Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 9597 ggr
sturee
2010-12-04 20:18
0

Spyr ofta...

Hejhopp!

En liten fråga kring min kisse som jag tycker spyr väldigt ofta.. Hur vanligt är de egetnligen att katter spry?

Har hänt tre ggr på en vecka, igår, idag och sedan förra helgen tror jag.. Första gången tror jag han fick för mkt blöt mat och i samband med att ha ätit för fort (kan de vara så?) då de nästan bara var stora bitar i spyan.

Igår och idag har de mest liknat lös avföring..
Blir klart orolig för min kisse och har ingen erfarenhet av det här så jag hoppas på svar ifrån er lite mer vetande..

De tåls ju att tillägga att han bytte foder för några veckor sedan ifrån kattungefoder till vuxenfoder. Det är samma märke som innan (royal canin) så jag blandade aldrig upp det med de gamla, var antagligen dumt av mig men eftersom de är samma märke osv tänkte jag att de inte behövdes.

Kan detta ha något med detta att göra tros..?

Tacksam för svar!
kram

raggis22
2010-12-05 00:49
0

dumt tänkt,,,,,,,,,,,,,blanda försiktig,,,,

Obestämd

Rosino
2010-12-05 10:15
0

Även om det är foder av samma märke bör man blanda försiktigt, och göra övergången långsam. Nu är det ju för sent att göra nåt åt det, men nåt att tänka på framöver. Glad

Om det inte beror på att han hetsäter så beror det antagligen på att det finns nåt i fodret som han inte tål. Vad har du för vuxenfoder åt honom nu?Om du har tänkt fortsätta med det, så ge enbart det fodret en tid, och fortsätter han att spy så får du nog fundera på att byta.

Vad får han för blötmat, och hur ofta?

sturee
2010-12-05 12:45
0

Lite uppblandat var/är det visst. Min pojkvän sa att han blandat i de sista av de gamla fodret i de nya. Hur mycket de var vet jag ej dock…

Fodret han äter är royal Canin feline health nutrition.
Indoor 27.

Blötmat han får nu är kitekat och de får han i snitt en gång/vecka.

Tack för svar!!
Men är det så att de spyr ibland bara..? Har hört att katter gör de.. Men de beror kanske lite på hur de ser ut och hur ofta kanske…? Tål att tilläggas att vad jag kan minnas har han inte spytt efter blötmaten.

sturee
2010-12-05 13:15
0

Såg nu att jag skrev att han spytt efter blötmaten, men med diskution med mannen min så tror vi att de inte var så. Vilket fall som helst har han inte fått blötmat sedan dess och nu då spytt dessa mindre trevliga spyor..

Svidjas
2010-12-05 13:22
0

Verkar han uttorkad? Är hans nos torr? Om du drar försiktigt i nackskinnet (INTE lyfta utan bara "nypa" som du skulle göra på din egen hand för att kolla om du är uttorkad) åker huden tillbaka fort eller går det långsamt? (alltså, är han uttorkad)

http://www.svidjas.se

Rosino
2010-12-05 19:33
1

Jag tror knappast att han är uttorkad om han spytt 3 gånger på en vecka, men det skadar ju inte att kolla.

Visst kan katter spy nån gång ibland, t.ex hårbollar och just om de hetsäter, men annars kan man nog misstänka nån annan anledning.

Om han annars verkar pigg så håll koll på honom ett tag till, och fortsätter han att spy utan synbar orsak så skulle åtminstone jag överväga ett foderbyte.

Hur gammal är han, och är han kastrerad?

sturee
2010-12-05 20:34
0

Ska kolla nos och nacke när jsg kommer hem senare, men han är pigg och leker för övrigt precis som vanligt.

Vad kan orsaker vara ifall katter spyr då?

Han fyllde 1 år slutet av oktober och han är fortfarande inte kastrerad.

Stort tack för att ni svarar och engagerar er i mitt lilla problem :)

Trasan08
2010-12-05 22:51
0

Får kissen smakbitar av er?  Det kan bli för mycket för vissa katter.

