Varför bajsar hon fel?
Jag har en fertil ragdoll hona på ca 1,5år som just har fått sin första kull för två veckor sedan och allt gick jätte bra hon är en toppen mamma och bebisarna mår jätte bra dom växer och frodas. Nu till mitt problem För en vecka sen ville hon ut till oss när ungarna sov och se fick hon hon var som vanligt. Men så fick hon ett busil och så började hon kraffsa på golvet i köket. Jag lyfte genast in henne på rummet igen. Och där går hon på lådan aom vanligt och gör både 1 och 2 där. Så för några dagar sedan fick hon komma ut och var sig själv em stund och sem fick hon ett il igen och då fick jag tag i henne och atoppade in hon på rummet igen. Och där gick hon på em gåmg till lådan och bajsade. Så idag fick hon komma ut igen och fick ett il men nu han jag inte ta henme så hon satte sig bakom soffan och sket. Är bra i magen. Och mår annars bra. Nån som kan hjälpa mig? Nån som känner igen promblemet?
Hur många lådor har du?
Någon annan förändring förutom att hon fått bäbisar? Bytt sand?
Jag skulle testa med en till låda, och inte i samma rum som bäbisarna.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Hon kanske vill visa sin "dominans"/rangordning nu när hon blivit mamma…speciellt om du har andra katter i hushållet också. Är det det så är det svårt att få bukt med…jag har haft det problemet med min första avelshona.Hon slutade inte ens efter kastrering.Inte förrän hon flyttade till annat hushåll. Nu vill jag inte skrämma dig men det är faktiskt sånt som kan hända med katter. Jag hoppas det är bara tillfälligt med din katt:) Kolla att du har tillräckligt med sandlådor med bekväm sand osv. Använd Urin-Off spray på ställen där hon markerat.Det neutraliserar doften och katten markerar inte på samma ställe igen.
#1. 2 Tack för era svar. Vi har bara henne inga andra djur alls just nu. Har dock bara en låda med katt ktistaller i. Hon är van vid kristaller i lådan och det ät den hon går på nu och gör båda delarna på. Men jag ska he en låda med vanlig kattsand i på toan. Då har hon ju två lådor på olika ställen med olika innehåll. Vad tror ni om det? Nån bra och dryg kattsand att rek?
Själv använder jag papperspellets och träpellets av olika anledningar men egentligen vill nog katter ha mjuk sand;)Men detta funkar hos mig just nu:)
Everclean är bra och även Pussi kompakt tycker många om.Klumpbildande sorter.Sedan finns det hur mkt som helst av alla sorter i affärerna.Det som passar en passar inte en annan…Man får prova sig fram.
2 lådor per katt är att rekommendera.Och ev på olika platser. Katten vill se vad som händer runt i kring när hon är på toa men samtidigt känna sig skyddad från hot.Det är en utmaning ibland att hitta rätt plats;)
Lycka till!
Ha inte klumpbildande sand bara där kattungarna ska gå på toa. Inte heller kristaller, de fastnar i munnen på små kattungar som nyfiket vill smaka på den.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Tack alla. Jag kommer att ha ej klumpbildande sand i lådan där kattungarna är och lådan på toan får nog bli EC. Gillar deras dofter på sanden och de gör "min" hona oxå:)
Så små sandkorn som möjligt är vad katter ska ha… tror absolut du ska ha en låda till i hennes närhet.. med vanlig sand, Everclean har jag - i mitt tycke bäst!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se