig vid, är fönen så där sitter jag lite i skiten xD

Lottis-Gottis
1

Ha inte för skarp ståle på duschen, man kan även plocka bort duschhandtaget. Själv har jag ett duschmunstycke som man kan ställa in flera olika strålar och har använder en med en lätt stråle eller snarare pulserande stril. Ett tips är att börja duscha vid svansen och sedan gå framåt, då hinner kissen vänja sig. Min Geisha gillar inte heller fönen så jag låter henne självtorka efter att jag använt Mirakelduk som suger upp bra med vatten. Sätter fönen långt ifrån henne och kammar och kammar med Mirakelkam. Detta funkar på mina raggisar =)

Cockerspaniel
0

Har inte fått tag i Mirakelkammen ännu och även om jag försöker föna långt ifrån men ändå borsta honom med en annan borste så fattar han vinken och vägrar låta sig lugna ner sig. men ska bli annat så småningom.

Har planer på att duscha honom nu ikväll eftersom hans tassar är lite gula. Borde väl kanske vara ett litet tecken på att det är dags att bada :p

miher33
1

Prova att ha ganska varmt vatten. Min kisse avskydde bad innan jag insåg att jag nog hade för svalt vatten. När jag har började ta varmare vatten, nästan så jag tycker att det känns lite för varmt på handen, så står hon stilla och verkar tycka att det är skönt. Sen duschar jag alltid bakifrån och går längre och längre framåt allt eftersom och är försiktig så hon inte får vatten i ansiktet medan jag duschar henne.

LD
0

Bra tips! Jag ska prova och göra som ni säger då mina katter tycker inte om badningen däremot finner de sig i att bli fönade.

// LD

pebb
0

Duschar ni katterna själva eller med hjälp? För personligen skulle jag nog aldrig lyckas få Marie tillräckligt bra om jag inte fick hjälp av min kompis, särskilt i föningen. Nu gillar min katt att bli fönad, men det gäller på ryggen, under magen är det värre. Blir inte pälsen lockig eller skivar sig om man inte fönar?

Lottis-Gottis, vad har du för märke på whitningen? Kan sånt även hjälpa på en katt man tycker är lite för mörk i pälsen tro? Nu ska vi iofs bara ställa i Göteborg också sen ska hon ha kattungar, men det kan ju vara bra till nästa år.

Lottis-Gottis
0

Just nu kör jag med PCL Dog och katt Coulorshampoo för vita och ljusa färger.

Jag spär ut alla shampoon med 1:16 delar =)

susanneNico
2

Det gick bra för Smilla, hon fick sitt cert och första titel, Premier. Fick ex. på päls och hur jag presenterade henne så jag känner mig mycket stolt.

Nästa utställning blir i Göteborg och då ställer jag både Nico och Smilla och hoppas allt går bra, både med badningen och utställningen.

Selma67
0

Grattis!

När man presenterar sin katt, vad är det att tänka på då? Som sagt, det är både min och Selmas första utställning nu i Göteborg, så tips mottages tacksamt om att göra så enkelt som möjligt. Kan man be om hjälp med detta?

www.wendeltassens.se

susanneNico
0

Det är viktigt att de är rena, kammade och hur man håller dem, det sista kan jag inte speciellt bra. Men som sagt badade, kammade och glöm inte att klippa klorna och göra rent öronen och ögonen, och noppa bort håren längst upp på örat. Fråga en ragdollägare om hjälp med detta på utställningen. Lycka till vi ses den 18/5.