Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1193 ggr
miher33
0

För gammal för parning?

Hej alla erfarna uppfödare och ragdollproffs där ute :)

Jag köpte för tre år sen en ragdoll-hona som jag några månader senare ställde ut för att kolla om hon var så rastypisk och fin som jag tyckte och som även min uppfödare tyckte (eftersom jag då var ganska novis).

Hon fick ex 1 med bra kritik på kroppsbyggnad, bra haka, profil, ögon mm. Behövde lite mer tilt på öronen var det enda som inte var positivt i omdömet.

Mina planer var att jag skulle starta en lite uppfödning med henne men flera olika familjeangelägenhet i rad har gjort att det inte har blivit så eftersom jag ville kunna lägga ner hela min själ i det.

När det nu finns alla möjligheter för det har min tös blivit över tre år gammal och jag undrar nu med er andra om det är för sent för henne nu eftersom man oftast brukar börja para vid 1-1,5 års ålder.

Eller spelar det ingen roll när man får sin första kull? Hon är ju så fin och hon är världens goaste ragdoll med alla dom där härliga kvaliteterna de har. Hon är världens snällaste katt, har aldrig fräst eller rivits eller något, pratar med mig, möter mig i dörren, vill gärna gosa , kan bli alldeles slapp, är så otroligt "dum" och naiv som bara en ragdoll kan va. En riktigt supersnäll och trevlig sällskapskatt som aldrig skulle göra nån illa. :)

Vad tror ni, behöver råd!? :)

Fabolousdolls
0

Hej, Är dock ej den mest erfarna uppfödare, ser dock inga problem att avla på henne pga. åldern om hon är i god kondition! Fiv, FeLv testa henne, hcm scanna henne, pkd scanna henne, blodgruppera henne, hitta lämplig hane sen är det väl bara att köra på?! Antar att du är insatt i allt vad avel innebär! Lycka till Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

miher33
0

Hej!

Tack för svaret. Har läst på om genetik och avel, rasstandard, varit på ufödarseminarium mm så jag är ganska insatt i alla fall. :)

Tack för lyckönskningen… :)

Rosino
0

Det sägs att det finns risk att förlossningen blir svårare när katten är äldre eftersom bäckenet börjar stelna vid ca 3 års ålder.

Om du tänker para så bör du nog göra det snarast möjligt, men jag hoppas du tänker testa henne först.

miher33
0

Ja men självklart ska hon testas. :)

Fabolousdolls
1

Kan du visa lite bilder? alltid kul!

Mvh

Stéphanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780