Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett09-recensioner-och-tips
Läst 9201 ggr
Boston89
0

Kan klösträdet vara för högt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan allihopa!

Kommer i slutet av juni hämta hem min första Ragdoll, en liten kille på 12 veckor. Jag har sedan tidigare en liten tjej som är perserblandning som är snart 4 år.

Min perser tycker väldigt mycket om att ligga lite högre upp och spana från soffkanter och stolar, och hon älskar de två klöspelare hon har. Nu när det är en liten kille på ingång också så tänkte jag att det kunde vara bra att investera i ett riktigt ordentligt klösträd. Sagt och gjort, jag har beställt ett sådant här (se bild) från nordensdjurshop.

Klösträdet är 186 cm högt, men jag har tänkt att till en början inte sätta dit den ensamma hyllan allra högst upp, så det blir nog ungefär 170 cm högt.

Min perserhona kan vara lite klumpig ibland, men är ändå ganska liten och nätt. Ragdollkillen räknar jag med blir ganska hyfsat tung.

Jag har börjat noja lite nu att de kan skada sig på ett så högt träd, men det är väl inte så vanligt att friska katter trillar ner från 1,5 meter höjd väl?

Är det någon annan som har ett sådant träd (eller liknande) som vet hur stabilt det är?? Har tänkt ha det i ett hörn men funderar på att förankra det i väggen (kanske mest för att få lite sinnesro…)

Tack på förhand! :)

Fabolousdolls
0

Hej, Jag har stort klösträd till mina raggisar och det sker inga olyckor trots att de är klumpiga! Dock har jag fått klösträdet i huvudet då de vält det och nu har jag bundet fast det vid väggen! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Boston89
0

Vad skönt att höra :)

Men oj, de busar så de välter hela trädet alltså? Ja, det är nog bäst om man fäster trädet vid väggen på något sätt så att det inte kan trilla över dem tänker jag…

Laini
0

Nåt tips på hur man fäster det i väggen utan att göra för stor åverkan? ;)

Boston89
0

Jag funderar på att försöka fästa det med såna där hyllfästen man kan köpa på Ikea till exempel. Det blir ju ett par skruvhål i väggen förstås, men det får det vara värt :)

[Highonbluetomorrows]
0

Låter bra att fästa i väggen. Katter trillar vanligtvis inte ner, och de brukar inte hoppa ner från "för höga" ställen heller om de inte måste :).

Men träden kan välta, ja, och då kan ju både träd/katt/matte/husse/möbler/hus råka skada sig. Trädet riskerar också att "böjas" på någon gren så att den blir ostadig. Så du kan nog känna dig trygg med höjden på klösträdet, men ännu tryggare när du sett till att det sitter fast!

(Är för övrigt lite avundsjuk, vill också ha ett sånt klösträd men har inte plats eller råd just nu ^^)

pebb
0

Jag har ett sånt som går hela vägen upp till tak som inte sitter fast nånstans, än har det inte vält.. Nu är min raggis tjej väldigt liten och nätt, men huskatterna av betydligt större storlek klättrar också omkring där utan att ramla ner och utan att det har vält än..

Pinpin
0

Har haft flera såna här klätterträd o alla mina katter har gillat dessa träd

har aldrig sett att dom vält ,trots att jag haft 4 vuxna katter o 5 små kissar samtidigt

det finns massor av såna fina klösträd på ebay.de för väldigt bra priser

alla storlekar finns från små ,mellan till takhöjd !

tyskland har det stösta o finaste utbutet på allt för kissar till absolut

dom bästa priserna ,antingen kper man direkt eller så bjuder man på dom

lycka till med era klösisar/ Pinpin

UlrikaD
0

Jag har ett stort klösträd från golv till tak.

Har haft kattungar och inga olyckar har hänt här iallafall. De är smidigare än vad man tror:)

[Forest]
0

3, vinkeljärn är rätt så bra finns små för 5 kr st på ÖoB och större med

Boston89
0

Tack för svar allihopa! Förra veckan kom klösträdet hem, och det dröjde inte länge innan min lilla tjej klöste och kastade sig runt i det :) Det verkar gå jättefint, och jag har fäst det i väggen på ett par ställen bara, men det var stabilt i sig så det var inte nån stor risk att det välte ändå. Nu väntar jag bara på den lille nya killen som jag får hämta om några veckor, hoppas att han kommer gilla det lika mycket! Och till dem som funderar på att köpa (eller köpa nytt) klösträd tycker jag det funkade jättebra från Nordens Djurshop. Jag vet att man kan köpa från ebay i Tyskland också, men ville gärna ha en svensk sida att vända mig till om nåt skulle vara fel. Jag beställde på söndagen och fick mitt träd på fredagen, levererat till dörren. Det kostade 1100 kr totalt, vilket jag tycker är ett helt okej pris :)

MiracleWithPaws
1

Vi fick hem ett precis likadant träd (fast vitt) igår! Jag kan också varmt rekommendera Nordens djurshop.

Vår lilla Sushi, som inte haft något träd innan, är helt förälskad! Vi har inte fäst det i väggen, tycker det känns väldigt stadigt. När det blir fler katter här kan jag dock tänka mig att vi fäster fast det för säkerhets skull. Det kan ju gå rätt vilt till. :)

Boston, har du någon bild på din katt i trädet? Här är min skruttfia. Det övre huset har hon för sig själv, men det undre har kaninen också inspekterat. :D

Boston89
0

Åh, vad fin hon är Sushi! Jag väntar på en liten bicolorkille, och vill bara att dagarna ska gå fort så jag får hämta hem honom fortast möjligt! :)

Jag har en liten persertjej (eller en blandras om man ska vara petig, för hon har ingen stamtavla…). En riktig liten klätterapa är hon! :)

Boston89
1

Och här är en bild på hela klösträdet precis när vi monterat det, (därav alla små bitar från repet, de fäller inte så mycket sen,)

Varför jag köpte ett svart träd, med en katt som fäller 24/7 året runt, är för mig en gåta. Men snyggt är det, när det är nystädat i alla fall… ;)

Boston89
0

Min lilla tjej lyckades mycket riktigt med bedriften att trilla ner från den högsta punkten, som tur var utan några skador. Jag satt i soffan så jag såg när det hände, anledning till att hon tappade balansen var att pelaren vinglade till lite och eftersom hon hamnade precis på kanten i sitt hopp så föll hon ner :(

Har åtgärdat detta nu, har dels satt tre fästen från trädet på olika nivåer in i väggen, men okså fäst en platta mellan det översta huset till höger, och plattan till vänster (vid trappen ungefär). Det var det som var boven i vårt fall, så nu är klösträdet hur stabilt som helst! Så det kan jag rekommendera att man gör, även fast det inte finns risk för att välta trädet helt så blir det väldigt stabilt med några fästen i väggen så det inte vajar det minsta när katterna härjar runt :)

MiracleWithPaws
0

Oj, läskigt! Katter som brukar ha så bra koll! Men tack för tipset, och vilken tur att det inte var någon fara med henne. :)

Boston89
0

Ja, katter brukar ju ha det, men denna lilla donnan är speciell ;) Lite för snabb för sitt eget bästa ibland (som den gången hon glev över parkettgolvet och slog nosen i väggen och fick näsblod… Så när folk frågar om hon ser ut sådär i ansiktet för att hon har sprungit in i en vägg så brukar jag svara ja ;)

Men nu är det inga problem med klättringen när trädet är stabilt, och hon blev ju som tur var inte skadad! :)