Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 8327 ggr
helle70
1

Hjälp!!Köpare dragit sig ur!!!!!

Hej.

Nu är mina små älsklingar Neo och Cindra snart 13 veckor (föddes 20120408) och för 3 veckor sedan skrev jag och köparen ett sk tingningsavtal och dom la en handpenning på 3500;- /per unge

(Dom skulle köpa båda två)

Nu har dom hur som helst dragit sig ur affären och säger att dom ska ha beloppet tillbaka dock att jag ska behålla 15 % av priset av 1 unge.

Jag skulle ha 7000,- /unge och dom la 3500,-/unge i handpenning och ska nu ha tillbaka 4900,-

Stämmer detta??

Kraaaaaam

Velinga1984
0

Kan inte Sveraks kattregler men vad jag förstått så ska inte handpenning lämnas tillbaka om man inte bestämt annat innan. Handpenningen är ju lagd för bådas säkerhet.

Gurky
0

15% av 7000 är 1050. Om så om dom totalt betalade 2x3500 så ska dom ha tillbaka 5950. Dock så brukar inte handpenningen betalas tillbaka.

raggis22@telia.se
0

har du skivet att (tingad) får inte tilbaka om du ändrat dig,,

behåll pengara,

[Litlamins]
7

Har du använt Sveraks tingningsavtal? Där står det skrivet i originalformen att det är 15 procent i handpenning. Jag tror det är en bestämd procentsats vid handpenning i bokningssyfte liksom.

Skrev ni Sveraks tingningsavtal?

Varför gav de så mkt som 3500kr per unge?

Varför vill de inte ha kattungarna längre? Om de "bara" ångrat sig, får du behålla 15 procent och ge tillbaka det andra, om det är något fel på kattungen, som gör att de inte vill köpa dem, får du ge tillbaka handpenningen. Tex sjukdom, dåliga magar, dåligt lynne.

Förresten, vilket stamnamn valde du?

raggis22@telia.se
0

#4,,  bra skrivet,

meyja
4

Oj, det var mycket i handpenning…!

Jag tycker att om köparna har ångrat sig så ska de få dra sig ur affären oavsett orsak och utan att förlora alltför mycket pengar. Det är bättre att katterna kommer till en engagerad ägare.

Själv brukar jag ta 1000 kr i handpenning trots att priset på mina kattungar ligger runt 8000-9500 kr, bara för att köparna inte ska känna sig tvingade att köpa kattungen sen pga att de lagt ut mycket i handpenning.

Som tidigare sagts här, så ska handpenningen inte överskrida 15% av köpeskillingen enligt SVERAK:s avtal. Det tycker jag låter rimligt. Varför ska vi uppfödare behålla så mycket pengar som 3500 kr om vi inte levererar katten?

Fabolousdolls
2

Hej, Lycka till med att finna nya köpare! Normalt brukar man ta 1000-1500:- i handpenning/ katt ångrar då kattunge köparen sig får de ej handpenningen tillbaka! Ska de ha 4900:- tillbaka har de gått med på att du ska behålla 15% / kattunge! Det känns rimligt tycker jag, men tycker ej du ska gå med på 15% på en kattunge! För då blir det ju som nr #2 sa att de ska ha 5950:- tillbaka! Med vänlig hälsning, Stephanie på S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Rosino
1

15 % /kattunge tycker jag, alltså att de i så fall ska ha 4900 tillbaka.

raggis22@telia.se
1

15% / per kattunge , jag läste fel.

bebbles
0

7000 + 7000 = 14000,-

15% av sunmman är 2100 är max vad du får behålla

resten måste du betala tillbaks

Zirah
0

Jag har nyligen varit på föreläsning angående köplagen/konsumentköplagen och där säger dom att om kunden lagt handpenning och hoppar av före leverans så är uppfödaren skyldig att betala tillbaka HELA handpenningen. Däremot hoppar dom av när du hunnit besikta så får du dra av kostnaden för ny besiktning.