Nu vet jag inte riktigt vad det är i torrfodret han får, men det kan ju vara något i det som han inte tål. 

Jag hade nog ringt till en veterinär och hört vad dom hade att säga om saken.  Det är säkert bara lite obalans men det kan vara skönt att få höra det av någon som är proffs.

/Tina

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

sturee
2010-12-06 17:03
0

#8 ja han får smakbitar men inget konstigt. Skinkbit då och då eller rått kött av något slag.

Frågan är ju ifall de har någon betydelse hur spyan ser ut eller så..? Första är inget jag oroar mig för då de såg helt normalt ut. Som om han hade hetsätit liksom. Men de två senaste såg ut som grynig lös avföring.. Kan det vara så att man på de kan avgöra om det är något man ska oroa sig för…?

raggis22
2010-12-06 17:59
1

rått kött, ge inte de till katten utan ge blandat torrfoder ett halvår sen kan ge blötfoder så lite, tycker jag!!!!

lycka till,,,,,,,,,,

sturee
2010-12-06 19:32
0

#10 vad menar du? Blandat torrfoder? Och menar du att jag bara ska ge blötfoder ibland?
Rått kött han får är ju oftast köttfärs och de har jag aldrig hört är dåligt.. Och det får han inte speciellt ofta heller.. Har nog tll och med hört att rått kött är bra för katter.. Kan jag ha så fel då..? :/

Svidjas
2010-12-06 20:27
0

#11 jo det är bra men är han inte van vid det så kan det vara för "mycket" för honom. Ska du ge rått kött så kolla på Barf (jag kan inget om det så ska inte ge några råd ang det)

sturee
2010-12-06 23:42
2

#12 Fast han har alltid fått de sen han var liten och de har aldrig varit några problem.. Dessutom var de längsen han fick det så det är ju inte så sannolikt att det är därför han spyr nu.. :/ vad är barf? :)

sturee
2010-12-06 23:44
0

Nu kom vi hem och hittar ännu en spya… Mörkbrun, grynig och väldigt vattnig… :( blir lite orolig…

Han dricker som han ska och bajsar normalt. Han gnäller lite mer än vanligt, men eftersom han inte är kastrerad kan de väl bero på det?

Tycker ni jag ska ringa vet.?

Svidjas
2010-12-07 00:04
0

#14 Ja ring iaf och fråga. Det skadar aldrig att ringa och kolla, betänkt att vi här på forumet inte är veterinärer (iaf inte de flesta av oss) och bara har detta som hobby, vi har inte en veterinrutbildning. Det är samma som om du själv hade problem och frågade på ett forum, en riktig läkare vet mer än bara forumsfolk.

sturee
2010-12-07 00:15
0

Nej det är klart jag är medveten om detta.. Men eftersom många är har väldigt många års erfarenhet av katter här rådfrågar jag alltid här innan jag ringer vet.

Neo033
2010-12-07 00:27
0

Jag hade också ringt och frågat.

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

sturee
2010-12-07 07:56
0

Det jag känner är ett problem här är att när man ringer vet här iaf så säger dom alltid att man ska komma in.. Hänt flera ggr att man kommit in och de i princip konstanterar att inget är fel.
Sist ringde jag och de tyckte absolut att jag skulle in direkt och sen skrattade vet nästan för att de inte var någon fara eller nåt fel för den delen.. Kanske är Växjö djursjukhus i ett nötskal, vad vet jag ^^

Därför rådfrågar jag alltid här för att slippa onödiga vet. Kostnader. Men är det inte bättre idag ringer jag vet i eftermiddag!

Tusen tack för svar!! De uppskattas alltid lika mycket!

