Four Friends
Fick hem en provpåse och mina katter älskade det! Nån annan som har erfarenhet? Nu är det rätt nytt foder men iaf..
Här finns info: http://lupus.se/grafik/FF-broschyr.pdf
Jag tycker det ser bra ut, högt köttinnehåll och dessutom aloe vera.
Mina missar får färskfoder 2 ggr/dag men vill ha ett bra torrfoder också..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
INnehåll: (Vuxenfodret Shiny Coat)
Analytiska beståndsdelar
Analys
Näringsinnehåll
Protein
Fettinnehåll
Växttråd
Vatten
Oorganiska
ämnen
Kalcium
Fosfor
Natrium
Magnesium
ME
36 %
17 %
3,2 %
10 %
6,5 %
1,1 %
0,9
%
0,25 %
0,085 %
3991 kcal
Vitamin A
Vitamin D3
Vitamin E
Niacin
Vitamin K3
Vitamin
B1
Vitamin B2
Vitamin B6
Vitamin
B12
Folsyra
Kalciumpantotenat
Biotin
Taurin
Järn E1
Jod
E2
Kobolt E3
Koppar E4
Mangan E5
Zink E6
Selen E8
Yucca
extrakt
24 000 IE
2 000 IE
600 mg
25 mg
1 mg
2,5 mg
3
mg
2 mg
0,02 mg
0,2 mg
5 mg
1,0 mg
1500 mg
29 mg
0,30
mg
0,2 mg
21 mg
12 mg
39,5 mg
0,3 mg
80 mg
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Jämförelse Eukanuba - Four friends
Vuxenfoder baserat på kyckling
FF har ju många fördelar, mer protein mm, men det har även mer växttråd?
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Det här är egentligen det mest relevanta:
Sammansättning: Animaliska produkter 30 % (torkat kycklingkött), fisk 10 % (lax), rismjöl, majs, animaliskt fett (kyckling, konserverat med blandade tokoferoler), laxolja, hydrolyserade animaliska proteiner (kyckling), torkade äpplen, öljäst, mineralämnen, Aloe vera (5 g/kg), jästprodukt (mannanoligosackarider 150 mg/kg), frukto-oligosackarider (100 mg/kg)
Ser helt ok ut, om katten inte är fiskallergiker. Det är ju cirka 40 % kött och fisk samt animaliskt fett. Vet dock inte varför aloe vera skulle vara bra?
Det finns andra torrfoder med högre andel kött som kan vara att föredra.Porta 21 sensitive innehåller 80 % kyckling och är annars det torrfoder jag brukar rekommendera - i synnerhet som det passar de flesta plånböcker :). Men är du nöjd så kör du på det fodret, katterna lär väl vilja ha något annat så småningom ändå så det finns utrymme att testa ;).
Har gett mina katter detta foder, jag är nöjd med detta,gav mina katter
Pro plan innan, detta foder finns i 12 kg säckar att köpa, kör med shiny coat.
isadolls.
Nån som vet om Four Friends har nån uppfödarrabatt?

