Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 6344 ggr
MsNattiz
0

funderingar kring mammakatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

för en vecka sen köpte jag en liten ragdolltös, utan stamtavla, men ägaren var väldigt bestämd att båda föräldrarna var renrasiga. pappan är det ingen tvekan om, men mammakatt ser inte ut som en ragdoll tycker jag, ev en blandning av ragdoll. och när jag frågade om varför mamman då hade så kort päls så svarade h*n bara att den var "semilånghår"…. bifogar bild.

så nu undrar jag om ni kan dela med er av era tankar vad mammakatt kan vara för något?

eller är det tillochmed så att ägaren talar sanning, så får jag lära mig något nytt då :)
aldrig sett en så korthårig ragdoll bara…

AgnetaB
0

Varför fick du ingen stamtavla då? Det är ju bara den som kan tala om att man har köpt det man har köpt. Annars kan man ju hitta på vad som helst o utseende säger ej att det är tex en ragdoll för är bara stamtavlan som gör.

vad betalade du?

Vart hittade du uppfödaren o vad heter katten inkl stamnamn?

raggorgeous
0

Jättetråkigt att du inte fick stamtavla med katten! Om föräldrarna är renrasiga är det inten stor kostnad alls för en uppfödare att registrera sina kattungar så de får stamtavla (300:-/kattunge). I princip har du köpt en bondkatt om du inte fått med stamtavla.

Mamman kan vara en renrasig Ragdoll, vissa linjer utvecklar pälsen senare och ibland kan de vara rätt korta i pälsen för att sedan pälsa på sig och se ut som lejon. Helst då de har kull.

Fick du se stamtavlorna på föräldrarna?

Var de Veterinärbesiktade kattungarna? Vaccinerade? hur gammal var kattungen då du fick hem den? Svarade hon på varför hon inte reg dem?? Så trist då "uppfödaren" (om hon nu är det eller kanske bara "tagit en kull"…) inte tar sitt ansvar och gör det man ska för kattungen.

Lite tråkiga omständigheter men grattis till din bebis iaf!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

OberonsMatte
0

En brunmaskad katt är en brunmaskad huskatt så länge det inte finns någon stamtavla. Angående mammakattens pälslängd kan den vara kort p.g.a. att hon precis genomgått dräktighet, förlossning och digivning, vilket tär mycket på kattens kondition. Pälsen kan också vara kort p.g.a. att hon är ung (min raggis fick inte ordentligt lång päls förrän vid 2,5 år). Dock brukar maskningen inte vara så mörk och utbredd på en helt ung katt som den är på mammakatten.

Eftersom ungarna är långhåriga (semilånghåriga) har de ärvt långhårsanlaget från båda föräldrarna, så även mammakatten "bär" iallafall på det anlaget.

Jag hoppas att din kattunge åtminstone var dubbelvaccinerad, veterinärbesiktigad och chip-märkt vid försäljningen eftersom jag misstänker att priset var högt om de såldes som "ragdollkattungar".

Sajtvärd Katter iFokus

MsNattiz
0

sedär, det där viste jag inte om deras pälsar! dock betyder ju inte det att hon är helrasig i vilket fall.

kattungen såldes för 4000;-
och då var hon chippad, vaccinerad en gång och vetrinärsbesiktad.

fick inte se några stamtavlor på föräldrarna heller, pappan hette iaf Gudagårdens denniz. någon som känner till någon uppfödare som kallar sig gudagården? hittade ingenting när jag sökte på nätet.

Hon äri vilket fall min allra första katt, och är hur mysig som helst ändå, Lilla Nova :)

köpte samma dag en till kattunge från en annan uppfödare, en helig birma. den hade stamtavla och sånt, fast var istället inte vaccinerad någongång, och jag var tvungen att be om det för att ens få den chippad..

åter till nova igen, så står hon som brunmaskad även fast hon inte alls är lik sin syrra som var mycket mörkare. Började fundera på om hon är choklad eller något, men överlåter till er att ge svar på det eftersom ni är pro's på det här :)

MsNattiz
0

Nova är till höger på det här kortet sen de var små

MsNattiz
0

Ang birmaungen, Kan man regga i efterhand?
uppfödaren reggade henne inte, men mamma och pappa hennes är registrerade.. Kan man höra av sig till sverak för att själv få regga na, eller är det endast uppfödaren som kan göra det?

bebbles
0

Bara uppfödaren kan registrera men kräv att hon gör det

Hon får inte sälja oregade kattungar

då kan hon bli utesluten!

Brun är din "ragdoll"

Mörka ragdoll finns vist

jag har haft två honor som var det

en bild på Skrållan här när hon har en kull kattungar

kort päls då Glad

bebbles
0

ps Gudagårdens frinns inte

Denna kommentar har tagits bort.
OberonsMatte
2

#4 Om inte birmakattungen är registrerad i ett kattförbund har inte heller den någon stamtavla. Det är bara uppfödaren som kan registrera kattungen, och då måste hela kullen registreras. En registrerad kattunge måste enligt kattförbundens regler vara vaccinerad, id-märkt och veterinärbesiktigad vid försäljning.

Oavsett vad uppfödarna säger har du köpt två huskatter för dyra pengar. Oseriös avel är extremt tråkigt att läsa om, men jag önskar dig såklart lycka till med dina sötnosar ändå.

Sajtvärd Katter iFokus

raggorgeous
4

Nej Gudagården finns inte.

