hårbollar
Hej!
Har en ragdollhona på 4.5 månader.
Är en "ny" kattägare, så jag håller på och lär mig:)
Men så var det någon som pratade om hårbollar, att de ska kräkas upp såna. Men det har hon aldrig gjort, har då iallafall aldrig sett några.
Så var jag ut på nätet och läste och fick se rena rama skräckbilderna på hårbollar som var så stora och äckliga. Och berättelser om att katter kvävts att dom osv osv.
Mina frågor är: kräks alla katter hårbollar? Eller rättare sagt måste de kräkas upp dom? Och vad gör man om de inte gör det? Har blivit lite orolig:(
Mina 3 ragdolls kräks mycket sällan hårbollar. De flesta foder idag innehåller fibrer som gör att pälsen de får i sig då de tvättar sig, går igenom tarmarna istället, och kommer ut med bajset i lådan, istället för att de kräks upp dem.
Då de fäller mycket händer det att det kommer nån hårboll, kanske max 10 ggr/år för mina 3 katter. Men de luktar inget direkt och tas lätt upp med en bit hushållspapper.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Min hona som är ett år har kräkts hårboll två ggr, och då inte så mycket. Däremot kan hon ulka som om hon skulle kräkas. Jag borstar ett par gånger varje dag när hon fäller mycket. Ser också att det kommer hår i bajset.
Jag var också orolig förut och odlade kattgräs i omgångar, som hon aldrig rörde…
Min andra hona på 3 ½ månad har aldrig kräkts. Men hon verkar mer intresserad av att smaka på saker, så nu odlar jag gräs igen :-)
Jag tror, som i inlägget ovan, att med ett bra foder reder de sig bra.
Lycka till
Liselotte
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se