Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2382 ggr
Heidina
2012-06-24 19:36
0

High mitted/bicolor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en mitted hona och en bicolor hane som vi precis har tagit en kull på. Trodde han var colorpoint när vi köpte honomObestämd men sedan maskade han ut och har så fina andra egenskaper så…

I hans stamtavla är de flesta colorpoint så vitfläckarna kan bara komma från en linje:Modern är reggad som bicolor. Hon i sin tur förmodas vara resultatet av en mitted och en colorpoint. Följer man denna mitted ett steg till finns en bicolor och en colorpoint.

Jag har svårt att tänkta mig att en mitted och en colorpoint kan få en bicolorunge. Kan han vara high mitted och flera i stamtavlan helt enkelt är felreggade?

Till saken hör att en av ungarna blev colorpoint, två ser ut som mitted, en har färgat ut bara till strax nedom "fotleden" (alltså den del som ser ut som ett underben men är en fot), lite längre på baksidan av bakbenen och en bicolor. De är lila allihop och svåra att se på men jag tror att det blev rätt.

Vad är ungen med färgning bara strax nedom fotleden? Felfärgad mitted? Jag tänker mig att high mitted inte borde ha färgade ben alls, eller är jag fel ute? Han har färgad nos, förresten.

Heidina
2012-06-24 19:37
0

Slänger med lite andra bilder på ungarna så man får något att titta på. De är röda/svarta i ansiktet för att de älskar mjukost och att nosa i kattlådan med röd sand.

Heidina
2012-06-24 19:39
0

Mer

Heidina
2012-06-24 19:40
0

En till.

Rosino
2012-06-24 21:07
0

En mitted o cp kan enbart få mitted o cp- ungar. Och om föräldrarna till din kull är mitted och bicolour så kan det inte finnas en colorpoint bland ungarna. Antagligen är din hane mitted också. Vad var hans pappa? Mamman är till hanen är felreggad, hon måste vara mitted.

ProvinsiaRivers
2012-06-24 21:49
0

#4 Visst kan mitted och bicolour få colourpoint ungar! Jag har själv gjort kombinationen och fått det:) Men det är väl om bicolour är true bicolour…

Men mitted och colourpoint får bara just cp och mitted.Ingen bicolour.

Kisen på översta bilden ser ut att vara bicolour.Dom blir lätt feltecknade som du beskriver med färgad nos.

Rosino
2012-06-24 21:55
0

Jo jag hade för brått, visst kan mitted o bi få colorpoint Men hanens mamma måste vara felreggad.

Heidina
2012-07-02 20:21
0

Tack! Är det någon som har någon länk där man ser hur feltecknade ungar med olika teckningar kan se ut? Jag är ganska ny på det här och letar ju efter de klassiska tecknen.