Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 6357 ggr
enni
10

Hett hårborttagningstips!!

Hej allihop! Jag ville bara tipsa alla (som inte redan visste) om ett jättebra hårborttagningssätt för de som har små ragdollhår över hela lägenheten.

EN GUL GUMMIDISKHANDSKE!! det är bara att sätta på den på handen och dra längs soffan, sängkläderna eller annat. Handsken drar åt sig massor och friktionen gör att katthåret samlar ihop sig och blir en liten "korv" som man enkelt kan plocka bort.

Det skulle vara kul att dela med sig av lite tips så kom gärna med fler i den här tråden. Tillsammans ska vi bekämpa katthåren!!! ;-)

Svidjas
0

IKEA har riktigt billiga klädvårdsrullar om man köper en med skaft och sen bara refill :)

http://www.svidjas.se

[Highonbluetomorrows]
0

#1. Då är det mer vänligt både för miljön och för ekonomin att köpa en klädvårdsborste :).

Är supernöjd med min. Beställde den från supercat.se för 59 kr, men har man tur så hittar man betydligt billigare på ÖoB eller liknande.

Rosino
3

Magic Brush Glad och klädvårdsborste med sammetsyta.

Och klädvårdsrullar typ IKEA, men just IKEAs tycker jag är dåliga.

Kinne
0

#2 Hur kan det vara mer miljövänligt att köpa massa klädvårdsrullar? Diskhandsken kan du ju använda gång på gång (;

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

[Highonbluetomorrows]
0

#3. Vad är Magic Brush?

#4. Du läste nog lite fel där!

Svidjas
0

Ja visst är väl det mer miljövänligt, men detta var väl en tråd om tips, allmänna hårborttagningstips? Flört

http://www.svidjas.se

Rosino
2

#5 http://www.magicbrush.se/

Fast vissa tycker inte alls om dem, jag tycker fjärilen och nyckelpigan är bra.

Kinne
0

#5 Det gjorde jag ju! Haha! Trodde du skrev till TS (; Nu blev det lite mer vettigt (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

[Highonbluetomorrows]
0

#7. Vet du anledningen till att vissa inte tycker om dem? Fungerar de inte på alla "sorters hår" eller?

#8. Ja det blir ju lite lustigt ibland att TS = inlägg 0 och inte 1 Foten i munnen.

FunHouse
1

Jag brukar blöta en skurborste och dra över soffan, mattor eller klösmöbler osv. Då följer nästan all päls med.

Jag ska pröva diskhandske nästa gång, det låter som ett bra tips!

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

[Highonbluetomorrows]
0

Ett annat tips är ju att använda karda på katten innan håret hinner lägga sig överallt. Fungerar bra på mina, men de är inte utställningskatter och jag vet inte om kardan sliter för mycket på en ragdollpäls?

miher33
0

Jag använder också gummihandske till det mesta i möbelväg. Det är jättebra även på en del mattor på golvet. Klädvårdsrullar går det i parti och minut hemma så det brukar jag köpa en hög när Ö&B säljer dom för 5 kr/st.

Är det nån mer som kan tipsa om bra städsätt så är jag också jättetacksam. Tyvärr räcker det inte att borsta mina kissar, de tappar så mycket hår ändå. Det räcker att de lägger sig nånstans så är det alldeles hårigt och då kammar jag dem ändå varje dag med mirakelkam eller borste, karda har jag också.

Vissa stunder får jag villigt erkänna att jag undrar varför jag inte köpt en nakenkatt istället ;)

[Highonbluetomorrows]
0

#12. (OT men..) mina katter gillar att lägga sig på skrivbordet. Så man hostar ju nästan upp hårbollar själv av allt hår som trillar ner i tekoppen/kaffekoppen som tenderar att stå där -_-.

Tyvärr har jag ännu inte riktigt förstått när mina (hus)katter fäller och inte, tycker de tappar hår hela tiden och förstår inte varför de inte blivit skalliga redan :P.