LittleSweeties
2010-12-07 14:50
0

Du har inte köpt nån ny blomma som han ätit på?Obestämd
Eller har blomnäring i krukorna? Typ sticks, eller nåt…
Nytt rengöringsmedel som han på nåt sätt fått i sig, t.ex om han dricker vatten i duschen/badkaret?
Det kan va så många orsaker till att en katt kräks, och ibland sååå svårt att hitta "kärnan" i frågan varför….

Att ni bytte foder tror jag inte att det beror på, han skulle ha reagerat tidigare än efter några veckor…..
Det är ju inte alltid det beror på maten, liksom Flört
Vissa katter kräks oftare än andra, och jag tycker nog att det går i perioder också, men 3 ggr på en vecka tycker JAG inte är så mycket så att du behöver åka till veterinären, OM han inte är allmänpåverkad och slö, vill säga…..och att det inte ska va så vecka efter vecka förstås.

Men viktigast av allt!! Följ magkänslan!!! Du känner din katt bäst!
Är du orolig så åk, om inte så avvakta Glad

//Pernilla

sturee
2010-12-07 15:23
0

#19 tack för ett bra svar!!! :) de kändes bra att läsa. Katten är hos min pojkvän som inte äger levande blommor så de kan de inte bero på, och inte har vi bytt någon form av rengörningsmedel heller :/
Han är inte allmänpåverkad vad vi märkt ännu.

Kan man avgöra på hur spyorna ser ut om detr farligt eller ej..?

Tänkte jag ska avvakta ett par dagar. Han äter väldigt mkt så ska testa att minska på fodret lite om de rör sig om detta..

Finns de något som är bra för att lugna magen i allmänhet som man kan ge honom?

Svidjas
2010-12-07 18:57
0

Fäller han mycket päls just nu? Kanske är hårbollar han försöker få upp.

sturee
2010-12-07 19:44
0

#21 nej han gör ju inte det. Han gjorde ju för ett tag sen då han fällde massor men senaste månaden är det väldigt lite i jämförälse..

Askrike
2010-12-07 22:23
0

På tal om att ringa vet. så har ju Agria om en sjukvårdsrådgivning på telefon om du är försäkrad där. Den kostar 25:- per samtal. Jag har ringt dem några gånger när det har varit på lite knöliga tider. Tänkte ändå att de kan vara bra eftersom de är oberoende och inte har en klinik de vill att du ska åka till

Lycka til!

bebble
2010-12-08 07:49
0

Provas att ge honom Malt, köps i djurbutikerna, det bruka hjälpa

om inte så rådfråga en veterinär, Lycka till

LittleSweeties
2010-12-10 10:05
0

Zoolac….det är nåt jag aldrig är utan Flört
Finns hos veterinären och är en pasta med "miljarder goda bakterier"
Brukar räcka med 1-2 cm per dag i ett par dar så är bråkiga magar under kontroll Skrattande

Hoppas det löser sig snart Glad

sturee
2010-12-10 19:00
0

Tusen tack till alla tips!! Ska köpa hem lite av varje tror jag :) nu har han faktiskt inte spytt något sen sist jag skrev. Så kanske var något som retade eller fastnat eller något bara :)

raggorgeous
2012-05-19 22:14
0

hur har det gått med din katt?

Personligen tycker jag inte att en katt ska kräkas så mkt somm din ändå gjort.. hårbollar ok, men det är ju rätt sällan ändå (iaf mina)

jag hade en hona som kräktes smält mat (brunt gegg) några ggr/v, jag bytte foder från Royal Kitten till Eukanuba och nu kräks hon i princip aldrig!! Så det kan absolut vara nåt i fodret!

Så länge han är orolig i magen (nu är han säkert bra men ändå :)) skulle jag inte ge honom olika saker utan håll dig till tex torrfoder så du vet att det  bara är det kan KAN reagera på om det är nåt han inte tål däri.

Men som sagt - han är säkert redan bra.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

dramanda1
2012-05-20 18:52
0

det kan vara hårbollar som har har när det tvättar sig och så köp torrfoder för katt som hjälper mot hårbollar det funkar på mina 5 katter det finns i en djurbutik eller på granngården