Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 7533 ggr
emblan
0

Vad ska en huskatt kosta?

Ibland kommer det arga kommentarer här inne om oseriösa säljare som säljer sina "blandraser" för tusentals kronor på blocket.

Tycker ni att det är mer ok att sälja en huskatt för 100 kr? Är det inte bra att kattens status och värde höjs? Är det ens rimligt att en katt kan kosta 100 kr? (jämför med vad en hund tex kostar)

Jag tänker att ett högre pris är bra, det borde sålla bort oseriösa köpare? Och visar på kattens värde!

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

MissMiranda
0

Jag tänker såhär,

problemet är inte att en "vanlig" katt kostar tusentals kronor utan att en katt som beskrivs som blandras t.ex Ragdoll/Perser eller någon annan raskatts blandning säljs med tanken att man får en katt som ska föreställa sig en 100% äkta raskatt. (Tror inte någon skulle köpa en bondkatt för flera tusen, utan man är nog ute efter den andra beteckningen i namnet)

Om människor fortsätter att avla fram och sälja blandraser så blir det allt svårare och hålla den äkta kattens status. T.ex  "Varför köpa en äkta Ragdoll för så mycket pengar när man kan få en "kopia" för "halva priset" kanske många tänker.

Jag har inga problem om man lyckas sälja en huskatt för flera tusen, tycker absolut att kattens status borde och ska höjas men när folk blir upprörda handlar det nog om annat än att en katt säljs dyrt, man vill som sagt behålla raskatten ren.

Tack för mig och hoppas det inte blev för rörigt :)

emblan
0

Men jag tänker tvärt om, tänk om alla katter kostade några tusen, då är det ju ännu större anledning att köpa en riktig raskatt från en uppfödare :)  Jag menar, det är ju inte så stor prisskillnad då?

SE*Hemlängtans

David
0

Jag tycker att en huskatt ska kosta pengar, och att det egentligen ska vara samma krav på en huskatt som en raskatt, att den är vaccinerad, chippad osv.

Däremot vill jag ha bort alla möjliga "fina" falska marknadsföringsord som "50% ragdoll, 50% norsk skogskatt", för det är en huskatt, en helt underbart fin huskatt, men ingenting annat. Men huskatten ska absolut kosta pengar, ett par hundralappar eller en femma tassen gör mig nästan illamående.

Är lite med på #2 resonemang, om alla katter kostade en bra slant så skulle dels kattens status höjas rejält, antalet sommarkatter skulle garanterat minska, och när prisskillnaden mellan en rasren katt och en huskatt minskar blir säkert intresset för rasrena katter större.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Svidjas
0

Sen så läste jag på agria att man inte kan försäkra en huskatt (blandras eller ej) för mer än 1000:- (Vilket kan vara att tänka på när man köper en bland-ragdoll jämfört med en reggad, oavsett om dem båda kostar 6000:- så kan man bara försäkra den ena för hela summan.)

http://www.svidjas.se

Cheeserica
0

Jag tycker huskatter ska kosta, MEN då ska de också vara vaccinerade, chipmärkta, antingen avmaskade om de fötts ute eller träckprov taget om det är innekatter, och framförallt ska de vara KASTRERADE.

Helst ska föräldrarna vara HCM-testade också (med ultraljud) och definitivt om det rör sig om planerad avel, men nu är det ju ofta ingen som ens vet om vem pappan är till kullen så jag har inga högre förväntningar på att någon huskattuppfödare skulle göra det.

Om allt detta är gjort tycker jag absolut att de får kosta många tusenlappar. Vad de sägs vara för "blandraser" lägger jag däremot inget värde i. ;)

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

MissMiranda
0

men tror du att många skulle köpa en huskatt, bondkatt för flera tusen? Om många då börjar köpa raskatter istället så vad händer med dom "vanliga" katterna :)    sen finns det alltid dom som vill spara in på sina slantar och tar det billigare alternativet för det utbudet kommer alltid att finnas sålänge man blandar raser och säljer dom billigare även om skillnaden inte är så stor.