Har köparen lagt handpenning så är uppfödaren skyldig att sälja djuret till köparen även om köparen skulle komma och hämta djuret och vara tex påverkad. Man kan då inte backa ur ett köp.

Jag och dom andra som var med på föreläsningen kommer nog aldrig mer ta handpenning.

AgnetaB
0

#11 Det verkade både märklig o tråkigt att det var så.Jag anser att handpenning är bra för bägge parter.Uppfödaren kan ju när som helst sälja "din" kattunge till annan o köparen kan hatta hit o dit hos olika uppfödare.

Jag tycker att handpenning är bra men som köpare ska jag kunna få den tillbaka om kattungen blivit sjuk el kommer fram att katteriet haft/har smitta. Jag som köpare vill själv välja om jag vill köpa ändå.

Som uppfödare skulle jag inte tvinga någon att köpa en kattunge de av olika skäl ej längre vill ha för att de förlorar pengar.

Zirah
1

#12 Visst är det sjukt? Jag trodde som alla andra att handpenning är en säkerhet från båda håll men som lagen ser ut så är det bara till köparens fördel. För att ta handpenning så måste specifikt djur anges, man kan inte bara skriva att handpenning för 1 st hankattunge utan man måste ange vilket djur handpenning läggs på.

Jag har alltid tagit handpenning tidigare men kommer framöver inte att göra det. Jag kan lova att vi var många som satt som frågetecken när detta togs upp och jag tror inte att någon kommer att ta handpenning längre.

Marleene
0

Det kan inte riktigt vara så.

Även stora företag använder sig av handpenning som inte betalas tillbaka (eller såkallade avbeställningsavgiter) vid beställda varor och tjänster.

Och när det gäller köpelagen så är allt som står i kontraktet giltigt. Dvs skriver du ett kontrakt där det står att handpenningen ej ska återbetalas så gäller det. Ett kontrakt är ju ett kontrakt.

Att tinga ett katt och sedan avboka den för att man ångrat sig efter handpenningen är lagd innebär merkostnader för uppfödaren. Typ annonsavgifter, besiktning etc. Ett kontrakt är dessutom alltid ett kontrakt och köparen skriver under detta. Jag skriver i mina avtal att jag har rätt att häva köpet om information om köparen framkommer efter avtalets tecknade som hade påverkat beslutet om det varit känt vid tecknandet. Dvs om jag får veta att köparen är missbrukare, har katterna i bur etc så häver jag avtalet och återbetalar hela beloppet.

Därför gäller att 15% av priset ska tillfalla säljaren/uppfödaren om köparen drar sig ur efter ett kontrakt är upprättat. Man kan alltid avbeställa en vara (eller i detta fall en katt) men man får då räkna med en avbeställningsavgift/handpenning. Om katten blivit sjuk eller någon förändring skett med den beställda idividen efter tingningsavtalet och innan leverans så har dock köparen rätt att häva avtalet och kräva pengarna tillbaka. Tex om denne tingat en korrekt tecknad katt och det visar sig att katten är feltecknad, eller att katten inte får en felfri besiktning. (förutsatt att felet inte fanns skrivet i tingningsavtalet)

Om det däremot är säljaren som drar sig ur affären ska hela beloppet återbetalas. Och har man inte skrivit något avtal utan bara tagit emot en handpenning (delbetalning) så får man betala tillbaka hela beloppet.

Zirah
0

#14#

Saxat från Juridikutbildningen:

Handpenning och återköp

I och med den nya konsumentköplagen måste du som uppfödare betala tillbaka hela handpenningen (15 % av köpeskillingen) även om köparen tackar nej till djuret. Det enda du har rätt att dra av är kostnader för ett nytt friskintyg och ny annonsering.
– Har du tagit handpenning är du också alltid skyldig att leverera djuret vad det än framkommer för uppgifter om köparen. Den enda godtagbara anledningen till att häva ett köp är ett dolt fel.

