Blodgruppering
Hej hej!
Jag undrar om någon duktig kan förklara det här med blodgruppering för mig. Jag har lusläst rasringarnas hemsidor efter vad jag måste göra och testa för innan jag kan ta en kull på min ragdollhona, men nu helt plötsligt när jag börjar leta hane dyker det här med blodgrupp upp. Det har jag inte hört något om innan, så nu vill jag veta mer!
Hur testar man enklast för det? Kan man gå till veterinären, lämna blod och sen låte dem sköta resten, eller ska jag själv skicka det någonstans? Vart i så fall?
Vad ska man tänka på när man fått resultatet (jag antar att vissa blodgrupper inte är kompatibla med varandra)?
Vilka konsekvenser kan det ha om man inte blodgrupperar eller inte följer rekommendationerna? Helt enkelt - varför blodgrupperar man katter? Gör man det inom alla raser eller är det något särskilt inom ragdoll? (Jag är hundmänniska och har inte hört talas om det alls förut så man blir ju nyfiken!)
Enklast är att gå till veterinären och be dom dra blod och sända in för blodgruppering. Du kan också sända in själv till t.ex Genlab Niini i Finland, det blir kanske billigare, men knappast så mycket för en katt.
Om du har en A-hona så är det ingen fara, har hon B-blod och paras med en A-hane så får inte kattungarna dia av mamman under ett visst antal timmar, då är risken stor att de dör.
Jag skulle inte våga ta risken att inte blodgruppera.
Aha, okej! Intressant. Men vad är AB då? Jag såg en hane som hade det. Vad innebär det?
Är B-djur något som man försöker fasa ut och undviker att använda i avelsarbetet, eller avlar man lika friskt på dem som på A-djur (men att man måste ha mer koll på vilka man parar dem med)?
Här är en länk du kan läsa
Jag tror åtminstone inte att man strävar till att öka användningen av B-katter, men är det en katt med många bra egenskaper så väljer säkert en del erfarnare kattuppfödare att använda den i avel. Och hoppas eventuellt att få en A-avkomma om honan paras med en A-hane.
Själv skulle jag knappast använda en B-hona i avel, jag är inte tillräckligt insatt och skulle inte våga ta risken. Men det är min personliga uppfattning, jag vet de som handmatat kattungar med bra resultat de första dygnen och allt gått bra.
Tack för länken, den ska jag absolut titta på! Och tack för mer info. Det är så väldigt mycket man ska lära sig när man börjar med en ny ras/art. Vad sjutton gjorde man före internet? :D
Du hittar mycket info på min hemsida www.raggorgeous.se under Bibliotek
(http://raggorgeous.se/bibblan/blodgr.htm)
Du testar för blodgrupper på samma sätt som för fiv/felv, blodprov som en veterinär tar på din katt, sedan fyller du i denna remiss och skickar provet till ex. Niini lab i finland. http://birmaringen.se/arkiv/filer/remiss_genlab.pdf
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se