Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4502 ggr
enni
0

Min kisse är sjuk :'(

Jag måste bara få skriva av mig lite och se om det finns några erfarenheter där ute. Jag har en kille på ett år som inte vill äta lika mycket längre. Han lämnade stora portioner så jag tog honom till vet. och de hittade en svullen lymfkörtel i magen. Nu säger dem att det kan vara alltifrån en hårboll som hamnat fel till lymfcancer. Han har gått ner 1/2 kg på en vecka eftersom han inte velat äta ordentligt..

Som ni säkert förstår är både jag och sambon helt förkrossade och oroliga till döds. Jag kan inte sluta tänka på att behöva ta farväl av vår älskling..

Sedan börjar man ju spekulera… Jag hoppas att det är en hårboll, och det är inte omöjligt heller då jag aldrig varit med om att han någonsin varken hostat upp eller bajsat ut en hårboll. Vart skulle de tagit vägen liksom??

Sedan läste jag att cancer ofta har symptomen kräkningar och diarré, vilket han inte har uppvisat. Han har snarare inte bajsat särskilt mycket alls (iom att han inte ätit) utan bara kissat.

O andra sidan kan jag ju vara så ute i god tid med honom att han inte hunnit få de värre symptomen än… Finns det någon som har erfarenhet av detta?

Jag behöver uppmuntrande ord för jag börjar bli galen tror jag.. och helt hjärtekrossad :'(. Alla måste hålla tummarna för min älskling, först på måndag ska de öppna och se vad det är.. :(

Jennifer

Svidjas
0

Håller tummar och tassar för er. Hur mår han annars?

http://www.svidjas.se

Fabolousdolls
1

Lycka till, håller tummarna för er! Ställ krav på veterinären, låt dem göra en grundlig utredning, så du får ordentliga svar! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Rosino
0

Tråkigt med er kisse, jag förstår att ni är oroliga.

Hur var blodproverna, fanns där några avvikande värden?

enni
0

#1 Han mår bra. När vi matar honom så äter han lite och sedan vi var hos vet. har han blivit lite piggare enligt mig :)

#3 vet. sa med att hans värden var bra, det var något protein som var lite högt/lågt (minns inte). Han prioriterades alltså ner lite från listan på akuta fall vilket på ett sätt kändes skönt.

#2 jag ska absolut ställa krav! Jag förstår att det är svårt att säga något nu men det är så frustrerande att inte veta något alls. Tänk om det bara är en hårboll? tänk om det är cancer? ingen aning och det äter upp mig..

Svidjas
0

Han kan inte ha råkat svalt nånting då? Hade en kattungeköpare vars kattunge svalde gummisnoddar, slutade äta helt, åkte in akut, dem opererade bort snoddarna och nu mår hon bara bra.

Har veterinären röntgat? Finns annan veterinär där du bor?

bebbles
0

Han kan vara förstoppad!

jag hade en liten hona som jag blev jätteorolig för och åkte i väg till vet

Det tog röntgen på henne och såg 2 "knutor"

Cancer tänkte jag på en gång

fick rådet av vet att ge henne lite ricinolja!

Hon skrek och bajsade jättehårda små tollar, stenhårda, blöde lite

fick oljan en dag till och hon fick ut mjukare bajs

sen mådde hon bra :)

Ta för vana att kamma varje dag, det kan vara hår som stoppar

Lycka till

enni
0

De har gjort ett ultraljud än sålänge och tagit blodprov. Vet inte om han svalt något, har aldrig upplevt att han äter på mer än lite växter då och då, om det inte är det som ställt till det vill säga..

Idag bajsade han lite, det var ganska löst men det tycker inte jag är särskilt konstigt eftersom han nästan bara äter lösmat och just nu AD.

De rekommenderade ingenting till mig eftersom de inte har en aning om vad det är. Jag är i alla fall glad att vi får i honom lite mat och att han är piggare och har börjat följa efter matte och husse lite igen, det betyder ju iaf att han mår okej!