David
1

Det stämmer, en huskatt kan man bara livförsäkra för 1.000 kr tyvärr. Även här skjuter försäkringsbolagen sig lite i foten när det gäller att höja kattens status.

Jag vet inte om jag lever i en drömvärld, men om personer börjar få svårt att sälja huskatter hur duktiga de än är på att "marknadsföra" sina blandningar, så borde huskattsaveln till slut minska och förhoppningsvis upphöra.

// David

MSragdoll
0

Hur man än vänder och vrider på det… det är marknaden som styr.

Och marknaden tillkommer via tillgång och efterfrågan.

Summan pengar i slutändan beror ju en hel del också på hur mycket köparen har att spendera. Men det är en annan "femma".

Med det sagt..

En vanlig "bondkatt" kommer aldrig kosta flera tusen, pga "tillgången" är 1000 falt högre än "efterfrågan".

Man skulle kunna döpa om dessa katter till "frimärkskatter" (man betalar ett frimärkes köpeskilling för katten - vedertagen namngivning på aktier i samma "dilemma").

De något mer långa håriga katterna är mer sällsynta…

Ja resten vet ni redan om, så behöver ju inte förklara det uppenbara.

Tyvärr är människan allt för synisk lagd - de é dollarn som talar.

-------------------------------------------------------

Med vänliga hälsningar

Michael

emblan
0

Fast jag tycker det är fel att tycka att man är en sämre kattägare för att man inte har råd att betala 5000-7000 tusen för en katt i inköp. Är man lite insatt så vet man ju att det tillkommer en hel del pengar kring annat runt katten…. Tycker ni bara att det ska finnas raskatter? Vad händer då? Och man kan ju inte avla på huskatter eftersom det inte är ok att göra det, tror många då påstår att det var en "olycka" eftersom det inte är accepterat att avla på en huskatt. Eller hur tror ni? Spännande ämne iaf. Själv har jag aldrig avlat på några katter alls men har både huskatt och ragdoll. Tycker det är fel att alla som fått en kull med huskatter ska utmålas till hemska människor som inte tar hand om katterna och bara vill tjäna pengar…

SE*Hemlängtans

emblan
0

#5 håller med att det borde vara samma regler för att föda upp huskatt, tror det skulle vara bra för att få bort de som bara är oseriösa och vill tjäna pengar. Tänk va roligt det vore med seriösa huskatts uppfödare som blev accepterade :)

SE*Hemlängtans

MSragdoll
0

Mig veterligen är det ingen som säger att köparen/ägaren är sämre…

Däremot så ser vi alla tydligt - risken är betydligt högre vid sådana fall.

Men det är inget unikt för just katter - samma senario för hundar.

Syniskt räknat så är det ganska självklart att en katt som man betalar halva priset för far mer illa än den du har betalt "full pris" för.

Har du inte råd att köpa en katt/hund för 8000 - 12000, så lär du inte ha råd att betala för Veterinär kostnader heller.

Även här spelar försäkingar in.

Min fru som har jobbat på djursjukhus har sett detta otalt gånger.

En renrasig har mer eller mindre alltid en försäkring, blandras nästan aldrig.

Sen har vi problemet med vad som är nämnt innan - en blandras kan du inte försäkras för mer än 1000:-

Men givetvis kan vi inte säga att en ägare som köper en blandras är en sämre ägare - tyvärr är oddsen däremot  betydligt sämre.

Med vänliga hälsningar

Michael

David
0

#9. Nejdå, just du, eller merparten av de som köper en huskatt älskar den lika mycket som en raskatt, däremot tror jag att man inte "slänger ut" en katt man har betalat runt 5-6.000 kronor för efter att sommaren är slut. Eller låter den gå vind för våg flera dagar i sträck utomhus.

Jag har tre huskatter och två ragdoll, och jag älskar mina katter exakt lika mycket, även fast huskatterna varit "betydligt billigare" i inköp.