Four Friends är från Lupus så kolla med dem
#3 Aloe Vera är bra för magen, Aloe Vera är en läkeväxt så det läker inifrån, man tar ju även Aloe Vera på sår och ärr för att få bra läkning! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls
Har kollat upp om uppfödarrabatt.
går du med i deras uppfödar klubb och skickar in EAN koder
får du var 4:e säck gratis.( Alltså 25% i genomsnitt per säck)
Isadolls.
Jag har också köpt hem detta foder nu. Om Selma gillar det går jag över till det. Känns "renare" än RC, även om jag är ganska novis.
Rabatten verkar ju ok också.
// Liselotte
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se
Är inte kattungefodret bättre, då det inte innehåller fisk (vad jag kan se), har högre fett och proteinhalt samt lägre magnesium? Även växttråden är lägre.
_Four Friends kitten 12 kg
_
Alla näringsämnen i perfekt balans för en normal tillväxt
och utveckling av kattungen. 40 % torkat kycklingköttmjöl
ger ett högt proteininnehåll för rätt
utveckling av bl a muskler.
92 % av det totala proteinet är av animaliskt
ursprung.
FourFriends är helt naturligt konserverat med
blandade
tokoferoler, alltså vanligt E-vitamin, och helt utan kemiska
konserveringsmedel.
Analytiska beståndsdelar
Analys
Näringsinnehåll
Protein 38 %
Fettinnehåll 20 %
Växttråd 1,5 %
Vatten 10 %
Oorganiska ämnen 6,5%
Kalcium 1,2 %
Fosfor 1,0 %
Natrium 0.25 %
Magnesium 0,05 %
Vitamin A
Vitamin D3
Vitamin E
Niacin
Vitamin K3
Vitamin
B1
Vitamin B2
Vitamin B6
Vitamin
B12
Folsyra
Kalciumpantotenat
Biotin
Taurin
Järn E1
Jod
E2
Kobolt E3
Koppar E4
Mangan E5
Zink E6
Selen E8
Yucca
extrakt
24 000 IE
2 000 IE
600 mg
25 mg
1 mg
2,5 mg
3
mg
2 mg
0,02 mg
0,2 mg
5 mg
1,0 mg
1500 mg
29 mg
0,38
mg
0,2 mg
21 mg
12 mg
39,5 mg
0,3 mg
80
mg
Kitten verkar också toppen! Kommer köra det på min nästa kull :)
Jag ska börja med detta foder känner jag :)
Aloe Vera är toppen! Finns massa bra egenskaper som #7 säger. Mer att läsa finns tex här: http://www.areveola.se/?page_id=13
Vill man inte ha med AloeVera av nån anledning så har Lupus ett annat foder som heter BritCare som är det samma fast utan AV.
Växttråd är iaf bättre utfyllnad än annat skit de har i vissa foder..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

#12 Har de samma egenskaper för katter som för människor?
ja vad jag vet… mkt nyttigheter
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Eftersom själva plantan är giftig för dem så undrar jag 
Aloe vera (i naturell form, alltså själva växten) innehåller en laxerande substans som heter aloin. Den orsakar peristaltiska rörelser i tjocktarmen vilket gör att tarmen tömmer sig och det gör även så att kroppen inte kan ta upp vätska ordentligt från tarmen vilken kan leda till diarré och i längden rubbning av elektrolytbalansen. Katten kan även få magknip.
Aloesav (saften från plantan) har högt aloin-innehåll (>28 %), vilket samtidigt bestäms av barbaloin eller aloin B. Dessa ämnen har många olika funktioner. De är kraftfulla antibiotika med bakteriedödande och antivirala egenskaper. De har samtidigt en smärtlindrande verkan. Intag av rent aloin ger kraftig laxerande effekt, men blandat med resten av växten har det en allmänt positiv effekt på matsmältningen.
Den antibakteriella verkan av aloesaven har påvisats med Bacillus subtilis, Staphylococcus auresu och S. viridans, Corynebacterium xeros samt Salmonella paratyphi och den virushämmande effekten har påvisats vid herpes simplex typ I och II. Vid hepatit B, hos seropositiva patienter med reaktion på ytantigen, har glutaminsyra-pyrodruvsyratransaminas reducerats med 85 %.
Det är laxermedel helt enkelt och bör inte intas okontrollerat. Detta gäller alltså växten som naturell! Då man utvunnit saft från växten renas den från aloin och går därför bra att dricka/äta.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

#16 Ok, då hade jag inte helt fel men bra om det har positiva effekter. Själv försöker jag ge så rent foder som möjligt
#17 ja jag med och jag kombinerar som sagt mitt torrfoder med rent kött som kycklinghjärtan/kycklingmage/vingar mm… :)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Tror ni det är dumt att ge Kitten fodret till sina vuxna katter?

