Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2016 ggr
new2ragdoll
0

Eliminering av bajs

Jag undrar litegranna hur ni gör med kattens bajs?

När Nelson, vår katt, har bajsat i lådan lägger vi hans bajs i två st plastpåsar, knyter ihop mycket noggrant och slänger det i en papperskorg som står ute i balkongen. Men efter några dagar luktar det hemskt.  Vi kan tyvärr inte spola ner bajset i toaletten då vi använder Miss Cat's kattsand (små lerkärvor).

Hur gör ni?

Erina
0

Litterlocker Flört. Vet att det finns delade meningar där, men den funkar kanon för mig. Jag har två innekatter, bor på fjärde våningen, så jag valde att testa. Ingen har någonsin kännt att det luktat katt bajs eller katt kiss hos mig, och jag tömmer min Litterlocker två ggr/vecka. Tycker den är super, men en stor nackdel är dock att det kostar att köpa refill påsar.

new2ragdoll
0

#1 Tack för tipset! Kollade in den och inköpspriset för själva konstruktionen går väl an, men 95 kronor för refill..! :-O

Infot om refill : "Tillverkad av fem lager plast, för att minimera lukt." -> Hemligheten kanske är fem lager plast. ;-) Ska grunna mer på detta. Tack igen.

LD
0

Jag rekommenderar Litterlocker II. Min första Litterlocker+toalåda köpte jag 2009 när jag skaffade min Balthis och den andre när jag skaffade min Tsutey. Har en toa+litterlocker i köket och den andre i tvättrummet. Är supernöjd då  det luktar ingenting i huset samt att den är väldigt praktisk och lätt att rengöra. Jag tömmer 1 gång i veckan. Refill kan tyckas dyrt men jag tycker att det är värt varenda krona. Jag brukar byta refill ca varannan månad. Man kan köpa billiga refill på zooplus.com. Glad

// LD

new2ragdoll
1

#3 (två genuina lovord om LL på kort tid) Det ser ut som att vi lutar åt att beställa en sådan. Kostnaden för refill är nog definitivt värt pengarna. För som det är nu är det verkligen hemskt varje gång vi ska tömma, speciellt nu när det börjar bli varmt ute.

Tack för alla tips!

Rosino
2

Antingen är ni känsliga eller också är jag inte det Tungan ute

Jag har 8 katter och när jag städar toalådorna så slänger jag kiss och bajs i en toaletthink med lock (med vanlig soppåse i). Hinken står bredvid lådorna och töms kanske var 3:e dag. Jag tycker inte att det luktar, och jag är känd för att ha känslig näsa och gnälla på allt som luktar illa. Ingen av mina vänner har heller sagt något om att det skulle lukta illa, men kanske de är för artiga för att säga till Cool

Litterlocker tyckte jag inte var värt pengarna. Jag använder den ena ännu (har 2 st), men sätter i vanliga påsar i stället för refill.

Jag undrar om det är samma sak då du har papperkorgen på balkongen som att ha toalåda i badrummet - fuktig luft gör att lukten känns mera.

susanneNico
0

Har litterlocker och är supernöjd, luktar ingenting. Slängde i vanliga påsar förut och missade jag att gå till soprummer någon dag så började det lukta. Refillerna köper jag från Tyskland, mycket billigare än här.

new2ragdoll
0

#5 Det var intressant. Tre dagar mellan byten och du känner ingen lukt…Å andra sidan luktar torr Nelsonbajs i lådan nästan ingenting, så ja, kanske spelar vädrets makter roll.

Jag vet inte om rumstempererad avföring luktar mindre, eftersom vi alltid har plåthinken (med lock) ute på balkongen, men det luktar bara man öppnar locket och odören sipprar in i rummet av vinddraget. Och doften är inte nådig.

Jag har iaf vågat mig på och beställt en Litterlocker. Refill från zooplus (5+1 refill + frakt = 40 €, mkt attraktivt). :) Och om man räknar med att byta refill ungefär 1 gång i månaden så blir det runt 2 kr/dag i driftkostnad, helt ok, bara man blir av med den mycket starka odören :)

raggis22@telia.se
0

jag har en Litterlocker som är till Salu, om du vill konkakta mig???

om du bor GBG,

/eva

new2ragdoll
0

#6 - Jo, vi känner igen oss! Ett tag funderade vi på om zip-lock påsar vore nåt men tur att man fick bra tips här.

new2ragdoll
0

#8 - Ah, tack snälla för erbjudandet men jag har redan placerat min order!

Asj
0

Jag lägger klumparna i papperskompostpåse och slänger dem sedan i soptunnan!  Vi har Everclean-sand och jag tycker inte att det luktar så väldigt mycket när de är väl inbäddade i sanden.

Rosino
0

Du skulle kanske försöka byta sand?

MiracleWithPaws
0

Visserligen har vi bara en katt, men vi har aldrig haft problem med lukt. Vi slänger bajs + sandklumpar (kiss) i hundbajspåsar som vi sen knyter noga och ställer vid ytterdörren. Nästa gång någon ska till garaget (där soprummet finns) tar man med påsen och slänger. Inga problem. Men vi använder EverClean, och den är VÄLDIGT bra på att hålla lukten borta. Det luktar aldrig katt här. :)

new2ragdoll
0

#12 - Jo, det går ju förstås, men vill egentligen inte introducera något nytt nu när Nelson gillar MissCat.

#13 - Du har egentligen kommit med den bästa och billigaste lösningen! Men människans lathet… ;)

Rosino
0

#14 ok, men det är faktiskt väldigt stor skillnad på kattsand när det gäller att binda lukter.

meyja
0

Jag har såpass många katter att jag beställt en extra soptunna enkom för kattsand. Använder Everclean som binder lukt bra och jag går direkt ut till soptunnan och slänger påsen när jag tömt i kattlådorna. Funkar perfekt och jag får mycket motion! Glad

LD
0

Jag använder Ever Clean Multiple Cat och har ändå LitterLocker. Flört

// LD

new2ragdoll
0

#15 - Jo, jag kan tänka mig att sand som är mer dammig av naturen är bättre på att kapsla in lukt.

Ska väl tilläggas att MissCat åtminstone absorberar kisslukt väldigt bra.

#16 - nu får ni mig  känna mig lat. :-)

new2ragdoll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått hem Litterlocker II.

Visserligen luktar det betydligt mindre, men vi tycker att lukt sipprar ut och står man nära boxen så luktar det även om locket är stängd. Sitter man på huk så luktar det rätt starkt.

(bajset slängs i direkt utan att först använda bajspåsar)

Vi upptäckte en rätt stor glipa mellan plastskivorna och undrade givetvis om skivorna inte borde ligga tätt mot varandra när handtaget har pushats in max.

Har ni liknande glipa eller ska "passformen" vara perfekt?

Bifogar en bild på Litterlockers innanmäte och glipan som uppstår..