Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2288 ggr
susanneNico
1

Av med en klo

Nico har tydligen fastnat och dragit loss en klo, har blodfläckar överallt. Är det något som man måste åka till veterinär för eller läcker det av sig själv?

MiracleWithPaws
0

Jag hade nog åkt till veterinär för säkerhets skull. Har dock inte varit med om att klor ryckts loss, så jag vet inte om det kanske är något som "fixar sig självt". Däremot bröt min hund ett kloben (sporren) förra året och det var inte roligt… Blev en infektion i benet och stor operation. Men som sagt, det är ju inte samma sak. Jag hade i alla fall ringt till veterinär imorgon och kollat vad de tycker. Lycka till och hoppas attd et läker fort!

OberonsMatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om klorna slits bort eller går av så att det börjar blöda måste kloresterna opereras bort för att det ska läka och för att undvika infektion. Håll tassen ren och sätt på katten en tratt så att den inte kan slicka på tassen, tills en veterinär kan titta på den. Bifogar en bild på min Oberon med nyopererade tår efter en olycklig trädklättring (han ska även äta Metacam som är inflammationshämmande och smärtstillande i några dager):

Sajtvärd Katter iFokus

susanneNico
0

Tack snälla för Era snabba svar. Skall ringa vet. med en gång imorgon bitti.

Det blöder iallafall inte längre och han leker med Smilla, de jagar varandra. Lilla bubben, så söt han är med sina gula bandage, hoppas han blir bra snart.

susanneNico
0

Har nu varit hos veterinären och det var ett litet sår vid klon. Klon satt fast fint, vet. tvättade rent och Nico var så lugn och fin att vet. tyckte han var fantastisk.

Skall bara hålla koll på att han inte slickar sig på tassen för mycket. Fick med en tratt hem ifall han skulle få för sig att slicka sig.

OberonsMatte
0

#4 Vad skönt för Nico (och dig) att det inte behövdes någon operation!Glad

Sajtvärd Katter iFokus