Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1604 ggr
Lilla_Mysan
0

Biter i fötterna, varför gör han så?

Hej!

Jag är alldeles ny här :-)

Och inte bara det utan alldeles nykläckt Ragdollägare vilket jag sett fram emot länge. Jag och min familj valde att köpa en Ragdoll för dess fina, lugna temperament & för att vi tänkte att en raggis skulle passa i vår familj bestående av mamma, pappa och tre barn (8 år och tvillingar 6 år).

Nu till min undran.

Vi hämtade hem en omplaceringskille, en kastrerad hankatt på 2 år, för en vecka sedan. Just nu börjar vi lära känna varandra för fullt. Vår nya familjemedlem har bott som ensamkatt hos en singeltjej som arbetade alldeles för många timmar så hon kände att han inte fick den tid och uppmärksamhet som han behöver. Han gick runt och jamade i lägenheten och hon upplevde honom som missnöjd och understimulerad.

Vi är som sagt, en stor familj med barn. Dessutom tillbringar vi mycket tid hemma då min man är student vilket innebär att vårt lilla hjärtegryn har mycket sällskap av sin nya familj. Nu har han börjat våga komma fram mer (barnen var lite "läskiga") i början. Han pratar med oss, gosar, sover under täcket på min man (verkar vara husses katt;-)), ligger gärna raklång tvärs över hallen när vi rör oss i huset, äter och kissar o bajsar som han ska.

Men. När jag står vid diskbänken hoppar han fram och biter mig i fötterna. Detta händer bara vid diskbänken. Han biter inte hårt. Mer nafsar. Säger jag "nej" då blir han som förnärmad och det har även hänt att han har fräst åt mig. Varför gör han så? Vad är det jag inte förstår? Ska jag göra på något annat sätt? Vad kan det vara han vill säga till mig?

Han är världens goaste katt och som sagt det händer bara vid diskbänken. Han kan bli lite överfylld av känslor när man klappar honom när han ligger på sängen oxå, o bita till i handen. Men det tolkar jag som att han fått för mycket gos liksom….

Vill ju göra rätt med min lilla sötnos.

Selma67
1

Hej,

Vi har också haft, och till viss del fortfarande har, med vår tjej på snart ett år.

Jag tror det gäller att stå på sig, och vara konsekvent. Jag har gjort så att jag säger "nej". Ibland får jag göra det flera gånger. När jag ser att det går igenom, och ibland blir hon sur, kastar jag en leksak för att distrahera henne. Liksom visar att det är ok att bita i den. Ett tag gick jag alltid med möss eller piprensare (jättekul leksak) i fickorna. Nu kan det räcka med en blick så vänder hon nästan i luften. Hos oss kommer problemet när vi har haft henne i famnen och vi sätter ner henne. Även om det är hon som visar att hon vill ner.

Tonårsdöttrarna har inte varit lika konsekventa, så de har fortfarnade problem ibland. De är inte så imponerade när de har strumpbyxor på sig… Men det blir bättre där med.

Visst är ragdoll en helt underbar ras. Jag är helt kär. Om två veckor får vi hem en liten tjej till Glad

// Liselotte

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

pebb
0

Min gjorde så när hon var liten, antagligen har han fått lov att göra det, hon kanske tom har lekt med honom på det viset eftersom det var "gulligt" när han var liten. Var konsekvent, min gör inte så längre.