MiracleWithPaws
0

#14: Jag har lärt mig (inom hundvärlden, men lagen är ju lagen) att ett avtal eller kontrakt endast gäller om det följer lagen. Finns det alltså en lag (typ konsumentköplagen) som säger att handpenning ska betalas tillbaka, så spelar det ingen roll vad som står i kontraktet. Lagen går före, så att säga.

Men det här låter ju underligt. Konstigt om inte SKKs jurister gått igenom detta! Men det kanske de har. Jag vet att de inför nya köpeavtal och liknande nu första juli (kan ha fel på datumet, men det hör ju inte riktigt hit ändå). Kanske är detta på grund av den här reviderade lagen?

eboh
0

Man måste skilja mellan köplagen och konsumentköpslagen.

Konsumentköpslagen gäller om en privatperson står som köpare och den är inte dispositiv, dvs den kan inte avtalas bort genom kontrakt eller dyl.

Köplagen däremot gäller om köparen är uppfödare och den kan avtalas bort och ett kontrakt kan bli gällande.

FunHouse
0

Nu tycker jag att 3500:- per katt var väldigt mycket att betala i handpenning.

Men 15 % av köpesumman skulle jag behålla om köparen drar sig ur sent.

Om det inte håller i rätten - nä kanske inte. Men hur många går till rätten och gör sig besväret, när de skrivet på ett kontrakt?

Eller har någon varit med om det?

Jag har inte varit med om själv att någon dragit sig ur i huvud taget. Så jag har i och för sig ingen erfarenhet.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Marleene
0

Det verkar som att du har rätt och att konsumentköplagen nyligen blivit ändrad till konsumenternas fördel. Vilket jag i fallet med levande djur kan tycka är förjävligt. Det är ju en sak om jag säljer TV apparater eller sånt, då är det ju inte ett liv det handlar om och det spelar ju faktiskt ingen till om köparen av TVn väljer att slå sönder den direkt efter köpet.

Men när det gäller levande varelser så tycker jag nog att man borde tänka om. Anser jag som säljare att köparen ljugit eller dolt avgörande uppgifter bör jag ha rätt att häva köper och återbetela handpenning. Sen om jag måste betala tillbaka handpenningen om köparen ångrar sig det kan jag väl gå med på om denne betalar mina extra kostnader på grund av detta.

Fördelen är väl att man fortfarande kan avtala i stort sett vad man vill om man säljer till annan uppfödare för då gäller ju köpelagen.

raggorgeous
1

Jag kan lova att om en kattungeköpare som betalt handpenning kommer hem till mig, påverkad av alkohol/droger för att hämta sin kattunge, så skulle jag TOTALVÄGRA låta honom/henne ta den med sig. Aldrig i livet.

De är HÖGST olämpliga att ha hand om en levande individ som tex en kattunge, de kan ju inte ens ta hand om sig själva då. Skulle med glädje betala tillbaka varenda krona och även gå vidare till rätten i ett sånt fall.

I övrigt kommer jag fortsätta ta ut en handpenning som inte återbetalas om de ångrar sig. Men 3500 kr/ katt i handpenning är som sagt väldigt högt..

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Marleene
0

#20 Håller med dig fullt ut

Och jag msåte säga att det är sjukt hur lagen inte gör skillnad på levander varelser och andra ting som säljs.

Som uppfödare anser jag att jag har ett ansvar att se till att de djur jag föder upp hamnar hos folk som är lämpliga att ta hand om dem.

Och som jag sa tidigare, om jag säljer en TV bryr jag mig inte vad köparen gör med den, men det är ju annat med djur. Och att inte lagen är mer på säljaren sida där tycker jag är ytterst konstigt och fel.