Hade hon funnits som uppfödare hade hon kunnat bli utesluten för att hon säljer oreggade kattungar och inte fullvaccinerat dem, de ska ha fått 2 sprutor vaccin då de lämnar uppfödaren!

Birmauppfödaren hade också iaf fått en varning för att kattungarna inte var ID chippade, det är lag på det nu. (eller ja nu var hon ju det för att du tjatade på henne..) och att man inte vaccinerar de små är  helt oförståeligt! Det är en så liten summa i allt som rör uppfödning så det finns inget försvar att inte göra det, bara okunskap (snålhet?) och ignorans.

#4 på det här fotot anser då iaf jag att hon är en blåmaskad "ragdoll" (huskatt)

Du hade fått en riktig Ragdoll med stamtavla, fullvaccinerad, id chippad och vet.bes från en seriös uppfödare för mellan 6-8500:-…

Men tur att ni trivs ihop och varje djur är värd sin vikt i guld :D Hon ska vara lycklig som hamnat hos dig :) Och du med henne.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Rosino
0

#11 blåmaskad? I min dator ser hon brun ut…

MsNattiz
0

Nej, blå är hon definitivt inte :)
min birma är blå, och man ser skarp skillnad mellan dem.

men jag är världens lyckligaste ändå, för dem är så underbara :)
men det hade ju varit plus i kanten att haft reggade kattungar, lite väl sent påtänkt.. det får bli en till om nått år. tror inte jag kan trycka in en till i lägenheten just nu tyvärr ^^'

Marleene
0

På de första bilderna du lade ut såg hon helt klart blå ut, men på den senare ser hon faktiskt brun ut. Det kan vara så att hon helt enkelt är lite ljusare brun bara. Jag köpte en ragdollhane för många år sedan som såg nästan lite blå ut i färgen när jag fick hem honom. Han blev dock mörkt brun senare.

LittleSweeties
0

Om jag får säga vad jag tror så är mamman en Ragdoll/Siames-blandning……

MsNattiz
0

#15 det har jag också funderat på. kollar man bilder på nätet på ragdoll/siamese mixar så ser många av dem ut som den här mamman. men, jag får nog aldrig reda på hur det egentligen är. det enda jag kan göra är att spekulera :)

Neo033
0

Känns eg inte så intressant att fundera över vilka ev raser som kan vara inblandade, tycker jag. Det är två huskatter du har köpt.

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

raggorgeous
0

#13 ja där är hon ju brun.. fast ljusare brun…

Sant #17 det är två huskatter.. söt är hon iaf!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

MsNattiz
0

#17 oavsätt om hon är huskatt eller skulle haft stamtavla, så betyder det väl inte att hon är ointressant? är intresserad av genetik, både hos mäniskor och djur, och då är det väl inte så konstigt om jag finular på vad hon kan ha för gener?

tycker bakrunden är minst lika viktig här som hos en stamtavlad katt.

har iaf fått reda på att hon har 75% ragdoll i sig, mamman alltså. dem resterande 25 procenten är helig birma och någon korthårig ras som jag inte vet om än, får forska vidare…

Neo033
6

Om man vill veta vad katten har bakom sig bör man köpa en katt med stamtavla. Orsaken till varför jag säger detta är inte för att huskatter är mindre värda (såklart) utanför att människor som föder upp huskatter vet att de säljer bättre om de säger hur många procent föräldrarna har av det ena och det andra. Det är alltså inte särskilt tillförlitligt om huskattsuppfödaren uppger hur många procent katterna har av olika raser. För några år sedan var Norsk Skogkatt den mest populära rasen och då sa man ofta att huskatterna hade x% Norsk Skogkatt i sig. Nu är ragdollen en väldigt populär ras, och då vill man gärna säga att den har x% ragdoll. Tillförlitligheten är ofta inte särskilt stor. Hade den varit stambokförd hade uppfödaren troligtvis testat den för rasspecifika sjukdomar och du hade kunnat följa föräldrarnas andra avkommor för att se hur de varit temperamentsmässigt osv. Då hade det varir intressant att se exakt vad den hade bakom sig.

Jag tycker också att bakgrunden är viktig och jag är också intresserad av genetik, men när det är en huskatt det rör sig om får man nog nöja sig med att det är en söt och mysig katt, resten är och förblir spekulationer.

Det som gör många seriösa uppfödare lite upprörda när det gäller uppfödning av huskatter är att huskattuppfödarna faktiskt tjänar pengar på att inte vara seriösa. OM man nu har köpt in en raskatt för huskattsuppfödning har man garanterat inte uppgivit detta vid köpet och därmed sedan brutit mot överenskommelsen med den uppfödaren. Ingen (hoppas jag) vill sälja en raskatt till huskattsuppfödare. Sedan väljer huskattsuppfödaren i de flesta fall att välja bort kostsamma hälsoundersökningar. Vissa säljer sina kattungar t.o.m. utan att vaccinera och chipmärka dem. Genom att inte vara med i ett kattförbund "slipper du ifrån" regler som är till för katternas bästa, som t.ex. hur tätt en hona får ha ungar. Dessutom säljs de till nästan samma pris som en renrasig kattunge från upfödare med helt andra omkostnader. Det är klart att för oss seriösa uppfödare som brinner för att utveckla rasen, känns det inte så imponerande.

Men - ALLA katter är värda ett bra hem där de blir älskade och väl omhändertagna och det klart att du ska vara glad över din fina katt!

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se