TACK ni fina för alla kommentarer och att ni delar med er av era erfarenheter. Jag hoppas så att detta går bra!

Rosino
0

En av kattungarna i min första kull opererades då han var knappt 1 år. Han hade tuggat i sig en halv leksakspälsmus, tyvärr var stommen gjord av plast och och en stor plastbit hade fastnat i tarmarna. Han slutade äta och spydde.

off36is
0

Min katt blev jättesjuk av hår i magen för ett år sen. Diarré, kräktes och blev inlagd på djursjukhus. Vetrinären sa att hon nog hade cancer i magen men alla värden var bra sen visade det sej bara vara hår. Min katt vägrar äta gräs så jag är jättenoga med att borsta henne för att hon ska slippa hårbollar i forsättningen. Hoppas och håller tummarna för att din katt blir bra snart!

enni
0

#9 okej, hur gammal är hon/han? Har katten hostat upp mycket hårbollar innan och sedan slutat? Eller hur fungerar sånt? Teodor har ju som sagt aldrig hostat upp någon och jag började ge honom kattgräs ganska nyligen..

Tur att hon mår bra nu iaf :)

off36is
0

Hon kräks inte hårbollar och hon är fyra år nu. Hon har inte spytt upp någon hårboll sedan förra sommaren då hon var så sjuk. Då spydde hon tre jättebollar efter 2 dagar på djursjukhuset.

Har du provat med kattmalt? Det ska vara bra för att underlätta att håren kommer ut.

enni
0

#11 Okej. Nej jag har inte testat något ånnu, vi får se vad de säger på måndag. Just nu ligger fokus på att få i honom så mycket näring som möjligt. Han äter lite om han får slicka av skeden eller från fingret..

[Raggababa]
0

Jag brukar ge mina katter Royal Canins Convaescence Support i pulver format.

Den ska blandas med vatten till tjock välling konsistens. Några katter kan slicka i sig några inte. Då brukar jag ge dem i en spruta. Den hjälper mot hårbollar också, tycker jag.

Den kan man köpa hos veterinär.

Lycka till!

http://royalcanin.se/katt/foder-veterinar/convalescence-support-so/

raggorgeous
0

Går han ute nånting? Kan han ha mask i så fall?

Var med om en liknande händelse på en kattunge jag sålt, han var då ca 3 år och åt dåligt, hängig mm… de åkte in med honom, röntgades och såg en "knuta". Veterinärerna skrämde upp både mig och ägaren med canser, leversjukdomar mm mm… Skrikandes det visade sig sedan var mask och han avmaskades och nu mår han toppen! Han var ingen utekatt så klart men fick gå lös på deras lantställe och där hade han minsann fångat nån fågel eller tre ;)

Lycka till, hoppas det går bra!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

enni
0

#14 Han är inne helt, men jag har tagit med honom ut i koppel hos mina föräldrar någon gång. Det gillar han dock inte alls så det har inte blivit så mycket.. Men man vet ju aldrig.

Ja de skräms verkligen.. hon satt o sa att ragdoll var överepresenterade av lymfcancer och att det finns en stor risk att det är det.. vilket verkade vara osäkrare nästa gång jag pratade med henne. Usch..

Någon som vet hur vanligt det är med just cancer på ettåriga katter??

Svidjas
0

#15 måste bara säga att jag själv ldrig hört att just ragdolls skulle vara överrepresenterade på just lymfcancer.

Finns det annan veterinär? Verkar inte så kompetent när hon skrämmer upp dig så där utan att veta vad det är.

Svidjas
0

Hur har det gått?

enni
0

#17 jag var nyss o lämnade honom o de ska operera honom idag för att försöka se vad det är. De konstaterade att han hade 39,7 i feber, vilket de inte tyckte såg bra ut. Så de har honom i dropp o han får stanna över natten.. Idag verkade prat om hårbollar vara som bortblåst utan nu pratade de bara om virus som t.ex FIP o blodcancer.. Det känns ensamt här hemma o nu känns allt hopp borta.

eboh
0

Sänder alla goda krafter till dig och din kisse, håller alla tummar för att det skall gå bra!!