Jag skulle heller inte bry mig om en köpare betalat handpenning eller inte, om jag får reda på något om köparen som skulle ändra mitt beslut att tinga bort katten till dem så skulle jag betala tillbaka handpenningen och vägra lämna ut katten.

raggorgeous
0

#21 samma här! Verkligen konstigt där med lagen.. Var hittade du den infon?

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Marleene
1

Efter mycket sökande hittade jag på agrias hemsida: http://www.agria.se/hund/artikel/juridik-for-hunduppfodare-med-anne-skogh

Och sen står det ju följade på konsumentverkets hemsida:

"Avbeställning

Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han har haft i samband med beställningen, till exempel fraktkostnader."

raggorgeous
0

mycket konstigt beslut att ändra det..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Marleene
1

Däremot kan jag ärligt inte direkt i lagtexten finna något som skulle hindra att vi fortsätter att göra som vi alltid har gjort. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/

Står ju :

"Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet."

Det är väl där det i sådana fall står att vi måste sälja katten oavsett vad som uppstår, men å andra sidan bör det ju gå att komma runt också om det verkligen föreligger en allvarig orsak till att man inte vill sälja till köparen.

Jag vet inte. Lagtexter är ju alltid svåra att tyda

raggorgeous
0

tänk att de alltid formulerar sig så enkelt i lagar?

Oavsett vad de säger står jag fast vid det jag skrev i #20! Men det är ju bra att 'ändå  vara insatt i vad lagen säger numera, visste inte att den var ändrad.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

eboh
0

Som säljare har man ju full frihet att välja till vem man vill sälja. Det är först när ett avtal har ingåtts som juridiken kommer in i spelet. Dvs om man är osäker kan man ju antingen avstå eller "dra" på tingningen. Eller använda sig av "boka", vilket vad jag förstår inte är juridiskt bindande, tills man känner sig säker. Garantier för framtiden lär man ju aldrig kunna få ändå.

raggorgeous
0

#27 jag låter ju ingen tinga om det inte känns helt 200% rätt.. faktiskt sagt nej till två st som kommit hit och kollat på kattungar. Då har jag ändå ställt massor med frågor innan.

De som kommer hit för att hälsa på kattungarna då de är 5-7  veckor är jag oftast rätt säker på men ibland stämmer ju inte personkemin då man ses och som sagt två gånger har jag sagt nej.

Har som tur är aldrig haft något strul med nån köpare annars :) Mkt nöjd med de som fått äran att äga nån av mina små :D

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

eboh
0

#28 ja, man får gå på magkänslan och göra så gott man kan ;-)

bebbles
0

Hela summan ska betals tillbaks, ingen rätt att behålla något utan styrkt kostnad

Egentligen är det inget som har ändrats i lagen. Det har aldrig varit OK att behålla 15% om man inte haft motsvarande kostnader enligt konsumentköplagen. Förmodligen så är det någon som fått detta förtydligat av sig av ARN eller en konsumentrådgivare, stått på sig och på så sätt fått pengarna tillbaka.

wandullan
0

Det är ju lite konstigt att SVERAK har med det då på sina tingningsavtal.
Så här står det:

Köpeskilling och överenskommelse om leverans
Köparen har principiellt enligt Konsumentköplagen rätt att avbeställa katten före leveransen men är då skyldig att ersätta säljaren. I detta avtal har överenskommits att ersättning ska utgå med 15 % av försäljningsbeloppet. Avtalet anses därefter vara hävt.

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com

Marleene
0

Det är ju inte bara SVERAK som har sådana villkor, även SKK hade det tidigare i alla fall och många företag har liknande villkor.

raggorgeous
1

Tyvärr är det ju i grund och botten konsumentköplagen som gäller då privatperson köper av uppfödare, så vill nån gå vidare med ett sånt här ärende så kommer de att få rätt och uppfödaren får betala tillbaka allt, oavsett vad ens eget avtal säger.

Mellan uppfödare - uppfödare gäller ju skrivet avtal före allt annat däremot.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare