Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1266 ggr
Boston89
0

Hur presenterar ni ny katt?

Hej allihopa! :) Imorgon hämtar jag äntligen hem min första Ragdoll, en liten kille på 12 veckor. Jag har sedan tidigare en kastrerad kattflicka på ca 4 år, som är van vid andra katter men är ganska försiktig av sig och får undan om det blir för mycket för henne, men blir aldrig aggressiv eller säger ifrån. Nu funderar jag på hur jag ska göra när jag kommer hem med nykomlingen?! Ska jag släppa ihop dem direkt, ska jag hålla dem i separata rum ett par dagar, eller något mellanting? Funderar på att stänga in Bella (den äldre kissen) i tex sovrummet, och låta Boston (nya katten) bekanta sig med resten av lägenheten, kattlådan och oss några timmar för att sedan släppa ut Bella och ser hur de reagerar… Dum idé? Hoppas på lite tips! :) Berätta gärna hur ni gjorde och hur det gick, eller om ni skulle göra något annorlunda?

MiracleWithPaws
1

Hmn. Det där är nog individuellt vad som passar bäst. Nu hade inte vi någon annan katt när vi fick hem vår Sushi. Men vi hade två hundar och en kanin. Vi gjorde så att hundar och kanin var instängda i vardagsrummet när vi kom hem med kissen. Det var dock ett kompostgaller (världens bästa uppfinning! :P) i dörren istället för att dörren skulle vara helt stängd. På så sätt kunde hon gå dit och titta och lukta på dem när hon kände sig trygg med det. Det funkade bra. Senare på kvällen släppte vi ut hundarna i lägenheten eftersom de var ointresserade av katten. Jag tror nog att jag hade gjort på ett liknande sätt om det var två katter det handlade om. Dvs. skärma av dem från varandra med galler, så att de kan öka kontakten successivt allt eftersom de känner sig mer trygga. Allt på deras villkor alltså. Men jag har ju som sagt bara en katt. Vad säger ni "flerkattsägare"?