Det finns så många myter man skulle behöva slå hål på också, som att en honkatt måste ha haft en kull innan hon kan kastreras osv. Där kanske den ovana kattägaren känner sig tvungen att ta en kull på sin huskatt?

// David

GunBertus
0

man får också tänka på att det är bara inköpet som är dyrare …sen kostar en sällskapskatt lika mycket vare sig det är en 10000:- katt eller en 10:- katt.

mat,sand,tillbehör är ju inte subventionerat för att det är en raskatt precis..Flört

Kattungar väntas hos GunBertus

MSragdoll
0

"Där kanske den ovana kattägaren känner sig tvungen att ta en kull"

Kan det vara så illa David - det är ju inte klokt i så fall..

Så sant så, det glöms ofta

Med vänliga hälsningar

Michael

David
0

#14. Jag har tyvärr hört det av många. Trodde att den myten dog ut för länge sedan, men den lever i allra högsta grad även idag.

#13. Absolut, men undra om den som köper en katt för 10 kronor vet om alla kostnader som tillkommer? Eller kör med Friskis och Eldorado kattsand, struntar i vaccineringar och id-märkning, försäkringar och annat absolut nödvändigt.

Jag tror att man är räddare om något som kostat lite i inköp, än något man nästan fått gratis, även om det är ett levande djur, en högt älskad familjemedlem. Tyvärr. Och det är skrämmande.

// David

Svidjas
0

15# Vad har du emot eldoradokattsand? Alla mina renrasiga får skita på eldoradokattsand, samma sak som att jag använder billigt dasspapper. Däremot maten lägger vi pengar på, både för oss och kattern Flört

MissMiranda
0

#15. Förstår vad du menar men det handlar om hur insatt man väljer att bli innan man skaffar katt, oavsett vilken katt man är ute efter. Finns dom som bara är nöjda med att ha en raskatt men inte bryr sig om olika märken för t.ex mat och kattsand. Finns nog en del som kör på eldorado kattsand även fast dom har en katt för 10.000kr för att spara in på pengar. Har en vän vars katter jag har hand om för tillfället och det är en bondkatt och en renrasig Bengal, båda har vaccinerats, id märkts och försäkrats mm. Hon använder sig av det billigaste kattsanden som fungerar och maten köper hon om katterna gillar den.

Jag vet mycket väl vilka kostnader som tillkommer när man har katt tack vare mycket jag läst och lärt mig här på denna sida och andra, har inte stressat utan tagit mig tid att samla all info om både rasen och om hur den ska tas omhand men har inte råd just nu att köpa en för så mycket pengar som en Ragdoll kostar, men jag har valt att spara och vänta tills jag har det för Ragdollen är den jag fallit för och älskar :)

Är nog viktigt att människor i grund och botten lär sig att ta ett steg tillbaka och tänka sig för innan ett inköp av katt, oavsett ras. Tror att dagens problem är att alldeles för många tar förhastade beslut och lever endast i nuet och funderar inte tillräckligt mycket eller noga på om dom verkligen har vad som krävs.

Röstar på att man skaffar körkort för kattägande :) (djurägande)

elyse
0

Det bästa scenariot, om katter kostade mer än nån hundralapp, är att blivande ägare skulle kunna tänka efter mer innan de skaffade katt; Vad är det för typ av katt jag vill ha? Vilken katt skulle passa mig och min livsstil? Är jag beredd att vara ansvarig för ett levande djur i 15-20 år framåt? Även om jag flyttar, blir arbetslös, skiljer mig eller skaffar barn?

Bara ikväll fick jag reda på att någon ställt en papplåda med två små kattungar i utanför katthemmet där jag var med en väninna - vi åkte därifrån runt 20:30 igår och första passet gick på klockan 8, så någon gång mellan de klockslagen kom de dit. Det fanns en lapp, annars hade de inte vetat att där fanns två katter från början för en än borta - lådan var inte rymningssäker. En av missarna satt kvar på trappan, men den andra är borta och överlever nog inte natten. Ännu är den inte hittad. Och det är ju faktiskt så att så här gör man inte med raskatter - det är bondkatter som får det här rakt igenom onda ödet.

emblan
0

Men hallå, så nu är lågpris kasst? Tycker det är lite väl att dra en sån paralell. Vad har du för grunder för det? Och kattsand, ska man väll ta det som man själv tycker är bra och funkar? Det är ju som att säga att de som köper billiga blöjjor till sina barn är lite sämre än dom som köper dyra?

