Hur mycket mat ska jag ge dom?
Hej! Funderar lite på hur mycket mat jag ska ge mina grabbar..
Jag har en kastrerad Ragdoll på drygt 1 år och en sibirisk kattunge som är 15 veckor.. Min Ragdoll äter Applaws torrfoder (som han älskar) och ICA's blötmat. Kattungen får RC kitten torrfoder och blötmat för kattungar.
Just nu ger jag ragdollen 1 portionspåse blötmat på morgonen, och kattungen får ½ påse. Ragdollen äter sällan upp hela, så kattungen brukar smaska i sig resterna där. Sen får de torrfoder under dagen, kattungen får ca 30 gram som får stå framme över natten om han inte ätit upp. På eftermiddagen/kvällen får de ½ portionspåse blötfoder var som de nästan alltid äter upp helt.
Ska även nämna att min ragdoll är superduktig, han äter aldrig från kattungefodret, och kattungen äter aldrig från ragdollens torrfoder. :)
Funderar lite över mängden mat. Kattungen behöver ju mycket energi när han växer, men jag vill ju inte att han ska hetsäta massa, han verkar dock nöjd med det han får och om han inte blir mätt så äter han ju från ragdollens blötfoder. Min ragdoll är ju kastrerad och väger över 6 kg, borde han kanske få mindre mat än kattungen, så han inte blir tjock? Eller verkar det rimligt att ge dem den mängd de får nu?
www.maliinnordlund.blogg.se

Jag har fri tillgång på torrfoder till mina katter, extra viktigt då det gäller kattungen..
Håll koll bara på att din kastratkille inte blir tjockis för då får man portionera ut. Men funkar det med fri tillgång är det det bästa då det är det normala för en katt att äta massor med gånger under en dag, lite lite åt taget.. :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Skulle jag ha fri tillgång på torrfoder skulle min ragdoll äta enbart torrfoder, och jag vill att han äter blötfoder också! :)

Mina har fri tillgång till torrfoder men 3 av 4 äter gärna blötmat/färskfoder iaf
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Ja fast jag vet att min ragdoll inte skulle välja blötfodet om det också finns torrfoder att välja mellan, han är kräsen!