Orijen
Hej,
Var i en djuraffär idag och träffade på en försäljare som pratade sig varm för fodret Orijen. Vi kom att diskutera kattmat då min tjej vägrar äta blötmat.
Är det någon som har erfarenhet av detta foder?
Det innehåller ju väldigt många bra produkter, och inte några tillsatser eller konstiga saker. Dock en del fisk, är det bra?
Deras hemsida; orijen.se.
// Liselotte
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Jag testade, men hemma hos mig funkade det inte, eller rättare sagt det funkade med huskatterna men inte ragdollen som blev jätte lös i magen så efter det har jag varit lite försiktig med fisk till henne och bytt till Applaws torrfoder (även om dom i huvudsak får blötmat)
Många katter är eller blir allergiska mot fisk, därför försöker jag undvika det.
Jag använde Orijen tidigare och mina katter åt med god aptit, tyvärr fungerade inte min ena pojkes mage på det utan han fick perioder då han blev riktigt lös i magen.
Orijen är inte ett dåligt foder för det, de flesta av mina funderingar kommer av att det dels verkar finnas väldigt många örter vars inverkan på katter inte riktigt framgår. Dessutom finns det fisk i som jag också är kluven till. Vi bytte över till Carnia Lynx och det fungerade bättre dessutom är det ett torrfoder jag tycker är helt okej innehållsmässigt, men det finns laxolja i. Det är tydligen väldigt populärt att stoppa fisk i kattmat så det är svårt att undvika. Annars är väl Applaws, Porta 21 och Ziwi Peak rätt okej (med reservation för att Ziwi Peak har en del märkliga ingredienser men konsistensen och smaken gick hem hos min torrfoderälskande kille, dessutom var han i riktigt fin form under tiden han fick det.).
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.
Ja, tycker också att de stoppar fisk i allting. Men i någon artikel läste jag att fisk nästan är den bästa källan för taurin. Men har förstått att det finns andra problem med fisk, inte bara allergi. Detta har skrivits en del om i andra trådar.
Egentligen skulle jag vilja BARFA, men inser att det är näst intill omöjligt att övertala min torrfodsälskande tjej. Men ska försöka komplettera lite med ex. torkade köttbitar.
Jag har gått över från Bozita, som tydligen har mycket kolhydrater i, till RC nu. Hon äter glatt, och ingen reaktion på magen. Men vill helst välja ett foder med högre proteinhalt. Får undersöka vidare och ta ett beslut när den nya lilla kattfröken kommer hem, till midsommar
.
// Liselotte
www.wendeltassens.se
Fisk saknar ju naturligt taurin! Fisk är dessutom ingen naturlig proteinkälla för en katt så kyckling eller lamm är mkt bättre!
jag har haft Eukanuba ett tag och är nöjd med det men så fick jag hem en provpåse med "Four Friends" som då jag gick igenom innehåller visar sig innehåla både mer protein än de flesta andra märken + att det innehåller aloevera mm… de ÄLSKADE det så det ska jag köpa hem mer av!
Jag ger mina råa (fryser dem i 3 dagar innan jag serverar katterna) kycklinghjärtan och även kycklingmage :D De älskar det!! ja förutom en som är torrfoderjunkie ;)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Jag var inne och läste om fodret Four Friends. Det verkar klart intressant.
Kan man ge kycklinghjärta/mage till kattungar också?
www.wendeltassens.se
#6 japp det gör jag. man får börja med små små bitar bara.. klipp ner småbitar i blötfodret tex.. :) är såå härligt att se dem verkligen tugga så det knastrar ;)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se