Tycker ärligt att det är lite nedlåtande mot alla som har en mindre ekonomi att röra sig med. Att har man inte råd med raskatt, finsand och finmat så bör man inte ha en katt? Lite så låter det… och sedan att man är mer "rädd" om en katt som var dyr att införskaffa, det köper jag inte riktigt… Har man dessutom bra ekonomi så är det inga summor alls med 6000 kr i engångskostnad. Då kanske inskaffandet av en huskatt är en större ekonomisk uppoffring för någon med sämre ekonomi och därav borde de ju vara mer rädda om sin katt? Nej jag köper inte att det handlar om pengar det här….

Det handlar helt enkelt om att inte tänka till innan vilket stort ansvar det är med ett djur, sen spelar det ingen roll om det är raskatt, huskatt eller chihuahua. Bara för att man är rik och har råd med "dyra" djur betyder det inte att det djuret får ett bättre liv, med allt vad det innebär !!

SE*Hemlängtans

emblan
0

18 -> Nej precis. Men då är ju problemet att folks syn på blandkatter är så låg. Tycker alla katter ska vara lika mycket värda! Men sedan måste ju folk förstå att vid raskatt tex så är det bra mycket lättare att hitta rätt katt för ens egen familj om man vet om lite om hur deras temprament är innan. Det har man ju ingen aning om vid huskatter…

Det där om att katter "mår bra" av att få en kull innan kastrering har iaf inte jag hört något om på länge… Tror inte att många tror att det är så.

SE*Hemlängtans

David
0

Menade givetvis inte att "se ned" på någon som använder de billiga sand- och matsorterna. Det jag däremot försökte få fram var att en katt som kostar x antal tusenlappar troligtvis är mer genomtänkt än en som kostar en hundralapp, där köpet kanske är på impuls. Att kunna köpa en katt billigare än ett gosedjur tycker jag är helt uppåt väggarna.

// David

elyse
0

#19 Risken, om man inte har råd med en lite bättre sort kattsand, kan ju vara att man inte heller har råd att ta sin katt till veterinären och hosta upp x antal tusenlappar ifall det skulle behövas.

Att man ofta inte vet något om huskatters bakgrund är en av de stora anledningarna till att det inte är någon god idé att avla på dem - ibland vet man inte ens vem som är pappan och man kan då omöjligt veta på ett ungefär hur kattungarna kommer att bli till temperament och utseende.

MSragdoll
0

Emblan

Att du och jag och alla andra (hoppas jag) som är med i ragdoll.ifokus.se tycker att alla katter är lika mycket värda det räknar jag med.

Men tyvärr behöver vi inte gå långt utanför vår egen dörr innan vi ser annat.

Med vänliga hälsningar

Michael

Svidjas
0

#22 Det handlar väl ändå inte vad man har råd med. Jag tycker eldorados kattsand är bättre då den klumpar bra och jag slipper äcklig doft. Priset gör ingen skillnad för mig. Glad

emblan
0

Håller helt med 24 -> dyrast är inte alltid bäst, även om det tyvärr verkar vara så på kattsand ;) Väntar med glädje på ett billigare alternativ/kopia som är lika bra som ever..

SE*Hemlängtans

elyse
0

#24 Nej, det behöver det inte göra, men om man pga ekonomin inte kan välja något annat så gör det det. Jag har själv inte Everclean till mina, så jag vet att andra produkter också kan vara bra.

raggorgeous
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25 Kan rekommendera dig Pussi Ultra Compact om du vill ha ett billigare alternativ till Everclean. Hade den under en tid då jag bodde långt ifrån en djuraffär.

Jag använder Everclean själv då jag tycker den är helt klart bäst och dessutom är den drygare än alla andra sandsorter (i mitt tycke) då jag inte behöver byta ut allt lika ofta, klumpar bäst och ta bort lukt helt. Prisvärd!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

David
0

#22. Nu låter jag kanske elak, men som du skriver; kan ju vara att man inte heller har råd att ta sin katt till veterinären och hosta upp x antal tusenlappar ifall det skulle behövas.

Om katten skulle bli sjuk, vad gör du då? Avlivar, trots att veterinärvård skulle kunna hjälpt?

Har man inte den bufferten eller möjlighet att få låna pengar om veterinär skulle behövas kanske man ska tänka både och två gånger om man verkligen ska skaffa katt, oavsett om det är en huskatt eller raskatt.

// David

elyse
0

#28 Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Jag skriver att om pengar är ett problem i ett läge så är det förmodligen det i ett annat också. Vi är alltså överens om att man bör ha en buffert att ta av för att kunna garantera att ens katts hälsa alltid kan prioriteras.

MissMiranda
0

men kan det vara så att en som köper en katt för 100kr istället för t.ex 7000kr och använder billigare kattsand osv, har mer pengar över för veterinär besök, mm, eftersom denne har sparat in på engångskostnaden på inköpet? och använder dessa pengar på alla andra kostnader som tillkommer när man har katt :) bara en fundering..

David
0

Nu är det förvisso ett forum för rasrena raskatten Ragdoll, och jag har väldigt svårt att tro att någon lyckas köpa en rasren Ragdoll för 100 kr :)

(egentligen kanske hela den här diskussionen skulle höra hemma på ex. Katter iFokus)

Jag tror tyvärr inte att den som köper en huskatt för 100 kronor tänker, "Ja, nu har jag sparat 6.900 kronor som jag sätter in på ett konto för eventuella veterinärbesök". Tyvärr tror jag att om katten för 100 kronor blir sjuk så är det avlivning som gäller i 99% av fallen.

Jag har tyvärr sett den sidan alldeles för ofta innan jag "hamnade" i raskattvärlden. Därför är jag säker att åtminstone till 90%, så är man mer "rädd" om en katt man betalat en bra summa för, än om en katt man fått nästan gratis. Men det finns ju självklart undantag, de 10% som struntar i vad katten kostade, den är lika mycket värd ändå.

Jag satt som vice ordförande i en "djurskyddsorganisation" för några år sedan. Av 100 katter som lämnades in var kanske 2-3 st raskatter, och då var det ifrån dödsbon eller hem där det utvecklats allvarlig akut allergi.

Min "önskelista" på framtiden är

• Inga katter säljs under 1.000 kronor
  • Alla katter, oavsett raskatt eller huskatt vaccineras, ID-märks och kastreras om de inte ska användas i avel (raskatter). Dessutom oavsett om det är huskatt eller raskatt ska katten ha ett veterinärintyg vid försäljning.
  • Alla katter, oavsett raskatt eller huskatt är veterinärvårdsförsäkrade.
  • "Marknadsföringen" blir mer ärlig, en raskatt har stamtavla, alla andra katter är antingen långhåriga huskatter eller korthåriga huskatter, absolut inte mindre värda utan vackra, fina huskatter. (sen kan man ju önska att blandrasaveln avtog lite…)

Val av kattsand spelar ju ingen roll, huvudsaken är att man hittar en sand som passar för de behov och krav man själv har på sanden. Att jag tog Eldorados kattsand som exempel ovan var för att jag testade den för hmm, 4-5 år sedan, och den gav lite rosa avtryck efter sig när den blivit blöt, men det är kanske ändrat nu.

