Vid vilken ålder parar man första gången?
Jag har kollat runt lite för att se vad som är en normal ålder att börja avla på en ragdoll. Av det jag hittat hittills verkar 1-1½ års ålder eller vid 2-3:e löpet vara lagom för katter generellt. Men ragdollen utvecklas ju ganska långsamt, borde inte det spela in? När brukar man ta den första kullen på en ragdollhona som ska gå i avel?
Ragdollen kan liksom andra katter komma i löp tidigt, så pass tidigt som vid 6 mån ålder
Man får alltid överväga om man ska låta dem löpa, det finns en risk här att de kan få livmoerinflamation om de löper gång på gång
P-Piller, ja det är frågan med om det är lämpligt att sätta in på för unga honor
De kan bli tjocka av dem, de kan orsaka livmoderinf de med
så det är inte helt enkla val
men det är inte bra att låta dem löpa löp efter löp
då ät det bättre att para
jag parar ingen hona innan 1 års ålder.. de har varit närmre 1,5..
Och absolut inte avla innan du ultraljudat hjärta + njurar + dna hcm!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Min tjej ska paras på nästa löp och då är hon 1,5, sen har hon bara löpt varannan månad så det har ju inte hunnit bli så många gånger (3 och hon paras på 4), värre med dom som löper oftare.
bebbles: Ja, då hade jag tur som slapp löp fram till några veckor före ettårsdagen här då. :)
raggorgeous: Självklart ska alla tester göras innan hon paras! Och så ska hon ställas ut lite till, och sen ska man ju hitta en lämplig hane också… Men imorse var vi i alla fall hos vet. och fick u.a. på njurar och hjärta! Ett steg närmare parning i alla fall.
pebb: Oj, vad skönt att hon löper så sällan! Nu har vår Sushi i och för sig precis börjat, jag vet inte om cykelns längd kanske ändrar sig när de "kommit in i det", men än så länge har vi bara haft två veckor mellan de där hemska sömnlösa nätterna. :P
Är det bara önsketänkande att hoppas på att cykeln kanske blir lite längre "med åldern" eller nåt?