Hur mkt får ni betala?
Hos vet för att få era honor klara för avel? Tänkte då alla tester och prover…
Alla tester görs ju inte hos vet. Men vi gjorde ultraljud av hjärta och njurar i början på veckan och det kostade ca 2400 kr. Sen ska vi dit igen på måndag och ta blod för att skicka till ett labb i Finland som gör själva testerna på blodet (FIV/FeLV och blodgruppering). Vad det kostar hos veterinären vet jag inte, några hundringar skulle jag tro. Till labbet betalar vi 740 kr. Sen är det DNA-test för HCM. Vi har fått material hemskickat från ett labb i Tyskland. Nu ska vi bara "svabba" i munnen på henne och skicka tillbaka till dem så att de kan göra en analys. Det testet kostar ungefär 500 kr om infon jag hittat här på forumet stämmer fortfarande.
Det tror jag väl är alla de hälsomässiga grejerna vi ska göra innan vi kan ta en kull på henne och det blir ju närmare 4000 kr. Jisses. Tänk om något av testerna inte är bra och vi inte kan ta någon kull trots allt. Snacka om att kasta pengar i sjön. :P
Ja så är det ibland, har nyss "slängt iväg" ca 900:- på DNA test på en hane som visade sig ha svansknick. 
http://www.svidjas.se
Scanning hjärta njurar kostar runt 1700 här. Blodgruppering via blod, inte saliv, och fiv och felv test, kostar med bloddragning och testerna runt 1000kr. En annan viktig "utgift" att komma ihåg är en avelsförsäkring, den kostar ju nån krona extra.
Sthlmspriser:
Ultraljud hjärta + njurar: ca 2500 kr
Test för fiv/felv/blodgruppering: ca 600 kr
Test för DNA HCM: ca 500 kr
Sedan tillkommer som sagt avelsförsäkring!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se