// David

MissMiranda
0

#31. hehe jag håller med till 100% men tänkte bara den tanken, jag tillhör ju den procenten att om jag nånsin(vilket jag inte kommer göra) ändrar mig om Ragdollen och köper en annan katt för "100kr" så skulle jag använda dom hittils sparade pengarna som var ämnade för inköp av en Raggis till den katten :) Min önskelista ser ut som din, men tycker att det är väldigt nyttigt att man talar och diskuterar ämnen som dessa, man får många olika synvinklar och olika sätt att se på saker och ting.

Det där med eldorado kattsanden blev nog lite missuppfattat i början men jag fortsätter med den som exempel eftersom dom flesta känner till den och det är bara ett exempel på en billig variant av flera olika ute på marknaden :)

Svidjas
0

Sen så finns det faktiskt åt andra hållet med, folk som köper mängder med dyra renrasiga katter som dem sen eftersom dem lagt alla pengar på inköp inte har räd med försäkring osv…..

MissMiranda
0

#33. Japp det finns alla sorter, synd att det är så bara och att man inte förstår hur viktig familje medlem en katt faktiskt är..

emblan
0

31 -> Jag håller inte riktigt med. Iaf jag tycker det är jättekul att få veta mer om min huskatts ursprung, även om det inte finns på papper. Är mamman norsk skogkatt och pappan nått annat och finns att se så vill jag gärna det :) + veta när de är födda, syskon, foton från uppväxt osv, det kan liksom inte bli för mycket info, iallafall inte enligt min åsikt :) Är ju jättekul att veta om kattens ursprung om den informationen finns!

SE*Hemlängtans

cominice
0

Så skönt med detta forumet, där man kan prata med folk man delar så många åsikter med.
Alla katter är i mina ögon med lika värda.
Hade en bondkatt när jag var yngre som när jag fick henne var dräktig och fick 3 kattungar. Jag värdesatte dessa liv på samma sätt som jag gör med mina Ragdolls nu. De vaccinerades, vet besiktades chipades och registrerades hos sverak, som bondkatt då.
Hittade fina hem sedan och sålde dom då för 1400 per kattunge.
Sedan steriliserade jag mamma katt.

Ett par år senare så skadade sig mamma katt( Som hette Foul) alvarligt, hon trillade ut från fönstret på andra våningen och landade på en vedhög. Det resulterade i att hon bröt ena benet på 3 ställen. En komplicerad operation kunde dock rädda henne.
Valet för mig var aldrig svårt, jag var då fattig student, men givetvis skulle jag skrapa ihop de pengarna som behövdes!
Tog av mina körkorts pengar, det fick vänta ett tag till men det var det värt.

Foul levde i 4år till efter det och dog sedan av helt andra osaker.

Vad jag ville få sagt var att alla djur är lika värda!
Så skönt med likasinnade människor!

David
0

#35. Jag tror vi missuppfattade varandra. Jag menar givetvis inte att du inte ska få veta vilka föräldrarna är, men i annonser ska det vara ärligt, "långhårig alt korthårig HUSKATT", sedan kan det gärna framkomma att pappan är si och mamman så… men det är just en huskatt oavsett vad föräldrarna är för något.

// David

emblan
0

37-> Jag tycker inte det är så viktigt att det uttryckligen ska stå HUSKATT i en annons, antar att de som vill köpa en raskatt vet om att det krävs en stamtavla för att det ska vara en raskatt? Och att det då inte kan vara olika blandningar?

SE*Hemlängtans

David
0

#38. För mig är det falsk marknadsföring när jag ser annonser som 50% Ragdoll, 50% Norsk Skogkatt. För den som inte är insatt kan det mycket väl tolkas som att det är en raskatt. Och varför skriver man då inte långhårig huskatt istället? Jo, för att om man slänger till det med 50% hit och dit bland populära raser kan man genast ta ut några kronor extra för katten. Då har katten blivit en handelsvara istället.

// David

Hawknestgrove
0

håller med David här. Folk som får den förklaringen och är noviser, tror att de kan ta en kull och få igen köpesumman. allvarligt, jag har hört det resonemanget….Alla katter och hundar som inte är reggade hos Sverak eller SKK  bör det ej avlas på!!!! Har nyligen sett skräckexempel på fransk bulldogg utan papper, som såldes för 13.000 kr….. som sällskap… i as*** t på dadda sällskap. Givetvis så kommer de köparna att fösöka få igen sin köpesumma och hej vad de bedrar sig….

