Kontrakt
Hej jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag har köpt en hane (maine coon) ifrån Danmark, och uppfödaren skriver i kontraktet att jag får låna ut honom men jag måste fråga henne först om jag inte gör det måste jag betala 10.000 kronor till henne, jag har frågat henne 2 gånger och hon har sagt nej båda gångerna.
Nu har hon fått barn och stängt ner sitt katteri, jag vet inte om katteriet fortfarande är registrerat.
Gäller kontraktet fortfarande??????
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se
Nu vet jag inte hur juridiskt bindande ett sådant kontrakt är, men jag anser att det är en hederssak att man håller ett avtal man skrivit under.
Du kan ju kontakta henne och fråga om hon fortsättningsvis håller fast vid det som ni kommit överens om, eller om hon kan tänka sig att lätta på villkoren.
Annars får du fortsätta att fråga om du vill låna ut honom.
Så tycker jag.
/Lena
Håller med #1 - ett kontrakt är ett kontrakt och gäller så länge ni inte kommit överens om annat… ni har ju båda skrivit under det.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Håller med föregående! Försök att få kontakt för att höra om hon kan tänka sig att släppa eller lätta på villkoren.
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Absolut, jag håller med er att har man skrivit kontrakt så är det det som gäller. Men det skulle ju vara bra om även hon håller sin del och låter mig låna ut honom som hon har skrivit i kontraktet. Det vet ju ni uppfödare att det är näst intill omöjligt att hålla en hane fertil om han inte får para sig. Jag har två honor här hemma men det räcker ju inte så långt till en ung fertil hane. Jag skulle ju helst vilja slippa att kastrera honom eftersom att det är vår enda avelshane.
Kanske kan du fråga henne vilka hon tycker är pk att du lånar ut till och vilka inte, så vet du? Kanske hade du otur och tog två hon inte ville ha samarbete med?
Alternativet kan ju också vara att chippa honom, så får han en lite lugnare period ett tag.
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Hon bor i Danmark och har stängt ner sitt katteri, har inga katter kvar.
Han är chippad sedan 10 månader tillbaka. Hoppas på kattungar till höst, vinter.
När jag pratar med henne verkar det som om jag bara får låna ut honom om jag själv spar en kattunge från den aktuella kullen. Jag har inte plats med flera katter hemma hos oss så det är inget alternativ.
Om du inte får tillåtelse att använda honom så är nog tyvärr enda alternativet att låta honom para dina egna honor och sedan kastrera (eventuellt chippa igen).
Visst kan du bryta kontraktet och låta honom para andra honor ändå, om du tycker det är värt det - men risken är stor att du förstör din framtid som uppfödare. Andra uppfödare du önskar ha kontakt med litar då antagligen inte mera på att du respekterar det ni kommer överens om.