Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1877 ggr
snape
2012-06-10 09:23
0

magproblem?

Hej alla, jag köpte mig en ragdoll hane i onsdags, han är 6 år gammal.

Han är lite små nervös men han börjar bli mer och mer kelig och kommer till mig osv. Han äter bra, men så köpte jag hälsotabletter till honom som man ska strö över maten som ska dämpa oro och ånget. Jag upplever då att han inte åt lika mycket, så nu får han det inte och då tycker jag nog han ätit mer igen.

Men till min oro har han bara bajsat en gång sen han kom hit. hur ofta ska de bajsa? tror ni det kan bero på hans oro? ska jag oroa mig mer eller vänta och se? så på 4 dagar har han bajsat en gång. Han kissar i lådan.

Fabolousdolls
2012-06-10 11:26
0

Hej, Mina ragdolls bajsar varje dag, han kanske är förstoppad!? Har du bytat mat eller kör du samma som den gamle ägaren? Han kanske har ont kanske därför han ej vill gå på toa?! analsäcks inflammation? Hårbollar som stoppar upp? Borsta kisen så ofta du kan och ge den maltpasta för att undvika hårbollar! Läste att man kan ge matolja eller tonfisksolja vid förstoppning, testa det blir det inte bättre inom 2-3 dagar bör du kontakta veterinär! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

snape
2012-06-10 11:36
0

Hej, tack för svar :)

japp jag kör med samma foder som den gamla ägaren :) okej.. usch stackaren, men han är ju pigg annars så de är väl bra.

men jag ska kamma han lite och testa med lite olja i maten då :)

Hoppas han börjar bajsa snart då så det inte är något… :/

Nu ska jag kamma min lille man :)

Rosino
2012-06-10 12:12
1

Var hans avföring normal? En av kattungarna i min senaste kull bajsade inte på flera dagar efter att han kom till sitt nya hem, men när han gjort det första gången så fick han därefter normala "bajsrutiner".

Om han annars verkar pigg så tror jag inte det är någon fara, men du får förstås hålla koll på honom.

Lycka till!

snape
2012-06-10 19:22
0

jag har inte kontakt henne jag köpte honom av.. men ska kolla med henne.

Men fungerar dom som människor,? jag menar vissa människor bajsar ju inte varje dag, men de är ju ingen fara för det.

Han bajsade sin andra dag här, men efter det har han inte gjort det och idag har han knappt ätit.

Men pigg är han springer omkring och leker och har sig, sen är han lite nervös och reserverad av sig, men han har ju bott här mindre än en vecka… så det är väl inte så konstigt?

Jag hoppas på att det bara är lite oro och ångest som gör att han inte kan sköta magen ordentligt?