Besviken - fick "fel" stamnamn
Usch, jag vet att detta är ett lyxproblem, men jag är ledsen just nu. :( För flera år sedan kom jag på vad jag ville ha för stamnamn, nämligen Vattenliljans. Jag kollade upp att det inte var taget hos FIFe. Eftersom jag ville ha samma namn för min hunduppfödning som för katt, har jag nu de senaste veckorna gått igenom en himla massa trubbel för att få detta namn även på hund. Det krävde ett överlåtande av namn eftersom en (sen länge inaktiv) hunduppfödare redan hade det. Jag var så himla glad när jag fick bekräftat att hon skulle överlåta namnet åt mig och tänkte att nu äntligen kommer jag få samma namn!
Men så idag kom brevet från SVERAK… Mitt förstahandsval har inte blivit godkänt! Istället har jag fått mitt andrahandsval. Det är väl helt okej det med, men jag ville ju så gärna ha SAMMA!
Kan någon förklara för mig varför Vattenliljans inte gick igenom hos SVERAK? Det är inte upptaget enligt FIFes databas. Och med tanke på att det redan finns flera namn med "vatten" och flera andra med "lilja" så kan de väl inte klassa det som för likt något annat namn heller? Jag förstår inte. :(
När jag ansökte om stamnamn ville jag också ha samma som jag haft tidigare på kenneln. Då skickade jag med en kopia på att jag hade det namnet registrerat hos SKK och fick det. Lite osäkert är det ju när man måste fylla i flera namn som förslag på blanketten. Kolla med SVERAK om det finns möjlighet att ändra när du nu har klart med det hos SKK.
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com
hände mig också o är fortfarande missnöjd då det krånglar till det att ha 2 olika namn.Irriterande också när man skapar en hemside adress då man har 2 namn att ta hänsyn till.
Sverak hade tydligen skärpt till namnansökan så att de ej fick vara så lika längre som man hittar på den listan.
Ring o fråga ,det gjorde jag.
Det kan vara någon som har något liknande.
Det åkte jag dit på. Jag ville ju heta Brunkullans, men det fanns ju redan en Brunkullens och nu tydligen en Brunkullas även om ingen av de två dök upp på sökning hos Fife när jag skaffade stamnamn. Hittade Brunkullens själv på internet när jag sökte lite.
Att du inte hittar nått på sökning kan också vara för att det kan vara något som låter lika fastän det inte stavas lika. Typ Vatenlilia eller nått.
Eller så kan det vara så att det beror på att det redan finns en Waterlily's och en Valleylily’s
Ibland vet man inte hur de tänker.
Det har du rätt i Marleene, det kanske är så att det är för likt de namnen. Så himla tråkigt i alla fall. Nu hade jag ju hellre tagit mitt "andrahandsval" även hos kennelklubben, men det är ju försent nu. Men jag ska försöka ringa dem på måndag i alla fall, så får vi se.