Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3406 ggr
[Exo_ragdoll]
0

Två eller tre katter ?

Jag har två han katter, en på lite över ett år samt en på 6månader.

Det går jätte bra mellan dem två och dem bråkar aldrig. Min ettåring var väldigt busig innan jag skaffade lillen men när lillen kom så blev han mindre och mindre busig och bara mer och mer mammig ( är med mig dygnet runt )

Jag leker självklart mycket med lillen men jag undrar om han skulle bli gladare om han fick en liten kompis att leka med?

Jag funderar alltså på att skaffa en tredje katt så att lillen får någon att leka med ( han är super busig och lekfull ). Mina katter och mina bebisar och jag vill att dem ska må så bra som möjligt!

Kan det bli några problem med att skaffa en tredje? Jag bor i en stor och rymlig tvåa . Jag vill inte att någon ska bli utanför heller.

Tacksam för svar.

Mvh

meyja
0

Det är väldigt bra att ha två små i stället för bara en, när man skaffar ytterligare en katt - så får den äldre (vuxna) katten mer lugn och ro när de två små kan leka och busa av sig med varandra.

Så jag tycker du tänker helt rätt när du funderar på att skaffa en liten till som sällskap åt den lille du har. Förutsatt att du bor så att du har utrymme nog förstås.

[Exo_ragdoll]
0

Tack för ditt svar!

Min äldsta ragdoll kille var bara 10mån då jag skaffade den lilla, och han var jätte lekfull så jag trodde att han skulle leka mycket med den lilla. Men istället blev han den " äldre" direkt och mycket lugnare ovh vill inte alls leka mycket med lillen =/

Så jag funderar på om en liten till kanske skulle vara bra, dock är ju min yngsta redan 7 mån nu . Jag bor i en 2a på ca 66kv med flera klösträd och rätt mycket utrymme. Funderar ändå på att det kanske blir för litet för tre katter?

MiracleWithPaws
0

Så länge katterna har gott om liggplatser, kattlådor, leksaker och vattenskålar borde det väl inte vara några problem att ha tre katter på den ytan? Vi har lite större och har en kanin (som går lös i det största rummet), en katt och en hund (de går lösa i hela lägenheten) och det är då inga problem. Men å andra sidan kanske man inte riktigt kan jämföra det med att ha flera katter. Men jag skulle då inte tveka av utrymmesskäl, så länge du inte har något emot att ha katter lite varstans förstås. ;)

LD
0

Jag känner igen mig i den situationen du beskriver då jag har också 2 hankatter som kommer bra överens men har olika lekbehov. Skillnaden är att de är ca 3,5 respektive 2 år. I höstas var jag på ett kattbeteende seminarium och där passade jag på att fråga om det var rimlig att skaffa en tredje. Man tyckte att jag skulle låta bli då varför skulle jag sammanföra en tredje individ som skulle förstöra harmonin hemma. De sa också att min lille skulle lugna sig med tiden. Det hår gått ett halvår sedan dess och min lille är inte mindre lekfull för det så jag börjar undra om det har med personligheter att göra. Jag har börjat igen att tänka på att skaffa en tredje. Har också frågat folk som har 3 katter om hur det funkar för dem. För dem som har 2 hankatter och har valt att skaffa en tredje har det funkat jättebra. Däremot för de som har 2 honkatter och som har valt att skaffa en tredje hona eller hane har inte gått så bra. Verkar som kastrerade hankatter är mer toleranta och anpassningsbara än vad honor är. 

Lycka till!!Glad

// LD

pebb
0

Jag känner igen problemet hos mamma, vi hade Hector som fick en kompis, Ilme, men hon visade sig vara äldre än dom trodde och ville alltså inte leka. Då kom katt 3, Tulda, men se då ville inte Hector leka med henne och sedan kom lilla Isabella som funkade rärr bra ihop med Tulda, men numer är hon en riktig tjockis så Tulda leker mest själv. Hur man än gör verkar det inte bli riktigt som man har tänkt sig :P

Mitt bästa beslut hemma hos mig var katt nr 3! Hade en gammal tant och skaffade en kattunge som trakasserade tanten som avskydde henne, fick hem en 2-årig pojke som leker med lillan och är snäll mot tanten som numer har lugn och ro eftersom dom andra busar ihop.

[Exo_ragdoll]
0

Tack för era svar!

#3 Ja dem har en gigantisk soffa som de älskar att ligga på , sen flera korgar och två rätt stora klätterträd och två stora kattlådor. Va mysigt med en kanin och en hund och en katt, rolig blandning :) Jag har absolut inget emot att ha katter lite här och där,bara det är tillräckligt med plats åt dem.

#4 Ja det är verkligen svårt att veta hur man ska göra, man vill ju att det ska bli det bästa för katterna.Det kan ju gå jätte bra men det blir ju inte kul om det inte funkar alls  =/Men hur blir din andra katt när den lilla vill leka? Blir han arg eller drar han sig undan?Jag har oxå hört att kastrerade hankatter är lättare att anpassa, min lilla ska kastreras såfort veterinären tycker att han är redo :)
Tack så mycket, lycka till du med! Uppdatera gärna om du skaffar en till hur det går osv :)

#5 Haha ja det är inte lätt att veta hur det ska gå :) men va skönt att det ändå löste sig tillslut.Nu kommer ju mina jätte bra överens men bara det att den lilla vill leka mycket mer än min 1åring. Sen är jag själv sugen på en liten till med :)

LD
1

#6 Min äldste brukar dra sig undan när den lille är för busig men den lille fattar inte vinken och följer efter den andre. Det som brukar hända då är att den äldste blir sur och protestera högt. Men den lille brukar inte ge sig ändå och den äldre kan bli så irriterad att han kan bita den lille som resulterar i en mun full med hår. Då brukar jag tycka jättesynd om båda. Den äldste är alltid med mig och är väldig lugn av sig. Den lille är mer aktiv och verkar ofta vara uttråkad. Den lille har börjat vara mer för sig själv. Alltså han kan vara ensam i ett annat rum under några timmar även när jag är hemma. Kanske är jag nöjig men jag tycker inte om detta beteende. Därför fundera jag mer och mer på en kompis till honom. Men jag är rädd för att göra fel och göra saken värre än vad egentligen är.

Angående boytan tycker jag att du kan ha 3 katter utan problem i din lägenhet. Jag bor i en 82 kvm alltså inte mycket större än vad du har och enligt olika uppfödare kan jag ha upp till 4 katter.

// LD