Vad gäller eldorado kattsand, så finns det två typer. Den David nämner som inte är klumpande och en klumpande variant som säljs i 5kilospåsar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mison
0

Har kattungen hittats? Har katthemmet varit ut och letat?

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Hawknestgrove
0

#18arma lilla kisse…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Omorose
0

#19 Tänkte på det du säger om "finmat", det handlar ju inte om att det är ett finare märke, utan om att maten är bättre för kattens hälsa?! Det finns ju en anledning till att t.ex coops kattmat är billigare än eukanubas. Den är sämre.

Jag tycker inte att man ska köpa katt om man inte har möjlighet att ge katten det bästa, rent hälsomässigt. Som mat och veterinärvård. Kattsanden spelar ingen roll, så länge katten vill göra sina behov där och du tycker att den är bra.

Detta gäller självklart alla slags djur.

Sarah.

David
0

#43 Kyss Kyss (fanns ingen tummen-upp-smiley)

// David

[kakanse]
0

Haha jag är ett levande bevis på en som köpt "bara en huskatt" för 4500 kr ;) Han va värd varenda krona!

Cockerspaniel
0

Kan erkänna sen man var liten har min familj alltid haft katter och när jag var liten förstod man ju inte detsamma. Tror inte mina familj överhuvudtaget hade vett om det där med kastrering, vaccination m.m.

Vi fick ofta kattungar för antingen mellan 50-100 kr och sen var det inte mer med det förutom extra kostnaderna för mat!

Nu när jag är äldre tänker jag annat.
Har en katt hemma på 5 år som jag fick gratis, men redan då jag hade så pass bra ekonomi, trots skolan, så hade jag råd att försäkra, vaccinera och chippa henne. Kastrera gjorde jag då jag slutade skolan och bokade en tid med en gång eftersom jag fick jobb nästan direkt efter att jag slutat skolan.
Fortfarande fram tills förra året (mina föräldrar tog över henne eftersom hon inte trivdes i min nya lägenhet) och tog hand om allting för henne. MEN, jag räknar henne fortfarande som min katt och ser till att de tar hand om henne med bland annat veterinärbesök, om det skulle behövas.

Nu äger jag en Ragdoll som jag länge alltid velat ha. Han kostade mig några tusenlappar som jag inte ångrar. Men fortfarande så är det ju mycket ut över det som ska betalas.

Malin -  Köpt från katthem, 800 kr, vaccination, öronmärkning och kastrering ingick i priset på 800 kr. Bra köp med andra ord för en kattunge som dessutom behöver ett hem (som då inte finns här bland oss längre).

Jag kan tycka att folk (vi säger dessa oseriösa kattköpare) ser katter som en kul leksak, de är rolig då de är små men då de växer upp lessnar dem väl på katten/Katterna och gör sig av med dem på ett eller annat sätt.
Vilket jag tycker är synd, man tar på sig ett ansvar som kattägare och tar inte hand om det.

Detta är min åsikt, kan skriva mer om jag vill men jag tror jag stannar här! :)

Elena-Maria
0

Kanske OT, men:

Det betyder otur att få en katt gratis om det inte är så att den adopterar dej och själv väljer att flytta in.

Fred och god växt!

Heidina
0

Som vanligt är det tillgång och efterfrågan som styr. Det ÄR skillnad på en raggig ilsken halvvuxen katt som någon har skickat in till ett djurhem och en liten välkelad fluffig blandras ragdoll-perser. Att båda kallas för huskatt i registreringen betyder inte att deras värde på marknaden inte kan vara helt olika. Då tycker jag också att det är på sin plats att tala om att det är en blandning en ragdoll och en perser - just för att det gör stor skillnad för KÖPAREN, om än inte för Sverak.