Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3746 ggr
Brunokanin
0

Fler som trimmar Ragdoll sommartid?

För att ha bättre koll på fästingar, slippa tovor och en massa skräp som fastnar har jag trimmat ned pälsen rejält på min Ragdoll. Han har en hopplös päls som trots bad och daglig borstning får tovor alldelles intill huden som inte går att reda ut. Äter även fiskolja för pälsen skull. Nu kommer jag hålla honom klippt under sommaren. Han verkar tycka att det är så skönt att bli av med all päls…och det är så himla lättskött att hålla efter. Dessutom är det betydligt mindre här på möbler etc. i och med att jag verkligen får bort allt löshår när jag bara har ett tunt lager päls att hålla efter. Toppen!

(han ställs inte ut förstås)

[Highonbluetomorrows]
0

Någon bild på hur katten/pälsen ser ut klippt vs oklippt :)?

Marleene
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på hur en brun colourpoint kan bli när man klipper den och pälsen sen växer ut. En ragdolls färg är ju temperaturberoende och kan alltså växa ut mörk där den är klippt för att huden blir kallare när pälsen är kort.

Låter man dock pälsen växa ut helt sen (så att huden hålls varm) så kommer ju katten att återfå sin normala färg när den fäller naturligt sen efter ett tag.

Marleene
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg hon ut innan vi rakade pälsen

[Highonbluetomorrows]
0

Haha vad häftigt. Och vad fin din katt var :).

Jag har ingen ragdoll och kan följaktligen inte svara på din fråga, men det känns ju som det bästa - för alla parter - att klippa ner om pälsen nu är besvärlig, och man ändå inte ska ställa ut.

amandahurtigh
0

#2 & #3

Världens vackraste!

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se