LD
0

Håller tummarna på att allt ska gå bra. Hoppas på det bästa.

// LD

Fabolousdolls
0

Håller tummarna för er och tänker på er! Han är iallafall i goda händer! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Svidjas
0

Håller tummar tassar och tår.

[Maile]
0

Håller tummarna för er!

Jag hade själv i våras en katt som låg inne en hel vecka med dropp och dylikt och vet hur förtvivlad man känner sig. Jag hoppas att din lille kille snart är hemma igen, frisk och kry! Min lilla tös fick till slut komma hem och mår idag utmärkt!

raggorgeous
0

#18 jag håller verkligen alla tassar och tummar för din katt!!! HOPPAS HOPPAS att allt går bra!!

har inte heller hört nåt om att Ragdoll ska vara överrepresenterade på lymfcanser! Så himla trist att de skrämmer upp en så innan de VET vad det är!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

[Isadolls]
0

Hoppas att dom hittar vad felet är , det värsta är o gå o vara ovetande

och inte veta vad det kan vara…hoppas det går bra för din kise.

Har själv varit med om att man får slå näven ibordet, med vissa veterinärer..måste stå på sig….Skrikandes

Tråkigt att dom skrämmer upp folk på det viset :((

borde inte uttala sig förrän dom vet vad det är!

Hoppas allt går bra!!

enni
0

Jag vet nu att det antingen är FIP eller typ lymfom.. Så det ser inte bra ut alls… Är det FIP kan de inte göra något, vilket leder till det alla kattägare fruktar mest, men är det något annat kan de troligen minska symptomen så att han kan leva normalt ett bra tag till.. Idag fick han komma hem efter operation och han är såååå glad att vara hemma. Han kastade i sig mat med en gång, på ett sätt son har inte gjort på flera veckor. Tack för alla fina ord och att ni hållet både tummar och tassar för min älskade lilla kisse. Jag uppdaterar er om vad som händer, men tyvärr ser det inte ljust ut just nu.

Rosino
0

Usch vad lessamt Rynkar på näsan

Tröstekramar till er alla, hoppas han kan få ett bra liv ett tag till åtminstone.

eboh
0

Så sorgligt! Men vad härligt att han får komma hem och äta och må bra!

Ta väl hand om honom, mirakel kan ske!

Tröstkram härifrån med!

enni
1

Hej allihop! Nu har vi fått veta vad det är med Teodor. Allt tyder på att det är FIP och veterinären säger att det inte finns mycket att göra förutom att testa om kortison kan hjälpa ett tag…

Det är svårt att komma över något sådant här men tyvärr är det så livet är. Det värsta är att min älskade katt bara är knappt ett år gammal och jag såg fram emot många glada år tillsammans. Just nu måste vi bara låta sorgen ha sin gång och känna efter när det är dags att låta honom somna in.

Tack för alla vänliga ord och idéer. De har betytt mycket.

Håll hårt i era kära fyrbenta vänner och njut av tiden ni har tillsammans.

Svidjas
0

#29 tröstekramar men tyvärr så som du säger, så är livet, låt allt ha sin gång men bli inte rädd för att skaffa djur igen. saker händer men det viktigaste är att låta det ta tid men inte vara rädd för att komma tillbaka.

Rosino
0

#29 Så lessamt Gråter Hoppas han får må bra ett tag till.

Oftast är det just unga katter som drabbas av FIP.

Kram till er alla.

/Lena

[kakanse]
0

Jag grinar här hemma :'(
Mina katter och familj är det bästa jag har.. 
Skulle precis som du bli förkrossad om något hände dom, kan inte ens föreställa mig vilken mardröm.

STOR styrkekram!