On topic: Bad hjälper ju också en del mot hår som ännu inte lagt sig på soffan! Om man nu har katter som tål att sköljas av…

enni
0

vad många fina tips! alltid bra att ha lite att välja på. jag borstar också kissen regelbundet men han tror att borsten är en leksak och då kan jag omöjligt komma åt ställen som baksida lår, hals"manen" osv.. har en jättebra möbelrulle av gummi hemma också, vet dock inte var den är ifrån då jag snodde den från mamma ;)

[Raggadisha]
0

Jag kan varmt rekommendera Pax-borsten som tar i stort sett alla katthår i möblerna samt hår på textilier som sängöverkast, kläder o s v.

enni
0

Ååååh den låter bra! Var kan man köpa en sådan? :)

emblan
0

Tack för ett bra tips!

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

zabelle
0

Filtar och större överkast går att köra i tumlaren på vädring så försvinner massor med hår. Lätt att tömma luddfiltret Glad

Zabelle   

[Raggadisha]
0

Sorry för sent svar. Har inte varit inne på ett tag.

Pax-borsten säljs av några st ombud och jag köpte min från podvins.se.

Garanterat ett köp du inte kommer att ångra!

Lycka till!

[Raggadisha]
0

#16 enni. Skulle vara svar till dig…

enni
0

#20 Har inte heller varit inne på ett tag! haha. Tack för tipset, ska kolla upp det omgående ;)

miher33
0

Hej!

Funkar pax-borsten bra på det ulliga håret som blir av ragdollen? Det är det ulliga som är värst på sängkläder, mattor, kläder mm. Syrran som har en korthårskatt bara borstar av sig på tröjan och byxor eller skakar av kläder så är det borta… till skillnad mot hur jag får göra.

Mina kissars hår är ju som sagt lite ulligare och det är ju det som lägger sig som ett lager på överkastet mm.

Brukar köra med gummihandske, klisterrulle och dammsugare men pax-rullen verkar ju jättebra. Glad

[Raggadisha]
0

#22 Hej!

Ja - Paxborsten tar det ulliga - allt hår ifrån min raggis i alla fall.

Det samlas i mitten på borsten.

Det är konstruktionen på Pax-borsten som gör att den tar allt - fram och tillbaka och allt hår sitter som sagt i mitten på borsten - samlat i en strängFörvånad. Jag var väldigt förvånad när jag hade köpt den att den var så bra - en produkt som håller vad den lovar.

Nu i fällningstider är den guld värd. Jag drar den över sofforna, kuddar, klösträd, sängöverkast, på hennes fårskinnsdynor, i sängkläderna där lilla prinsessan har en utvald favoritplats, stolsdynor - ja de flesta textilytor faktiskt.

Jag har provat med allergidammsugare - trots kraftigt sug så finns det hår kvar när jag drar med Pax-borsten -  klisterrulle är värdelös i jämförelse och gummihandske funkar - men är dock inte lika bra som Pax-borsten i mitt tycke.

Om du eller någon annan köper så hade det varit kul att höra om ni blir lika nöjda som jag ärGlad

miher33
0

Jag inser ju att jag bara måste köpa den Glad

Selma67
0

Bra tips på denna tråden.

Paxborste ska inköpas.

Den gula plasthandsken fungerar över förväntan, men lite svårare att hantera på typ påslakan och kläder. Men super på stoppade ytor.

Heja på alla katthårsbekämpare :-). Det är värt kämpandet för att få umgås med dessa underbara djur.

// Liselotte

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

Starfall
0

Jag brukar också använda en gummihandske - mycket praktiskt! :) Brukade använda klädvårdsrullar förr men gav upp.. Med huset fullt av 3 långhåriga hundar + 4 katter så är gummihandske ett mycket billigare och bättre alternativ;)

Elena-Maria
0

Mycket bra tips här. Ska testa gummihandske, det finns det gott om här hemma. Jag brukar annars köra med dammsugaren, sätter bara på det lilla munstycket som man har när man dammsuger bilsäten (eller vad det nu är till för). Det har lite sammetsliknande klädsel undertill istället för borst så där fastnar håret och kan lätt sugas upp. Försöker undvika klädroller då det blir så mycket skräp.

Fred och god växt!