Nej det tycker jag inte så länge katterna är smala
Skulle inte rekommendera Kitten om dina vuxna katter är kastrerade och över 1-2 år.. klart det går men Kitten fodret har en helt annan sammansättning eftersom det är anpassat till en växande katt med andra behov. Det har också mycket mer fett i, vilket kan ge dina vuxna katter övervikt, vilket inte är bra.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Har en kompis som köper det till sin långhåriga hankatt. Hon tog över honom för ett år sen och han är 13 år gammal. Pälsen såg rättså tråkig ut och han fick lätt tovor. Innan gillade han verkligen sin mat, men nu älskar han den! Plus att han blivit fin i pälsen, som ung på nytt :)
Mvh Jenna

#21 Men en katt blir ju inte fet pga av fettet. En katt omvandlar ju fettet till energi på liknande sätt som vi får energi av kolhydrater. Ett bra torrfoder ska ha ett fettinnehåll på mellan 20-25%. Det är ofta spannmålet som gör att katten blir överviktig och inte fettet.
Om man då jämför Four Friends Kitten och vuxen foder så är ju Kitten fodret bättre ur näringssynpunkt för en katt. Därmed kan man fortsätta ge kattungefoder under hela kattens liv. Man ska inte stirra sig blind på att det är kattungefoder, vuxenfoder eller kastratfoder. Det man ska titta på är innehållsförteckningen.
Jag tror inte att du har helt rätt där… klart att en kastrerad innekatt kan bli tjock av för mycket fett i maten.. de gör inte av med tillräckligt med energi för det. Sedan är det stoor skillnad på sammansättning av kalcium mm beroende på vilken åldersperiod katten är i.
Sammansättningen/innehållet är jätteviktigt men det finns så många olika sorter så man ska kunna hitta ett utan att behöva ha en vuxen, färdigvuxen, kastrerad katt på kattungefoder.
Proteinkvaliteten skulle jag säga är jätteviktig och att det inte är för mycket spannmål så klart.
Läs gärna mer här: http://www.catinfo.org/docs/Swedish%20translation%20new.pdf
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Anser att man kan ge kitten till vuxna då det har oftast bättre sammansättning än vuxenfoder. Katter behöver protein och fett, men som med all foder ska man ju anpassa mängden till det de gör sig av med.

#24 Har läst den länken nu och det enda som stod om fett i kattmaten var under avsnittet fettma:
"Obligata köttätare är skapta att få sina energibehov fyllda av en proteinrik diet med måttlig mängd fett och få kolhydrater. Kolhydrater används knappt alls för energi och de som inte används omvandlas till och lagras som fett. De så kallade light-fodren som finns på marknaden har minskat på fetthalten. Valet står sedan mellan att öka protein- eller kolhydratinnehållet eller bådadera."
När man barfar bör fetthalten ligga mellan 20-35% och ca 10% vegetabilier (ej spannmål).
Visst om maten man ger en kastrerad katt är full med fett och det är spannmål i maten är det inte konstigt att katen går upp i vikt. Men det är spannmålet och inte fettet som är den stora boven i att en katt går upp i vikt.
När det gäller sammansättningen av kalcium etc: så är det 1,1% kalcium i shiny coat, 1,2% i kittenfodret och 1,2% i Four Friends Adult Chicken. Så jag tror inte att det är någon marginell skillnad i vad en kattunge och en vuxen behöver. Den enda stora skillnaden mellan dessa foder är just fettmängden.
Det jag menar med allt är att katten behöver fett för energi. Spannmål är bukfylla som omvandlas till fett. Så att säga att en katt blir fet av fet mat anser inte jag är rätt. Utan att en katt blir fet av mat med mycket spannmål. Om ett kattungefoder har mindre spannmål och mer fett anser jag att det är ett bättre foder att ge än ett foder med mer spannmål och lite fett.
Hoppas att det inte blev alltför rörigt och du förstår vad jag menar =)
Efter att ha läst innehållsförteckningen och tittat och jämfört med andra torrfoder, så anser jag utan tvekan att Four friends Kitten är det bästa alternativet. Mina två är kastrerade, 2 och 3 år gamla. Båda är fina i kroppen, tror att hankatten om något är lite tunn. Då de är kastrater tycker jag att just Kitten vore bra, då magnesiumhalten är så pass låg. Dessutom är ju proteinet högst i just Kitten.
Ser absolut ingen anledning till varför Kitten inte är det bästa valet, då det har det bästa innehållet. 20 % fett anser jag vara bra och ser man runt på andra kända foder sorter (t.ex. Eukanuba) så ser man att deras vuxenfoder har en fetthalt som är minst lika hög.
Mina får nu Kitten och älskar det. De har blivit bättre i magarna (gav tidigare Applaws, men då jag blev så osäker på magnesium halten bytte jag).