Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2252 ggr
iampinkbear
1

Dålig päls och mjäll

Min kastratkille på 3,5 år har i några månaders tid haft matt och ruggig päls. Nu är den lite bättre, det ser inte ut som att det har ramlat ut stora tovor ur den längre, men ett tag såg den helt hemsk ut vilket kanske främst berodde på att han var sjuk (cystit). Problemet nu är att han verkar ha fått mjäll, små flagor som ramlar av när man borstar honom och pälsen ser fortfarande inte bra ut. Nu har jag provat att bada honom, borstat honom oftare och mer sällan, bytt foder från IAMS till Orijen och blötmat (har även testat att ge endast blötfoder i en period) och även försökt att tillsätta laxolja men då matvägrar han istället och nu när han varit sjuk vill jag inte riskera något. Just nu äter han även RC Babycat som han snor från lillasystern. Han har inga andra besvär just nu så det här förbryllar mig lite grann. Någon som haft liknande problem?

raggis22@telia.se
0

Byt babycat till kitten till den lilla vuxenfoder till honom,

LD
1

Jag fick problem med mjäll förra året då min kille fick torr hud. Förutom bytte av foder  fick han även en behandling med douxo enligt rekommendation från vet. Douxo är ett preparat som behandlar onormal mjällbilding (torr & fett seborré). Douxo finns som shampoo, spray,osv. Den finns att handla hos vet. Lycka till!!

// LD

iampinkbear
1

#1: Det ska bytas om några dagar, väntar bara på att minipåsen vi fått ska ta slut. #2: Tack för tipset! Han har fet päls och nu verkar han ju dessutom ha fått torr hud så jag ska definitivt ta en tur förbi veterinären i veckan. :)

raggorgeous
1

Vänta inte tills påsen tar slut utan blanda med det nya fodret under några dagar så han inte blir dålig i magen.

Kan rekk dig att byta bort RC då väldigt många katter får dålig päls av det fodret tyvärr. Hade det själv under många år men nåt har ändrats för mina katter fick också dåliga pälsar helt plötsligt. Här hemma har jag bytt till fodret Four Friends från Lupus (säljs i de allra flesta djuraffärer nu) som jag är otroligt nöjd med och katterna älskar det! Så mycket mer protein i än många andra foder.

Hudproblem kommer oftast inifrån och i detta fall högst troligt från magen så ett foderbyte borde göra stor skillnad. FF innehåller även AloeVera som är nyttigt på många vis :)

Jag skulle köpa Shiny Coat till honom och kitten till den lilla du har. Här har du info: http://lupus.se/templates/group.asp?GroupGuid=978 märker du att han med tiden blir för rund om magen så gå över till Sterilized: http://lupus.se/templates/group.asp?GroupGuid=977

Lycka till!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

bebbles
0

kolla så det inte är mjällkvalster!